Voimat elpyvät ja olo paranee pienestäkin hieronnasta. Ota tavaksi säännöllinen hemmotteluhetki ja opettele viiden minuutin hieronta.

Hieromisesta on paljon hyötyä. Verenkierto tehostuu, lihakset rentoutuvat ja jännitykset vähenevät. Opettele siis arkipäivään mahtuva lyhyt, vain viisi minuuttia vievä hieronta.

1 Laita molemmat kädet hartioillesi edestä taaksepäin. Ota hyvä ote hartialihaksista. Hengitä hitaasti ulos ja samaan aikaan purista ja nosta lihaksia. Pidä ote hetken aikaa.

2 Laita kädet nyrkkiin. Laita ne niskan viereen hartioille. Uloshengityksellä taputtele hartialihaksia vuorotellen napakasti. Varo, että et osu luihin, vaan pysyt lihasten kohdalla. Hengitä tasaisesti ja jatka hartioiden taputtelua.

3 Laita kädet hartioille lepäämään kämmenet alaspäin, sormet suorina. Sulje silmät. Tunne käsiesi lämpö hartioilla. Kuvittele, että puhallat hartioihinkin ilmaa jokaisella uloshengityksellä.

4 Pidä silmät kiinni. Ota pääsi käsiesi väliin siten, että sormenpäät ottavat kiinni toisistaan pään päällä. Hengitä ulospäin ja samalla paina käsiä kevyesti päänahkaan. Pidä asento ja hengitä sisään. Kun hengität taas ulos, vapauta ote. Tunne käsiesi lämpö päässä. Toista kolme kertaa ja avaa lopuksi silmät.

Lähde: Beata Aleksandrowicz: Hyvän olon hieronta. Minerva Kustannus.

Katso myös jalkahoidon ohjeet!