Elämäntaito-oppaista ei ole pulaa – uusia putkahtelee tämän tästä. Kaikki niistä eivät päästä lukijaa helpolla.
Elämäntaito-oppaista ei ole pulaa – uusia putkahtelee tämän tästä. Kaikki niistä eivät päästä lukijaa helpolla.

Elämäntaito-oppaiden himolukija kahlasi syksyn uutuudet. Mitä jäi käteen? Ainakin se, että itselleen voi sanoa ”sinä riität” vasta, kun on ensin todella tehnyt tai ainakin yrittänyt parhaansa. Hyvä elämä ei ole helppoa elämää.

Rakastan elämäntaito-oppaita. Olen ahminut niitä hyllytolkulla, mikä on ollut helppoa, sillä tarjonnasta ei ole pulaa. Uusia sikiää kuin banaanikärpäsiä biojätepussin unohduttua.

Pidän lukemisesta ja elämän kelailusta, mutta ennen kaikkea minua lohduttaa tämä ajatus: voin itse vaikuttaa olooni. Siihen etsin oppaista keinoja. Mitä olen oppinut?

Ainakin sen, ettei koko ajan kuulu tuntua kivalta. Jo Buddha ja Tolstoi tiesivät, että kärsimys on elämän perusluonne. Joten ikävien tunteiden kanssa kannattaa vain opetella tulemaan toimeen, filosofit ja psykologit opettavat.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

En voi valita kaikkea, mitä minulle tapahtuu, mutta voin valita, miten suhtaudun siihen. Eikä tämä tarkoita mitään pakotettua positiivisuutta ja tekopirteitä tsemppilauseita – päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä elämä ei tarkoita helppoa elämää.

Onnellisuutta ei pidä jahdata, sillä onnellisuuden tavoittelu tekee onnettomaksi, muistuttavat monet asiantuntijat.

Sen sijaan on tavoiteltava hyvää elämää. Siihen kuuluu muutakin kuin onnellisuus, joka on hyvin eletyn elämän sivutuotos, ei päämäärä.

Hyvä elämä ei tarkoita helppoa elämää. Monet uudet elämäntaito-oppaat puhuvat elämän merkityksellisyydestä. Kuinka sitä voisi vahvistaa?

”Tarkoituksen etsiminen on paljon tyydyttävämpää kuin henkilökohtaisen onnen tavoittelu”, bestseller-kirjailija Emily Esfahani Smith muistuttaa.

Hänen mukaansa on niin, että mitä enemmän yrität maksimoida omaa hedonistista nautintoasi ja välttää vaikeita tunteita, sitä todennäköisemmin lopputulos on elämä ilman syvyyttä, merkitystä ja yhteisöllisyyttä.

Itselleen voi sanoa ”sinä riität” vasta, kun on ensin tehnyt tai ainakin yrittänyt todella parhaansa.

”Sinä riität” on muotihokema ja viisas ajatus itsensä hyväksymisestä ja armollisuudesta. Happinaamari kannattaa laittaa ensin omille hengitysteille, jos on taipuvainen ylisuorittamaan ja stressaamaan. Tähän tarpeeseen on hiljattain ilmestynyt useita oppaita, jotka sisältävät käytännönläheisiä neuvoja omasta jaksamisesta huolehtimiseen. Meditointi ja mindfulness ovat yhä muodissa.

Mutta monet uutuuskirjailijat myös muistuttavat, että itselleen voi sanoa ”sinä riität” vasta, kun on ensin tehnyt tai ainakin yrittänyt todella parhaansa. ”Katse pois omasta navasta!” he kehottavat.

Monet elämäntaito-oppaat nostavat nyt keskiöön moraalin. Itseään ei saisi päästää helpolla. Olisi ponnisteltava irti pinnallisesta ajattelusta kohti syvempää ymmärrystä.

”Moraali ei ole sellainen kiva juttu, josta tulee hyvä olo”, filosofi Sami Pihlström muistuttaa.

Se voi vaatia epämukavuuden sietämistä ja joskus suuriakin uhrauksia.

”Elämän tärkeimmät osa-alueet vaativat kovaa työtä ja uhrauksia”, muistuttaa myös Emily Esfahani Smith. Hänen mukaansa elämä tuntuu merkitykselliseltä, kun omistaudumme vaikeille ja arvokkaille asioille – jotka jokaisen on valittava itse. Toiselle se voi olla vaikkapa ilmastonmuutoksen torjunta, toiselle iäkkäiden sukulaisten hoitaminen.

On näet niin, että jos näemme vaivaa jonkin eteen, arvostamme sitä enemmän. Emily Esfahani Smithin mukaan tämän todistaa Ikea-efekti: huonekalujen kokoaminen saa ihmiset pitämään niistä enemmän.

”Vain kohtaamalla haasteet väistelemättä voimme todella löytää merkityksellisyyttä elämästämme.”

Pelkän oman hyvän olon sijaan päämäärän kuuluisi olla hyvänä oleminen, hyvän tekeminen.

Useampi tuore elämäntaito-opas sanoo: Ota vastuu itsestäsi. Jokaisen omalla vastuulla on etsiä vastausta isoon kysymykseen, mikä tekee elämästä elämisen arvoista. Suuntaviivoiksi tarjotaan toisten palvelemista ja myötätuntoa oman edun, mukavuuden ja nautinnon tavoittelun sijaan. Pelkän oman hyvän olon sijaan päämäärän kuuluisi olla hyvänä oleminen, hyvän tekeminen.

Ensin on kysyttävä itseltään, mikä juuri minulle on elämässä tärkeää, neuvoo psykologi Jordan B. Peterson. Voit aloittaa tarkastelemalla omaa käyttäytymistäsi. Tekosi paljastavat arvosi.

9 x opas parempaan elämään

1. Psykologian professori Jordan B. Peterson on kiinnostava, joskin hyvin kiistelty, persoona. 12 elämänohjetta -teos on kustantajan mukaan maailmanlaajuinen menestys. Paikoin se on kyllä puuduttava konservatiivinen saarna, mutta hyviä keskusteluja sen pohjalta saa aikaan. Peterson vyöryttää elämänohjeidensa tueksi niin evoluutioteoriaa kuin Raamattuakin. Sinun vastuullasi on perustella omat näkemyksesi!

2. Mikä tekee elämästä merkityksellistä? Yleensä ihmiset vastaavat: läheiset ihmissuhteet, mielekäs tekeminen, itsensä ja maailman ymmärtäminen sekä henkinen kasvu, itsensä ylittäminen. Nämä ovat merkityksellisen elämän neljä peruspilaria, joita Emily Esfahani Smith pohtii Merkityksellisyyden voima -kirjassa mielekkäästi.

3. Jos et ole pitkään aikaan käynyt tervehtimässä vanhaa sukulaistasi, tämä kirja saattaa aiheuttaa omantunnontuskia. Ota elämä vakavasti, kehottaa filosofi Sami Pihlström Negatiivisen ajattelijan oppaassaan ja kysyy: Mikä on olennaista? Elämänfilosofiaa, moraalia ja etiikkaa painottava teos lähtee elämän rajallisuuden tunnustamisesta. Ei mitään kevyttä kamaa!

4. Tuntuuko sinusta, ettet pysty keskittymään kirjan lukemiseen? Ovatko päiväsi silppua ja sähellystä täynnä? Tekemäsi homma keskeytyy tämän tästä? Aivotutkijoiden Minna Huotilaisen ja Mona Moisalan Keskittymiskyvyn elvytysopas kertoo, kuinka voimme toipua yleisestä itse aiheutetusta keskittymishäiriöstä, joka uhkaa terveyttämme ja tuottavuuttamme. Lopeta multitaskaus!

5. Parisuhde ei ole autuaaksi tekevä asia, mutta hyvä parisuhde voi ollakin. Mieti siis, kuinka kohtelet kumppaniasi ja mitä odotat häneltä. Vastuu on molemmilla, ja parasta on yhteinen uteliaisuus ja halu kehittyä. Harvalla taitaa olla varaa kieltäytyä näistä harjoituksista. Rouvisen Juhan ja Jutan meininki vaikuttaa kivalta, vaikka Rakkauden voimakirja saisikin kyynikot pyörittelemään silmiään.

6. Anna hetki itsellesi -teos ei vaadi paljon, vain että kuulostelet itseäsi joka aamu tovin. Sisältää ”viiden minuutin tietoisuustehtäviä”, jotka auttavat kirkastamaan omia ajatuksia ja tavoitteita. Kirjanen edustaa itseapuoppaiden kevyempää laitaa.

7. Olet varmaan jo kuullut, että hyvinvointi on suolistokysymys. Ruotsin ex-kauppaministeri ja tiedetoimittaja Maria Borelius alkoi viisikymppisenä pelätä raihnaista loppuelämää ja etsiä uutta elämäntapaa, jotta ei söisi ja stressaisi itseään hengiltä. Tästä matkasta syntyi elämänmuutoskertomus Hyvinvoinnin vallankumous. Borelius lupaa viiden kohdan ohjelmansa tekevän ihmeitä.

8. Levollisempaa elämäntapaa opettaa myös hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkola kirjassaan Palaudu & vahvistu, jossa paneudutaan lepoon ja rentoutumiseen. Palautumispäivänä et saa tehdä mitään hyödyllistä, ainoastaan nautiskella kivoista jutuista villasukissa tai kumppareissa.

9. Mene metsään! Ei ole yhtään hyvää syytä olla menemättä, niin kiistattomasti metsä tekee meille hyvää, kuten tämäkin kirja muistuttaa. Näyttelijä Antti Reini meni kameran kanssa. Metsä – hyvää mieltä ja rentoa oloa metsästä -kirjan tekstit kirjoitti Jukka Lyytinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla