Peiliin katsomalla selviää, kuinka paljon parisuhteesi tilanne on kiinni sinusta itsestäsi.

Siinä sitä taas ollaan, parisuhdetaistelun tiimellyksessä. Sanan säilä lentää. Haukut kumppanisi. Manaat mielessäsi, että kunhan vain löydät sen oikean, kaikki muuttuu täydelliseksi.

Asia ei vain ole niin yksinkertainen. Jokainen meistä raahaa mukanaan menneisyyttään sekä oppimiaan virheellisiä arvostelu- ja ajatusmalleja. Ne rasittavat parisuhdetta.

"On opittava hyväksymään oma menneisyys; näkemään, että ajatukset ovat vain ajatuksia ja toimimaan omien elämän arvojen mukaisesti", sanoo Joustava mieli parisuhteessa -teoksen kirjoittanut psykologi, psykoterapeutti Arto Pietikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vasta silloin parisuhde saa mahdollisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kelpuuta menneisyytesi

Joku lataa parisuhteeseensa paljon painolastia hylkäämiskokemuksiensa vuoksi. Hän pitää kumppaninsa etäällä tai sitten takertuu häneen ja ajattelee, ettei ole yksinään mitään.

Toinen riitelee kuin lapsuudenkotona. Hän on tottunut jatkuvaan nälvimiseen ja hyökkää automaattisesti kumppaninsa sanoihin, vaikka toinen ei pahaa tarkoittaisikaan.

Kolmas ei samoista syistä uskalla riidellä lainkaan.

"Opitut ajatus- ja käyttäytymismallit eivät ole luonteessa. Siksi niitä voi muuttaa."

Kaikki kannamme historiamme muovaamia sääntöjä, jotka määräävät millainen kumppanin ja suhteen tulisi olla. Haluatko, että kumppanisi on rikas ja komea ja suhteenne yhtä intohimoa? Vai ansaitsisitko jo ystävällisyyttä?

"Opitut ajatus- ja käyttäytymismallit eivät ole luonteessa. Siksi niitä voi muuttaa", Pietikäinen sanoo.

Opettele siis tunnistamaan, miten historia toistaa itseään nykyhetkessä. Käyttäydytkö aina samalla tavalla jossain tietyssä tilanteessa?

Automaattisen reagointitavan tilalle voit Pietikäisen mukaan oppia valitsemaan tietoisen, elämän arvojesi mukaisen tavan.

Ajatukset eivät ole aina totta

Mielen tehtävä on tuottaa ajatuksia. Koska meillä on taipumus uskoa ajatuksiimme, niistä tulee helposti todellisuutta.

Kaikki ajatukset eivät ole kuitenkaan järkeviä. Harva jää petiin aamulla vain siksi, että se ajatus käy mielessä ensimmäisenä herättyä.

"Kuinka hyödyllistä on haukkua kumppani idiootiksi?"

Kaikilla on mustavalkoisia ja tuomitsevia ajatuksia. Mieli arvostelee, sillä se on luotu vertaamaan, selittelemään ja analysoimaan. Tähän tyyliin: ”Naapurilla tuntuu kaikki menevän aina nappiin, koska sillä on rahaa.” Tai: ” Minä olen vain tällainen hölmö”.

"Ajatukset eivät ole aina viisaita käskyjä, joita pitää totella. Entä jos suhtautuisit seuraavaan ikävään ajatukseen sen mukaan, kuinka hyödytön tai hyödyllinen se on? Kuinka hyödyllistä on haukkua kumppani idiootiksi vain jonkin unohtuneen tehtävän vuoksi, jonka voi toimittaa jo seuraavana päivänä?"

Sinä valitset miten toimit

Tärkeintä parisuhteessa on se, mitä teet. Ei se, millaisia ajatuksia ja tunteita päässäsi pyörii.

Riidan keskelläkin tulisi käyttäytyä rakentavasti eikä pahentaa tilannetta esimerkiksi vetämällä riitaan mukaan kaikkia suhteen menneitä tapahtumia.

"Miten käyttäytymiseni vaikuttaa suhteeseen? Edistääkö se lämpöä ja läheisyyttä?"

"Kannattaa kysyä itseltään, miten käyttäytymiseni vaikuttaa suhteeseen. Edistääkö se lämpöä ja läheisyyttä vai päinvastoin?"

Nielaisisitko sittenkin pahat sanasi? Halaisit kumppaniasi? Listaa arvojesi mukaisia tekoja, jotta voit tietoisemmin valita niitä.

"Hankalassa tunnepitoisessa tilanteessa pieni aikalisä auttaa muistamaan arvojen suuntaisen käyttäytymisen. Jos toimintasi videoitaisiin, mitä haluaisit nähdä?"

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 13/2012.

Sisältö jatkuu mainoksen alla