Halaaminen on yksi helpoimmista ja halvimmista terveysteoista. Tässä viisi syytä halata enemmän.

Muun muassa näiden syiden vuoksi tänäänkin kannattaa kaapata läheinen kainaloon:

1. Kireys helpottaa

Jo lyhytkin kosketus vähentää ahdistuneisuutta ja stressin oireita. Samalla saatamme pysyä terveempinä, sillä tutkimusten mukaan stressin väheneminen parantaa vastustuskykyä.

Lapsena saadut halaukset kantavat vielä aikuisuudessakin: ne lapset, joita on halailtu paljon, kärsivät isoina vähemmän stressioireista kuin ilman kosketusta jääneet.

2. Pelot lievittyvät

Tutkimusten mukaan halaaminen auttaa meitä tulemaan toimeen syvimpien pelkojemme kanssa. Kuolemanpelko ja olemassaolemiseen liittyvät epävarmuus helpottavat halaamisen ansiosta. Halaaminen liittää meidät yhteisöön ja tekee maailmassa olemisesta mielekkäämpää.

3. Ystävyyssuhteet syvenevät

Halaaminen tavatessa tai erotessa kertoo, että olemme toisillemme tärkeitä ja vahvistaa sidettä. Kaikki eivät kuitenkaan ole halailijatyyppiä tai tarvitse kosketusta yhtä paljon kuin toiset. Siksi kannattaa muistaa, että ystävyyssuhde jossa ei halata, voi olla aivan yhtä syvä kuin kaulaulijoidenkin suhde.

4. Meistä tulee mukavampia ihmisiä...

Halaaminen lisää mielihyvähormoni oksitosiinia, joka tekee meistä sosiaalisia, myötätuntoisia, anteliaampia ja kärsivällisempiä. Halauksen ja oksitosiinin yhteyttä tutkinut Paul Zak Claremontin yliopistosta suosittaa kahdeksaa halausta päivässä. Silloin oksitosiinin terveysvaikutukset alkavat todella näkyä.

5. ... ja terveempiä

Halaamisen jälkeen olemme rentoutuneempia, sillä kosketuksen ansiosta sydämen syke rauhoittuu ja verenpaine laskee. Pienet krempatkin saattavat vaivata vähemmän, sillä koskettaminen lievittää kivuntunnetta.

Lue lisää:

Hellyydenkipeys on kansantauti, joka voidaan parantaa

10 asiaa, joita onnelliset parit tekevät