Ampiaisen pisto voi aiheuttaa herkimmille voimakkaan allergisen reaktion.
Ampiaisen pisto voi aiheuttaa herkimmille voimakkaan allergisen reaktion.

Mökki-idyllin rauha saattaa joskus häiriintyä, kun paratiisiin luikertelee käärme, grillissä korventuu makkaran sijaan grillimestarin käsi tai ongenkoukkuun ei tartu ahven, vaan oma nilkka. Tässä ensiapuohjeet kesän yleisimpiin tapaturmiin.

Ampiaisen tai mehiläisen pisto 

Mökkipihassa surraa jos jonkinlaista ötökkää ja pörriäistä, joista hyttyset ärsyttävyydestään huolimatta ovat yleensä niitä harmittomimpia. 

Ampiaisen pisto aiheuttaa kipua, turvotusta ja punoitusta. Herkimmät voivat saada allergisen reaktion, jonka voimakkuus voi vaihdella voimakkaasta turvotuksesta ja punoituksesta hengenvaaralliseen yliherkkyysreaktioon.

Ensiapu:

Viilennä pistokohtaa kylmällä kääreellä ja aseta se lepoon, jotta myrkky ei leviäisi laajemmalle. Älä raavi pistokohtaa. 

Poista mehiläisen piikki ihosta mahdollisimman pian.

Jos pistoksen aiheuttaja on mehiläinen, poista ihoon jäänyt piikki mahdollisimman pian pinseteillä, jotta myrkky ei ehdi siirtyä ihon sisään. 

Ota allergiseen reaktioon ensiavuksi antihistamiinia ja esimerkiksi kyypakkauksen kortisonitabletteja. Jos pisto on osunut suun, nielun tai kaulan alueelle, hakeudu pikaisesti lääkäriin, sillä riskinä on hengitysteiden tukkeutuminen. Lääkäriin on mentävä myös, jos kyseessä on pieni lapsi, raskaana oleva tai heikkokuntoinen iäkkäämpi ihminen.

Kyyn purema

Kyy on ainoa myrkyllinen käärme Suomessa. Jos kyy pistää, purentakohdassa voi esiintyä kipua, turvotusta ja punoitusta. Jotkut voivat saada vakavampia oireita, kuten pahoinvointia, päänsärkyä, oksentelua ja ripulia.

Ensiapu:

Älä koske puremakohtaan. Aseta pureman saanut kohta lepoon. Jos purema on raajassa, se kannattaa lastoittaa. Kaikkea tarpeetonta liikkumista pitää välttää, joten kanna pureman uhriksi joutunut pois tapahtumapaikalta. Pidä raaja kohoasennossa turvotuksen hillitsemiseksi. 

Jos kyy on purrut sinua, vältä tarpeetonta liikkumista.

Kyyn purema vaatii tehokasta hoitoa, joten hakeudu pikaisesti lääkäriin. Ensiavuksi voi ottaa kyypakkauksen kortisonitabletteja, tosin kortisonia ne sisältävät vain vähän. Älä käytä tulehduskipulääkkeitä, sillä ne pahentavat oireita ja saattavat haitata munuaisten toimintaa.

Lievä palovamma 

Mökillä lämmitetään takkaa ja saunaa, kokoonnutaan nuotiolle, grillataan ja sytytellään kynttilöitä.

Lievät, ensimmäisen asteen palovammat voi hoitaa mökilläkin. Ensimmäisen asteen palovamma on pinnallinen: iholla on kipua ja punoitusta, mutta ei rakkuloita. 

Ensiapu:

Viilennä palokohtaa viileällä vedellä 10–20 minuuttia. Voit asettaa kipukohtaan myös kostean siteen tai liinan. Lääkkeeksi kipuun voi ottaa parasetamolia. 

Apteekista saa myös palovamman hoitoon tarkoitettuja siteitä. Vaihda side parin päivän välein äläkä anna sen kastua. 

Vakavat palovammat vaativat aina lääkärin hoitoa.

Pinnalliset palovammat paranevat yleensä itsestään muutamassa viikossa.

Toisen ja kolmannen asteen palovammoissa palokohdissa on rakkuloita ja vaurio ulottuu ihonalaisiin kudoksiin. Ne vaativat aina lääkärin hoitoa. 

Naulaan astuminen 

Mökki on puuhamaa, jossa vasara heiluu, kun nikkaroidaan laituria ja rakennetaan terassia. 

Jos astut naulaan, haava ei välttämättä vuoda kovin paljon, mutta kudoksen sisällä saattaa silti olla vaurioita ja verenvuotoa.

Kesällä haavojen tulehdusriski kasvaa. Tarkista, että jäykkäkouristusrokotuksesi on voimassa.

Ensiapu: 

Puhdista haava puhtaalla vedellä ja poista näkyvä lika haava-alueelta puhtain sormin. Suojaa haava laastarilla tai haavataitoksella. Vaihda haavataitos tai laastari tarpeen mukaan. Huuhtele ja kuivaa haava laastarin vaihdon yhteydessä.

Jos haava vuotaa runsaasti, paina vuotokohtaa sormin tai kädellä. Peitä haava-alue painesiteellä ja auta loukkaantunut tarvittaessa istumaan tai makuulle.

Syvät pistohaavat vaativat lääkärin hoitoa.

Auringon polttama iho

Mökillä oleskellaan ulkona aina kun mahdollista, ja aurinkorasvapurkit saattavat helposti unohtua kaappien perukoille. Auringolta pitäisi silti muistaa suojautua mökilläkin. 

Auringossa kerran palanut kohta palaa helposti uudelleen.

Palanut iho punoittaa ja sitä kuumottaa, kirvelee ja aristaa. 

Ensiapu: 

Viilennä palanutta ihoa viileällä vedellä tai aseta kipeälle kohdalle viilentävä, kostea kääre. Juo paljon vettä. 

Kosteuta ihoa usean päivän ajan kosteusvoiteella tai after sun -voiteella. Ihoa voi rauhoittaa myös miedolla hydrokortisonivoiteella. Oireita voi lieventää myös suun kautta otetuilla tulehduskipulääkkeillä ja hydrokortisonitableteilla, joita otetaan yhden kahden päivän ajan. 

Suojaa jatkossa auringon polttama kohta auringolta, koska se palaa herkästi uudelleen. Hakeudu lääkäriin, jos palanut alue on laaja tai hyvin kivulias tai jos ilmenee pahoinvointia, päänsärkyä ja kuumetta.

Ongenkoukku ihossa

Kalastaminen on kivaa, paitsi silloin, kun koukkuun tarttuu ihmisvonkale.

Useimmiten koukku kannattaa poistattaa lääkärillä.

Ensiapu:  

Pienet vierasesineet, kuten tikut ja metallinpalat, voi usein poistaa ihosta vetämällä. Ongenkoukun muoto on hankala: vedettäessä se saattaa jumittua entistä lujemmin. 

Jos koukun kärki on lävistänyt ihon ja tullut näkyviin, leikkaa sen kärki pois. Näin koukun kärjessä oleva väkänen ei estä koukun vetämistä pois haavasta. Puhdista antiseptisellä liuoksella ja suojaa haava.

Koukun irrottaminen voi olla hankalaa. Usein on varminta poistattaa se lääkärillä. 
 

Lähteet: SPR, terveyskirjasto.fi, terve.fi, yliopistonapteekki.fi

Osaatko vastata oikein näihin kymmeneen kysymykseen? Niitä kysytään muistihäiriöitä seulovassa testissä.

Arki on välillä niin täynnä, etteivät kaikki työt ja aikataulut tunnu millään pysyvän päässä. Tutkimuksin onkin todettu, että stressi saa muistin pätkimään.

Silti joskus häivähtää mielessä: entä jos tämä on alkavaa muistisairautta?

Jos muistioireet huolestuttavat, ne kannattaa tutkituttaa. Lääkäri aloittaa selvittelyn tavallisesti muistitutkimuksella. Yleisesti käytetty testi on MMSE eli Mini-Mental State Examination, joka kartoittaa lähimuistin häiriöitä.

Tärkein osuus kaikkiaan 19 tehtävän testissä on orientaatio-osio. Kokeile, miten hyvin sinä osaisit vastata stressipäivänä näihin kymmeneen aikaa ja paikkaa koskevaan kysymykseen.

1. Mikä vuosi nyt on? Vuosiluvun tulee olla täysin oikein.

2. Mikä vuodenaika nyt on? Huom! Oikea vuodenaika määrittyy kalenterin mukaan, ei sään.

Talvi = joulu-, tammi-, helmikuu

Kevät = maalis-, huhti-, toukokuu

Kesä = kesä-, heinä-, elokuu

Syksy = syys-, loka-, marraskuu

3. Monesko päivä tänään on? Yhden päivän virhe suuntaan tai toiseen on ok.

4. Mikä viikonpäivä tänään on? 

5. Mikä kuukausi nyt on? Sekä kuukauden nimi että järjestysnumero hyväksytään, esimerkiksi heinäkuu tai seitsemäs kuukausi.

6. Missä maassa olet?

7. Missä läänissä olet? Myös vanhan lääninjaon mukaiset vastaukset hyväksytään (esimerkiksi Uudenmaan lääni).

8. Mikä on tämän paikkakunnan nimi, jossa olet? Vastauksen tulee olla kaupungin, kunnan tai paikkakunnan nimi.

9. Mikä on tämä paikka, jossa olet? Jos vastaat kysymyksiin kotona, kerro osoite. Muuten kerro paikan nimi.

10. Monennessako kerroksessa olet?

Lähde ja koko testi: Suomen muistiasiantuntijat

Tietoa muistisairauksista ja tukea sairastuneelle ja omaisille tarjoavat Muistiliitto ja Alzheimerinfo. Tutustu myös uuteen Muistipuistoon!

Hakeudu muistitutkimuksiin, jos...

• sinä tai läheisesi epäilette, että muistisi on heikentynyt

• unohtelet tärkeitä asioita yhä useammin tai sinulla esiintyy muistiaukkoja

• arjesta selviytyminen heikentyy tuntemattomasta syystä

• persoonallisuutesi tai käyttäytymisesi muuttuu

• esimerkiksi leikkauksen tai infektion yhteydessä ilmenee sekavuustiloja

• huomaat lieviäkin muistiongelmia, mikäli lähisuvussasi on muistisairauksia

Lähde: Mehiläinen

Muusikko Jore Marjaranta opiskeli joogaohjaajaksi vuonna 2011 Coloradossa Yhdysvalloissa.
Muusikko Jore Marjaranta opiskeli joogaohjaajaksi vuonna 2011 Coloradossa Yhdysvalloissa.

Onko liikunnan ilo edelleen kateissa? Joogaohjaaja ja muusikko Jore Marjaranta, 56, kertoo, kuinka hän löysi omansa.

1. Jooga vei selkäkivut

”Minulla oli 1990-luvun lopussa tosi paha iskias, ja kaveri suositteli joogaa. Ennen sitä olin harrastanut liikuntaa satunnaisesti, uiden ja lenkkeilemällä. Nelikymppisenä aloin käydä Helsingin astangajoogakoulussa, välillä viisi kertaa viikossa, välillä kahdesti kuussa. Selkäsairaudet jäivät sille tielle.

Nyt ohjaan joogaa kymmenen tuntia viikossa. En opiskellut ohjaajaksi siksi, että minusta tulisi ohjaaja, vaan siksi, että halusin saada lisää tietoa joogasta. Ohjaamaan päädyin sattumalta.

”Liikkumiseen ei tarvita poppakonsteja. Jo sauvakävely on hieno lähtökohta.”

On ihanaa, että nyt kun joogaan paljon, kahden tunnin keikka ei ole mikään suoritus. Jaksan sen fyysisesti tosi hyvin. Tuntuu, että itsevarmuuskin on lisääntynyt.

Jokainen selkäkivun sairastanut tietää, ettei sen kummoinen tarvitse olla, kun koko toiminta pysähtyy. Uskon, että jos liikkuu aktiivisesti ja pitää huolta selän kunnosta, selkäkipuja tulee harvemmin.”

2. Oma laji löytyy etsimällä

”Liikkumiseen ei tarvita mitään poppakonsteja. Jo sauvakävely on hieno lähtökohta.

Lepopäiviä pitää olla kaksi viikossa, mutta olisi ihan mieletöntä, jos onnistuisi liikkumaan kolmena, neljänä päivänä viikossa. Eri tavoilla, monipuolisesti.

Toivoisin, että jokainen saisi käytyä edes kerran siinä itselleen oikeassa lajissa. Kuuntelisi omaa kehoaan ja antaisi sille mahdollisuuden. Monet seniorijoogassa käyvät esimerkiksi luulevat, että yhden jalan tasapaino on katoava taito. Ei ole. Sitä pitää vain harjoittaa. Tasapainossa pysyminen saattaa pelastaa vanhana monelta liukastumiselta.”

”Monet seniorijoogassa käyvät luulevat, että yhden jalan tasapaino on katoava taito. Ei ole.”

3. Ilo on hyvä tavoite

”Jooga vaikuttaa positiivisesti mieleen ja pienentää stressitasoja. Ihanaa siinä on se, että ei ole tavoitteita, ajatusta siitä, minkälaiseksi joogaajaksi pitäisi tulla. Saan edelleen hyvän fiiliksen jokaisesta tunnista.

Kannattaa etsiä opettaja, jonka kanssa kemiat kohtaavat ja jonka luona on aina hyvä olla. On tärkeää ajatella, että liikunta ei ole pakko vaan ihana asia. Sellainen, joka oikein kutkuttelee. On ihanaa päästä tunnille!”