Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda antaa ohjeita siihen, miten hoitaa kipua tarttumatta pilleripurkkiin.

1. Ohjaa ajatuksesi muualle.

Mielen voima on mahtava. Kuuntele mielimusiikkiasi. Ojentaudu hetkeksi sohvalle ja ajattele suosikkipaikkaasi. Mieti, miltä tuossa paikassa tuntuu ja tuoksuu, millainen valo siellä on. Tunnustele oloasi hetken kuluttua. Voi olla, ettet tarvitsekaan lääkettä tai miedompi särkylääke riittää.

2. Älä anna pelolle valtaa.

Vältä kivun kohdatessasi katastrofiajatuksia, pelon, huolen ja toivottomuuden tunteita. Ne saattavat syventää kipukokemusta. Keskity muuhun, kuten hyvään kirjaan, koukuttavaan nettipeliin tai hauskaan leffaan.

Voit myös kokeilla lämmönvaihtelua. Lämmin kauratyyny tai vaihtoehtoisesti pussi pakasteherneitä kipeän kohdan päällä saattaa helpottaa oloa.

3. Luota kosketuksen voimaan.

Käperry rakkaan kainaloon, ota lapsi syliin, rutista lemmikkiäsi. Kaikki nämä asiat lisäävät kipua lievittävän oksitosiinin erittymistä. Samoin toimii vaikkapa hierojan kosketus. Voit myös kokeilla akupainantaa, esimerkiksi etusormen ja peukalon välissä olevan akupisteen stimulointia kuten alla.

Akupiste on juuri se kohta, jonka painelu tuntuu jopa hieman vihlaisevan.
Akupiste on juuri se kohta, jonka painelu tuntuu jopa hieman vihlaisevan.

4. Älä luovu liikunnasta.

Vaikeuttavatko kivut vauhdikkaan lempilajisi harrastamista? Älä masennu, vaan kokeile pehmeämpiä lajeja, kuten uintia, pilatesta tai lempeää joogaa. Tai lähde pitkälle kävelylle. Pysyt kunnossa ja saat ajatukset pois kolotuksista.

Lääkäri Helena Miranda on itsekin kipupotilas.
Lääkäri Helena Miranda on itsekin kipupotilas.

5. Kiinnitä huomiota unen laatuun.

Rento, syvä uni parantaa oloa ja nostaa mielialaa. Hanki sänky, jossa todella viihdyt. Panosta tyynyyn ja peittoon. Vaihda lakanat niin usein, että sänky pysyy raikkaana ja houkuttelevana.