Puhuminen muiden kanssa on tärkeä mutta ei ainoa tapa käsitellä pelkoa siitä, ettet pärjää. Tässä viisi muuta.
Jos organisaatiomuutokset saavat sinut epävarmaksi tai pelokkaaksi, et ole yksin. Työhyvinvointia organisaatiomuutoksissa tutkinut Krista Pahkin kehottaa puhumaan stressistä ja huolista esimiehen, työkavereiden, luottamusmiehen tai työterveyshuollon kanssa. Huomaat, että moni muu tuntee samoin.
Ilmapiirin vaikutusta ei kannata aliarvioida. Parhaiten Pahkinin mukaan muutoksista selviävät työyhteisöt, joissa on hyvä yhteishenki ja hyvää johtamista. Työkaverit ja oma esimies ovat parhaimmillaan arvokas tuki muutosten keskellä.
Vaikka niin ei olisi, voit itse tehdä paljon. Pahkin listasi viisi asiaa, joista kannattaa aloittaa.
1. Lisää osaamistasi
Mitkä taitosi voisit helposti päivittää kouluttautumalla? Mitä taitoja tarvitset tulevaisuudessa?
2. Etsi ratkaisuja
Sopeutumista helpottaa aktiivisen roolin ottaminen. Kysy, jos mieltäsi askarruttaa jokin, ja pyydä rohkeasti lisäkoulutusta.
3. Anna armoa
Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä. Ota aikaa uuden opettelemiseen ja pyydä rohkeasti apua. Auta itsekin työkaveria.
4. Katso pidemmälle
Vaikka uudet tehtävät tuntuisivat raskailta, rasituspiikki on yleensä tilapäinen. Hommat tulevat pian tutuiksi.
5. Avaa suusi
Keskustele muuttuneista työtehtävistä esimiehesi kanssa. Jos työkuorma kasvaa liikaa, keskustele tehtävien jakamisesta.
Lista on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 10/2015.