Työ- ja opiskelupaikat ovat välillä kiven alla. Kun unelma sortuu, on viisasta armahtaa itseään ja keksiä muuta mielekästä tekemistä.

Mikä eteen, kun unelmien työpaikka lipuu yhä kauemmas? Tai kun lapsi pyrkii viidettä kertaa oikeustieteelliseen, eikä osaa innostua mistään muusta?

Kun tärkeä tavoite tuntuu jälleen jäävän toteutumatta, kannattaa muistuttaa mieleen omia onnistumisia. Muuten pään voi vallata ajatus ainaiseksi kakkoseksi jäämisestä tai pelkistä epäonnistumisista, sanoo psykologian dosentti Taina Hintsa Helsingin yliopistosta.

Kaikkea ei voi aina saada heti. Aseta itsellesi välitavoitteita.

"Jos pettyy samassa asiassa monta kertaa, on ehkä aika miettiä, ovatko tavoitteet itselle sopivia ja oman näköisiä", Hintsa toteaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kun tavoiteltu työ menee kerta toisensa jälkeen toiselle, kannattaa pohtia, mitä pitäisi tehdä. Voi päättää esimerkiksi kartuttaa omia taitojaan tai vaihtaa suuntaa. Hintsan mukaan pitää myös muistaa, ettei kaikkea voi aina saada heti. Hyvä keino on asettaa itselle välitavoitteita ja edetä päämäärää kohti vähitellen, sopivia polkuja pitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valitse itsellesi kaikkein tärkeimmät asiat ja panosta niihin.

"On viisasta muistaa vanha sanonta ’kohtuus kaikessa’. Kaikkien ei tarvitse asettaa tavoitteitaan kauhean korkealle ja olla parhaita kaikessa. Kaikissa asioissa ei ole välttämätöntä paahtaa täysillä. Valitse itsellesi kaikkein tärkeimmät asiat ja panosta niihin", Hintsa kehottaa.

Parhaiten pettymykset pystyy ottamaan vastaan silloin, kun kokee elämänsä mielekkääksi monella elämänalueella.

Unelmoi jalat maassa

Ihmisellä pitää olla unelmia, mutta esimerkiksi työhön ja parisuhteeseen liittyvät unelmat on hyvä pitää jossain määrin realistisina.

"Unelmiin ei kannata ladata liiallisia odotuksia, sillä mikään yksittäinen asia ei tee ihmisestä onnellista tai onnetonta. Vaikka jahtaisi omaa unelmatyötään, samalla on hyvä pitää kiinni realismista ja suhteuttaa omat kyvyt olosuhteiden kanssa. On myös hyvä elää tässä ja nyt", Hintsa sanoo.

Epäonnistumisista ei voi eikä pidä aina syyttää vain itseään.

Koska työ- ja opiskelupaikoista käydään nyt monilla aloilla kovaa kisaa, moni joutuu pettymään tavoitteiden saavuttamisessa. Epäonnistumisista ei voi eikä pidä aina syyttää vain itseään.

Hintsa neuvoo olemaan armollinen itseään kohtaan. Ihmiset ovat erilaisia. Kaikista ei ole johtotehtäviin, ja sairaanhoitajille vain on enemmän kysyntää kuin keramiikkataiteilijoille.

Mistä tietää, milloin on aika luopua unelmoimasta?

Unelmat ja tavoitteet voivat tuntua ensin hyvinkin kirkkailta. Mutta mistä tietää, milloin on aika luopua unelmoimasta tietystä työpaikasta tai vaikka aloittaa opinnot, joita alanvaihto edellyttää?

"Sen voi tietää vain itse. Joku voi päättää hakea useita kertoja yliopistoon ja katsoa suunnitelmiaan vasta sen jälkeen uusiksi."

Hämmennys on normaalia

Ihmisen identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämäntilanteiden myötä. Psykologit puhuvat saavutetusta identiteetistä silloin, kun ihminen tietää vahvuutensa ja osaa hyödyntää niitä.

Etsivästä identiteetistä voidaan puhua, kun jollain elämän osa-alueella tapahtuu suuria muutoksia. Hetkellistä hapuilun tunnetta ei silloin kannata säikähtää: se kuuluu asiaan. Kriisi saattaa käynnistyä, jos oma identiteetti on rakentunut esimerkiksi vahvasti ammatille ja työpaikka lähtee alta.

Ahdistuneen näkökenttä voi kaventua. Hän ei pysty havaitsemaan mahdollisia ratkaisuja.

"Silloin vaaditaan aktiivista ratkaisujen, kuten uuden työpaikan tai sopivan koulutuksen, etsimistä", Hintsa sanoo.

Jos tilanne ahdistaa, kannattaa hakeutua juttelemaan ystävien tai vaikeassa tilanteessa ammattiauttajan kanssa. Ahdistuneen näkökenttä voi kaventua, eikä hän pysty havaitsemaan mahdollisia ratkaisuja.

"Jonkinlainen varasuunnitelma on hyvä olla olemassa, mutta sitä ei kannata miettiä joka päivä. Jos yrityksessä varoitetaan irtisanomisista, voi miettiä mitä tekisi, jos irtisanominen osuu omalle kohdalle. Tai pohtia vaikka, mitä ei ainakaan haluaisi tehdä."

5 tapaa kestää pettymyksiä

1 OTA ETÄISYYTTÄ ASIAAN. Pysähdy pohtimaan vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Keskity ennemmin toimimiseen ja ongelman ratkaisemiseen kuin murehtimiseen.

2 TUNNISTA OMAT VAHVUUTESI. Muistuta mieleen, missä sinä olet hyvä ja milloin olet onnistunut. Miten toimit silloin? Auttaisiko se tässäkin tilanteessa?

3 OLE ARMOLLINEN ITSELLESI. Kysy itseltäsi välillä, vaaditko liikaa. Hyväksy se, ettei kaikki mene kuten haluaisit.

4 KEKSI MIELEKÄSTÄ TEKEMISTÄ. Sen sijaan, että murehdit epäonnistumista yhdellä elämän osaalueella,yritä hankkia onnistumisen kokemuksia joltain toiselta

5 PIDÄ HUOLTA ITSESTÄSI. Syö ja nuku hyvin, harrasta liikuntaa ja koeta palautua töistä. Jos stressiä, muutoksia tai pettymyksiä tuntuu olevan liikaa, hae apua ammattilaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla