Asiantuntijan mukaan moni ruoka-aine auttaa silmien verkkokalvoa pysymään kunnossa mutta ei valitettavasti paranna näkökykyä.

Kansan keskuudessa liikkuu käsitys, että porkkana ja mustikat parantavat näköä. Vastaava optikko Hemmo Salo Silmäasemalta tietää, että molemmista on silmille hyötyä, mutta hän toppuuttelee hiukan:

"Ne eivät paranna näköä, mutta auttavat sen pysymistä normaalina", hän sanoo.

Porkkanan vaikuttava aine on beetakaroteeni, mustikoiden C-vitamiini ja flavonoidit.

"Mustikka ehkäisee silmänpohjan ikärappeumaa ja jossain määrin jopa kaihia."

Hemmo Salon mukaan näölle ovat tärkeitä myös E-vitamiini, jota saa muun muassa pähkinöistä, ja sinkki, jota tulee esimerkiksi maitotuotteista. Kaiken kaikkiaan monipuolinen ruoka pitää verkkokalvoa kunnossa.

"Mutta terävämmäksi näkö ei tule, vaikka söisi mitä. Eikä terveellinenkään ruoka vaikuta ikänäköön. Se etenee aina omaa vauhtiaan", Hemmo Salo kertoo.
 

Hyvä tyyny on napakka, ei liian paksu ja puhdas. Valinta riippuu myös nukkujasta ja asennosta.

Nukumme lähes kolmanneksen elämästämme, joten ei ole sama mihin päämme painamme. Hyvä tyyny tukee niskaa ja on monelle niin tärkeä, että sitä kuljetetaan matkoillakin mukana.

Nukkuma-asento vaikuttaa

Valitse tyyny nukkuma-asentosi mukaan. Kyljellään koisaava tarvitsee paksumman, selällään nukkuvalle käy matalampi. Miellyttävä tyynyn paksuus ja muoto löytyy kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja.

Pienikokoiselle sopii pienempi tyyny, harteikas tarvitsee tuhdimman.

Riippuu myös patjasta

Jos patja on jäykkä, tyyny voi olla ohuempi, sillä nukkuja ei uppoa patjaan.

Kuorsaajalle matalampi

Jos kuorsaat, käytä matalaa tyynyä. Hengityksesi kulkee silloin vapaammin. Jos kohoasento auttaa, saat sen kohottamalla sängynpäätyä.

Pese tarpeeksi usein

Pese tyynysi säännöllisesti, ainakin neljä kertaa vuodessa. Pesemätön tyyny kerää likaa, rasvaa ja jopa hometta. Myös möyhiminen ja tuuletus tekevät hyvää.

Tarpeeksi napakka 

Unelmanpehmeä tyyny voi houkutella, mutta napakka on paras ainakin niille, jotka vaihtavat usein asentoa yön aikana. Anatominen terveystyyny voi sopia niskavaivaisille. 

Kun tyyny alkaa menettää napakkuuttaan, on aika vaihtaa uuteen. Vanhan voi kierrättää vaikka lemmikin pediksi.

Lähde: Selkäliitto. Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 3/2017.

Alzheimerin tautia epäiltäessä on hyvä hakeutua mahdollisimman nopeasti terveyskeskukseen tai yksityislääkärin vastaanotolle.

Lääkäriin on syytä hakeutua pienellä kynnyksellä viimeistään silloin, kun itse huolestut muististasi. Myös läheisen huoli kannattaa ottaa vakavasti. Oletko kiinnittänyt itsessäsi tai läheisessäsi huomiota näihin asioihin?

1. Muistioire haittaa työtä tai arkea.

2. Sovitut tapaamiset unohtuvat.

3. On vaikea löytää sanoja.

4. Kyky päätellä ja ratkaista ongelmia on heikentynyt.

5. Taloudellisten asioiden hoitaminen on vaikeutunut.

6. On joskus vaikeuksia ymmärtää kelloa.

7. Esineet katoilevat etkä tahdo ymmärtää niiden käyttöä.

8. Mieliala vaihtelee.

9. Lähimuisti ja aloitekyky heikkenevät.

10. Alat vetäytyä seurasta.

Lähteet: Muistiliitto, Käypä hoito 2010.

Maailman Alzheimer-päivää vietetään vuosittain 21. syyskuuta.

Kysely

Oletko ollut huolestunut omasta tai läheisesi muistista?