Kiire, kiire, kiire, jaksaa, jaksaa, jaksaa. Jaksaako? Viiden vinkin avulla löydät hengähdystauon.

1. Lopeta hokeminen.

Vaikka tekemistä olisi paljon, mielessä ei kannata toistella: kiire kiire kiire. Toistuvat kiireen ajatukset voi vaihtaa rauhoittavampaan ajatukseen: ehdin kyllä tehdä kaiken tarpeellisen.

2. Ole vähän itsekäs.

Ota omia hetkiä, vaikka asioita olisi vielä tekemättä. Viisitoista minuuttia kahvikupillisen äärellä voi tehdä ihmeitä, kun antaa itselleen luvan vain olla.

3. Ole tovi tavoittamattomissa.

Sulje tietokone, puhelin ja televisio jonain iltana tavallista aikaisemmin. Lue kirjaa, kuuntele musiikkia, käy kylvyssä tai mene ajoissa nukkumaan.

4. Sulje silmät.

Jos mielessä tuntuu risteilevän liikaa asioita, pysähdy hetkeksi. Vedä syvään henkeä, rentouta hartiasi ja sulje silmät hetkeksi. Mieti, mikä on tärkeintä juuri nyt.

5. Listaa löysäily.

Kirjaa kalenteriin omaa aikaa, jolloin ei tarvitse tehdä mitään. Pidä ajastasi kiinni hyvällä omallatunnolla.

Vinkit antoi LCF Life Coach, ammattijärjestäjä Sandy Talarmo