Silmät kannattaa suojata hyvin varsinkin keskikesällä, kun UV-säteily on voimakkaimmillaan.
Silmät kannattaa suojata hyvin varsinkin keskikesällä, kun UV-säteily on voimakkaimmillaan.

Auringon UV-säteily on voimakkaimmillaan keskikesällä. Suojaa silmäsi panostamalla aurinkolaseihin, joissa on 100-prosenttinen UV-suoja.

Ultraviolettisäteily on haitallista silmille, koska se voi kasvattaa kaihin riskiä. Kaihi on normaali iän aiheuttama silmämuutos, joka tulee kaikille, mutta UV-säteily nopeuttaa sen syntymistä, kertoo optikko Henna Agbonogieva Instrumentariumista. UV-säteily voi aiheuttaa myös silmänpohjan rappeumaa.

Haitallista UV-säteily on ohuelle silmänympärysiholle, joka on herkempää esimerkiksi palamiselle. Talvella UV-säteily voi aiheuttaa lumisokeuden eli sarveiskalvon tulehdustilan. 

Aurinkolaseissa tärkeintä on UV-suoja 

Silmän oma linssi eli mykiö estää UV-säteilyä hieman, mutta ei riittävästi. Agbonogieva suosittelee silmien suojaamiseen aurinkolaseja, joissa on 100-prosenttinen suoja UVA- ja UVB-säteilyä vastaan. Varmimmin tällaiset lasit saa optikkoliikkeestä.

UV-säteily on haitallista ohuelle silmänympärysiholle, joka on herkkä palamiselle.

Kaupoista saa pari kymppiä maksavia ”markettilaseja”, mutta niiden UV-suojaa on hyvin vaikea todentaa. Vaikka markettilaseissa olisi sataprosenttisen UV-suojan leima, näin ei kuitenkaan välttämättä ole, varoittaa Agbonogieva. 

”Kun silmien eteen tulee jotain tummaa, kuten tumma linssi, silmä reagoi niin, että pupilliaukko laajenee. Ja kun pupilli laajenee, enemmän UV-säteilyä pääsee silmän sisään. Siksi ei kannata käyttää markettilaseja, joissa on kyllä tumma linssi mutta ei ollenkaan UV-suojaa.” 

Ei kannata käyttää markettilaseja, joissa on tumma linssi mutta ei lainkaan UV-suojaa.

Optikkoliikkeestä ostettaessa kehyksen istuvuuden voi tarkistaa optikon kanssa. Kun lasit ovat oikean kokoiset ja ne on taivuteltu itselle sopiviksi, voidaan myös minimoida esimerkiksi linssien sivuilta tulevan säteilyn pääsy silmiin.

Siristeletkö runsaasti? Valitse tummat linssit

Kun valitset aurinkolaseja, kiinnitä UV-suojan lisäksi huomiota myös linssin tummuuteen, polarisaatio-ominaisuuksiin ja pinnoitteisiin. 

”Linssin tummuus on olennainen juttu siksi, että se liittyy häikäisyyn. Mitä häikäisyherkempi olet, sitä tummempi linssin tulee olla. Jos valitset vaaleammat linssit, joudut siristelemään enemmän”, kertoo Agbonogieva.  

Polarisoivat aurinkolasit poistavat heijasteita, jotka tulevat vaakapinnoilta, kuten veden tai lumen pinnalta tai märästä tiestä.

Pinnoitteet suojaavat linssejä naarmuuntumiselta ja estävät heijastuksia.

Erilaiset pinnoitteet taas tuovat aurinkolaseihin hyödyllisiä lisäominaisuuksia. Kovapinnoite lisää aurinkolasien käyttöikää, eivätkä lasit naarmuunnu niin helposti. 

”Jos taas aurinko tulee selkäsi takaa ja valo osuu aurinkolasin takapintaan, heijastuksenestopinnoite estää valon heijastumisen takaisin silmiisi ja kuolettaa valon auringonlasin pintaan”, sanoo Agbonogieva.

Hyödyttävätkö UV-suojatut piilolinssit?

Markkinoilla on myös piilolinssejä, joissa on 100-prosenttinen UV-suoja. Agbonogievan mielestä se on silmän kannalta parempi kuin ei mitään, mutta ei sellaisenaan riittävä suoja aurinkoa vastaan.

”UV-suojan sisältävät piilolinssit eivät suojaa silmänympärysihoa ja peittävät vain pupillin ja värikalvon.”

Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.
Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.

Supermarja mustikka on mitä terveellisin metsien aarre – siitä on paljon tutkimustietoa. Lue tästä, miten monin tavoin mustikka tekee sinulle hyvää.

1. Mustikka on vitamiini- ja ravintoainepommi.  

Mustikka sisältää magnesiumia, mangaania ja sinkkiä ja esimerkiksi B-, C- ja E-ryhmän vitamiineja. Supermarjassa on myös runsaasti kuitua.

2. Mustikka parantaa näköä.

Mustikka voi parantaa erityisesti silmänpainetautipotilaiden ja likinäköisten näkökykyä. Mustikka voi myös lieventää näyttöpäätetyön aiheuttamaa silmien väsymistä.

3. Mustikka voi edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Mustikka voi vähentää valtimojäykkyyttä ja alentaa verenpainetta, joten mustikka vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. 

Mustikan sisältämät flavonoidit saattavat vähentää sydänkohtausten riskiä

4. Mustikka lieventää matala-asteista tulehdustilaa.

Säännöllinen mustikan käyttö lieventää matala-asteista tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus liittyy moniin yleisiin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Mustikka myös alentaa aterianjälkeistä insuliinin nousua.

5. Mustikka parantaa muistia.

Mustikoiden syöminen on hyväksi aivoterveydelle. Se parantaa muistia ja aivojen kognitiivista toimintaa ja ehkäisee ikääntymiseen liittyviä ongelmia.

6. Mustikka pienentää syövän riskiä.

Mustikoiden sisältämät flavonoidit ovat antioksidantteja ja alentavat muun muassa syöpien riskiä ja tulehduksellisia reaktioita.

Juominen on paras ensiapu, kun helle korventaa. Mutta tiesitkö, että loputtomiin ei kannata lipittää pelkkää vettä?

Särkeekö päätä? Tarvitset lisää nestettä

Tarvitset normaalioloissa pari litraa nestettä vuorokaudessa, mutta pitkän hellekauden aikana ainakin tuplasti sen määrän. Jos siis päätä alkaa kuumana päivänä särkeä, suuntaa lähimmän vesihanan luo. Viileää juotavaa kannattaa nauttia tasaisesti pitkin päivää, 2–4 desiä tunnissa.

Jos päänsärky on tullut auringossa oleskellessasi, kyse voi olla auringonpistoksesta. Sekin useimmiten helpottuu, kun vetäydyt viileään varjoon lepäämään ja juomaan nestettä. Lippa- tai lierihattu on oiva keino ehkäistä auringonpistosta.

Heikottaako? Juo muutakin kuin vettä

Elimistösi suolapitoisuus alkaa laimeta, jos juot hellepäivästä toiseen pelkkää vettä. Heikotushan siitä seuraa. Juo siis välillä mehua, kivennäisvettä tai vaikka piimää.

Alkoholista, kahvista ja teestä ei ole hellejuomiksi, koska ne lisäävät virtsaneritystä ja voivat pahentaa nestehukkaa entisestään.

Jo muutama suolakurkun viipale auttaa.

Kramppaavatko pohkeet? Suola ja juoma auttavat

Jos jalat kramppaavat helteellä, parasta ensiapua on lepo varjossa, juominen ja pieni suolainen. Jo muutama suolakurkun viipale leivän päällä auttaa.

Turpoavatko nilkat? Nosta jalat seinälle – ja juo

Hellepäivän jälkeen jalat ja etenkin nilkat ovat monesti turvoksissa. Pölkkyjalat alkavat pikku hiljaa sulaa, kun heittäydyt lepoasentoon ja nostat ne ylös. Ja jälleen kerran juo paljon nestettä. Juominen on helteellä lääke melkein kaikkeen.

Eivätkö oireet hellitä? Kysy neuvoa asiantuntijalta

Jos kuumuus oikein uuvuttaa tai jos kyse on lapsesta, vanhuksesta tai sairaasta, pelkät kotikonstit eivät välttämättä riitä. Ota yhteyttä lääkäriin ainakin näissä tapauksissa:

  • Jos heikotus, pahoinvointi ja muut uupumisoireet ovat hyvin voimakkaita tai ne eivät hellitä levolla, kehon viilentämisellä ja nesteellä.
  • Jos krampit jatkuvat yli tunnin ajan levosta, juomisesta ja pienen suolaisen nauttimisesta huolimatta.
  • Jos sinulla on nesteenpoistolääkitys ja jalkasi turpoavat. Oire voi silloin johtua myös perussairaudesta.

Lähteet: THL, Duodecim

Vierailija

Saako helle pään särkemään ja jalat kramppaamaan? Nämä keinot helpottavat oloa

Helle on ihana! Kuten ovat kaikki säät paukkupakkasesta syystuiskuun, kun vain ei haikaile mitään muuta kuin jo on! Omat vinkkini siihen, että saa helteestä irti parhaat puolet: - vietä kuumin aika varjossa tai sisätiloissa - jos täytyy tehdä töitä ulkona, herää aikaisin - nauti kesäilloista auringossa - raikas merivesi raikastaa - valmista hellejuoma vedestä, puhdistamattomasta merisuolasta ja limestä kannuun valmiiksi edellisenä iltana ja juo tätä ainakin litra tavallisen veden lisäksi -...
Lue kommentti