Hampaiden lankaaminen tekee hyvää muullekin terveydelle.
Hampaiden lankaaminen tekee hyvää muullekin terveydelle.

Suussa voi piileskellä kavala tulehdus, joka ei anna pitkiin aikoihin oireita itsestään. Kurjinta on, että tulehdus lisää muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä kakkostyypin diabeteksen vaaraa.

No joo, edellisestä hammaslääkärikäynnistä on kieltämättä aikaa. Ei ole ollut tarvetta, koska hampaat ovat olleet ihan jees. Kyllähän sen särystä huomaa, milloin pitää varata lääkäriaika…

Tai sitten ei huomaa. Tämä on karua tutkimustietoa: yli puolella suomalaisista on suussaan krooninen tulehdus, josta he eivät välttämättä edes tiedä mitään.

Hoitamaton suun infektio saa elimistössä aikaan matala-asteisen tulehduksen, joka puolestaan lisää monien muiden sairauksien vaaraa. Se johtuu siitä, että suu on ruoansulatuskanavan alkupää. Sieltä on suora yhteys verenkiertoon ja muualle elimistöön.

”Tästä tulee koko ajan uutta tutkimustietoa. Esimerkiksi suuret kansantaudit, kuten sydän- ja verisuonisairaudet ja kakkostyypin diabetes, ovat kytköksissä suun tulehduksiin”, kertoo hammaslääkäri ja PlusTerveyden lääketieteellinen johtaja Kaj Karlsson.

Ientulehdus pahentaa diabetesta ja diabetes ientulehdusta.

Kytkös ei tarkoita, että ientulehdus varsinaisesti aiheuttaisi esimerkiksi kakkostyypin diabetesta. Sen sijaan se tarkoittaa, että ientulehdus pahentaa diabetesta ja diabetes ientulehdusta.

Tekeillä on tutkimuksia, joissa selvitetään suun sairauksien yhteyttä hedelmällisyyteen, raskausajan häiriöihin ja jopa syöpiin. Suomalaisen tutkimuksen mukaan yksi suun tulehdusta aiheuttavista bakteereista voi edistää haimasyövän syntyä.

”Teho-osastoille päätyy vuodessa kymmeniä potilaita suusta alkaneen tulehduksen takia.”

Suun tulehdus saattaa myös estää sydän- tai tekonivelleikkaukseen pääsyn, koska suun bakteerit voivat kulkeutua verenkierron mukana leikkausalueelle.

”Pahimmillaan suusta levinnyt tulehdus saa aikaan verenmyrkytyksen. Teho-osastoille päätyy vuodessa kymmeniä potilaita suusta alkaneen tulehduksen takia”, Kaj Karlsson sanoo.

Ennaltaehkäisy on onneksi helppoa

Mitä varhaisemmassa vaiheessa suun tulehdus löytyy, sitä vähemmällä vaivalla ja edullisemmin sen saa hoidettua pois.

Suun sairauksien diagnostiikkakin paranee jatkuvasti. Avuksi on tullut muun muassa sylkitesti, joka voi paljastaa ientulehduksen jo ennen kuin perinteisessä hammaslääkärin tutkimuksessa löytyy mitään hälyttävää.

Varaa päivästä 5 minuuttia hampaiden puhdistamiseen.

Ja vaikka suun tulehduksilla voi olla hyvin ikäviä seurauksia, niitä on onneksi helppoa ja halpaa ehkäistä ennalta.

Näin se käy, kolme kohtaa:

Yksi: Varaa päivästä 5 minuuttia hampaiden puhdistamiseen. Se verran kuluu aikaa, kun harjaat hampaat huolellisesti fluorihammastahnalla kaksi kertaa päivässä ja putsaat hammasvälit langalla tai hammasväliharjalla.

Kaksi: Välttele sokeria, happamia ruokia ja juomia sekä napostelua aterioiden välillä.

Kolme: Käy säännöllisesti tutun hammaslääkärin luona tarkistuttamassa, että suun asiat ovat kunnossa, ja tarpeen mukaan suuhygienistillä puhdistuttamassa hampaat.

”Sen enempää ei tarvita siihen, että suun terveys ja sitä kautta koko kansanterveys nousevat kohisten”, Kaj Karlsson kertoo.

Hammaspeikko

Tikittääkö suussasi aikapommi? Salakavalan tulehduksen takia hampaat kannattaa hoitaa hyvin

Yksityinen maksaa hitoksee jo pelkästään tarkistus että kurkkaa sinne suuhun. 280€ Kun kurkattiin ja otettiin kuvat ja annettiin tarjous. Heti kohta oliskin päässyt jos olisi ollut 5000€ se oli edullisin tarjous. Paras lopputulos olisi maksanut 7000€. Päätin kääntyä julkisen puoleen. No hoito jatkuu puolivuosittain. Ehkä minulla on 3-5 vuoden päästä perushyvät hampaat. Täytyy tosiaan turvota poski tms että.pääset akuutisti nopeasti hoitoon kunnalliseen. Eli riskirajoille.
Lue kommentti

Osaatko vastata oikein näihin kymmeneen kysymykseen? Niitä kysytään muistihäiriöitä seulovassa testissä.

Arki on välillä niin täynnä, etteivät kaikki työt ja aikataulut tunnu millään pysyvän päässä. Tutkimuksin onkin todettu, että stressi saa muistin pätkimään.

Silti joskus häivähtää mielessä: entä jos tämä on alkavaa muistisairautta?

Jos muistioireet huolestuttavat, ne kannattaa tutkituttaa. Lääkäri aloittaa selvittelyn tavallisesti muistitutkimuksella. Yleisesti käytetty testi on MMSE eli Mini-Mental State Examination, joka kartoittaa lähimuistin häiriöitä.

Tärkein osuus kaikkiaan 19 tehtävän testissä on orientaatio-osio. Kokeile, miten hyvin sinä osaisit vastata stressipäivänä näihin kymmeneen aikaa ja paikkaa koskevaan kysymykseen.

1. Mikä vuosi nyt on? Vuosiluvun tulee olla täysin oikein.

2. Mikä vuodenaika nyt on? Huom! Oikea vuodenaika määrittyy kalenterin mukaan, ei sään.

Talvi = joulu-, tammi-, helmikuu

Kevät = maalis-, huhti-, toukokuu

Kesä = kesä-, heinä-, elokuu

Syksy = syys-, loka-, marraskuu

3. Monesko päivä tänään on? Yhden päivän virhe suuntaan tai toiseen on ok.

4. Mikä viikonpäivä tänään on? 

5. Mikä kuukausi nyt on? Sekä kuukauden nimi että järjestysnumero hyväksytään, esimerkiksi heinäkuu tai seitsemäs kuukausi.

6. Missä maassa olet?

7. Missä läänissä olet? Myös vanhan lääninjaon mukaiset vastaukset hyväksytään (esimerkiksi Uudenmaan lääni).

8. Mikä on tämän paikkakunnan nimi, jossa olet? Vastauksen tulee olla kaupungin, kunnan tai paikkakunnan nimi.

9. Mikä on tämä paikka, jossa olet? Jos vastaat kysymyksiin kotona, kerro osoite. Muuten kerro paikan nimi.

10. Monennessako kerroksessa olet?

Lähde ja koko testi: Suomen muistiasiantuntijat

Tietoa muistisairauksista ja tukea sairastuneelle ja omaisille tarjoavat Muistiliitto ja Alzheimerinfo. Tutustu myös uuteen Muistipuistoon!

Hakeudu muistitutkimuksiin, jos...

• sinä tai läheisesi epäilette, että muistisi on heikentynyt

• unohtelet tärkeitä asioita yhä useammin tai sinulla esiintyy muistiaukkoja

• arjesta selviytyminen heikentyy tuntemattomasta syystä

• persoonallisuutesi tai käyttäytymisesi muuttuu

• esimerkiksi leikkauksen tai infektion yhteydessä ilmenee sekavuustiloja

• huomaat lieviäkin muistiongelmia, mikäli lähisuvussasi on muistisairauksia

Lähde: Mehiläinen

Muusikko Jore Marjaranta opiskeli joogaohjaajaksi vuonna 2011 Coloradossa Yhdysvalloissa.
Muusikko Jore Marjaranta opiskeli joogaohjaajaksi vuonna 2011 Coloradossa Yhdysvalloissa.

Onko liikunnan ilo edelleen kateissa? Joogaohjaaja ja muusikko Jore Marjaranta, 56, kertoo, kuinka hän löysi omansa.

1. Jooga vei selkäkivut

”Minulla oli 1990-luvun lopussa tosi paha iskias, ja kaveri suositteli joogaa. Ennen sitä olin harrastanut liikuntaa satunnaisesti, uiden ja lenkkeilemällä. Nelikymppisenä aloin käydä Helsingin astangajoogakoulussa, välillä viisi kertaa viikossa, välillä kahdesti kuussa. Selkäsairaudet jäivät sille tielle.

Nyt ohjaan joogaa kymmenen tuntia viikossa. En opiskellut ohjaajaksi siksi, että minusta tulisi ohjaaja, vaan siksi, että halusin saada lisää tietoa joogasta. Ohjaamaan päädyin sattumalta.

”Liikkumiseen ei tarvita poppakonsteja. Jo sauvakävely on hieno lähtökohta.”

On ihanaa, että nyt kun joogaan paljon, kahden tunnin keikka ei ole mikään suoritus. Jaksan sen fyysisesti tosi hyvin. Tuntuu, että itsevarmuuskin on lisääntynyt.

Jokainen selkäkivun sairastanut tietää, ettei sen kummoinen tarvitse olla, kun koko toiminta pysähtyy. Uskon, että jos liikkuu aktiivisesti ja pitää huolta selän kunnosta, selkäkipuja tulee harvemmin.”

2. Oma laji löytyy etsimällä

”Liikkumiseen ei tarvita mitään poppakonsteja. Jo sauvakävely on hieno lähtökohta.

Lepopäiviä pitää olla kaksi viikossa, mutta olisi ihan mieletöntä, jos onnistuisi liikkumaan kolmena, neljänä päivänä viikossa. Eri tavoilla, monipuolisesti.

Toivoisin, että jokainen saisi käytyä edes kerran siinä itselleen oikeassa lajissa. Kuuntelisi omaa kehoaan ja antaisi sille mahdollisuuden. Monet seniorijoogassa käyvät esimerkiksi luulevat, että yhden jalan tasapaino on katoava taito. Ei ole. Sitä pitää vain harjoittaa. Tasapainossa pysyminen saattaa pelastaa vanhana monelta liukastumiselta.”

”Monet seniorijoogassa käyvät luulevat, että yhden jalan tasapaino on katoava taito. Ei ole.”

3. Ilo on hyvä tavoite

”Jooga vaikuttaa positiivisesti mieleen ja pienentää stressitasoja. Ihanaa siinä on se, että ei ole tavoitteita, ajatusta siitä, minkälaiseksi joogaajaksi pitäisi tulla. Saan edelleen hyvän fiiliksen jokaisesta tunnista.

Kannattaa etsiä opettaja, jonka kanssa kemiat kohtaavat ja jonka luona on aina hyvä olla. On tärkeää ajatella, että liikunta ei ole pakko vaan ihana asia. Sellainen, joka oikein kutkuttelee. On ihanaa päästä tunnille!”