Onnellisuustutkija Sonja Lyubomirskyn mukaan onnellisuutta voi opetella ja omaa hyvää oloaan kannattaa ruokkia. Hän neuvoo kokeilemaan näitä keinoja:

1. Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa

Listaa ylös 3-5 asiaa, joista olet onnellinen. Pienetkin asiat riittävät tyyliin rakkaudella kasvattamani chilipaprika kukkii vihdoinkin! Tee lista joka viikko esimerkiksi sunnuntaisin.

2. Tee hyviä tekoja

Muista kanssaihmisiä: kierrätä lukemasi lehdet naapurin vanhalle rouvalle ja päästä kiljuvan vauvan kanssa jonottava isä edellesi kassajonossa. Mukavien tekojen tekeminen lisää myötätuntoa, antaa palkaksi hymyjä ja lisää omaakin hyvää oloa.

3. Hoivaa optimismia

Jokaisessa pilvessä on kultareuna - ainakin, jos jaksaa tietoisesti ajatella niin. Asioiden hyvin puolten näkemistä voi harjoitella vaikkapa näin: Istu alas puoleksi tunniksi ja mieti, millaista elämäsi on kymmenen vuoden kuluttua. Ajattele, että asiat ovat menneet niin hyvin kuin mahdollista. Kirjoita ajatuksesi ylös.

4. Opettele antamaan anteeksi

Päästä irti vihan tunteesta kirjoittamalla kuvitteellinen kirje henkilölle, joka sinua on loukannut. Kiukusta luopuminen antaa mahdollisuuden mennä eteenpäin elämässä.

5. Panosta ihmissuhteisiin

Yksi tärkeimmistä onnellisuutta lisäävistä tekijöistä ovat hyvät ihmissuhteet. Pidä huolta läheisistä ihmisistäsi, sillä rakastavien ihmisten tuki on parasta lääkettä silloin, kun kaikki tuntuu menevän pieleen.

6. Vältä vatvomista

Ongelmien pohtiminen ja ratkominen on tarpeellista, mutta ylenmääräistä vellomista kannattaa välttää. Onnellisina itseään pitävillä ihmisillä on kyky vaikeillakin hetkillä löytää asioita, jotka tuottavat heille iloa. Auttaisiko vaikka vanha, rakas harrastus viemään ajatukset hetkeksi toisaalle vaikealla hetkellä ja pitämään pään pinnalla?

7. Muista pienet ilot

Pane merkille pienet mielihyvän hetket ja nauti niistä. Näe kaunis auringonlasku, ilahdu tuntemattoman hymystä ja keskity täysin vaikka mangon makeuteen tai auringon lämpöön.

8. Aseta päämääriä

Ihmiset, jotka pyrkivät kohti jotakin itselleen merkityksellistä, ovat onnellisempia kuin he, joilla ei ole mitään tavoitteita. Uuden kielen oppiminen, harrastuksen aloittaminen tai vaikka kiinnostavan työprojektin loppuun saattaminen voi tuoda iloa.

9. Muista pään lisäksi myös kroppa

Kun saat tarpeeksi unta, syöt hyvin ja liikut mieleiselläsi tavalla, mielialakin paranee. Lihasjumien rentouttamiseen voit kokeilla vaikka köyhän miehen ja naisen kotihierojaa: putkirullaa.

Lähde: Psychology Today