
Espoossa Nihtisillan kierrätyskeskuksen myymäläpäällikkönä työskentelevä Peppi Mattila haluaa vaikuttaa siihen, ettei maailma huku jätteisiin. Hän tulee iloiseksi, kun elämää nähnyt sohva päätyy jonkun kesämökille eikä kaatopaikalle.
Mitä lausetta toistat työssäsi?
Sanon usein, että ei päätetä asiakkaan puolesta.
Vaikka jokin esine näyttäisi meistä rumalta ja arvottomalta, se voi olla asiakkaan mielestä aarre. Ajan patina on joillekin asiakkaille esineen arvoa nostava eikä laskeva asia.
Esimerkiksi matot, jotka eivät kelpaa myyntiin, kelpaavat ilmaisina koiramatoiksi, soittokämpille ja autotalleihin. Sohva, jossa on tahra, voi löytää tiensä jonkun kesämökille. Se on parempi paikka kuin kaatopaikka.
Kerran tavaran vastaanotossa oli menossa energiajätteeseen pöytä, jossa oli monta hilseillyttä maalipintaa. Sanoin, että pankaapa tuo roskiksen sijaan myyntiin 40 eurolla. Henkilökunta nauroi minulle, mutta pöytä löysi ostajan vielä samana päivänä.
/kodinkuvalehti.fi/s3fs-public/main_media/b882503638z.1_20230216151516_000gvp5l253u.20.iptcstrip.jpg?itok=tv9h0ILf)
Mihin harhaluuloihin työstäsi törmäät?
Kuulen usein, että teillähän henkilökunta vie parhaat päältä ja asiakkaille jää vain hännät. Tämä ei pidä paikkaansa.
Jokaisen tavaran, joka tulee kierrätyskeskukseen, on oltava ensin asiakkaan saatavilla ennen kuin voimme itse ostaa sen.
Toinen harhaluulo on se, että olemme ahneita, kun pyydämme rahaa tavarasta, jonka saamme ilmaiseksi. Tavaroiden myynti on tapa rahoittaa kierrätyskeskuksen päätoimintaa, joka on ympäristötyö, koulutus ja työllistämistyö.
Kierrätyskeskus on olemassa, jotta jätekuorma vähenisi, luonnonvaroja säästyisi ja jotta pitkäaikaistyöttömät ja osatyökykyiset saavat eväitä ja väyliä takaisin työelämään.
Meillä työskentelee paljon myös työelämään tutustujia, kuten kotoutujia.
Kuuletko työssäsi usein jonkin vakivitsin?
Joskus vähän huvittaa, kun asiakas haluaa tinkiä hinnasta sillä perusteella, että tavara on käytetty.
Kaikkihan meillä on käytettyä, ja se on otettu hinnoittelussa huomioon.
Siitäkin saa usein kuulla, että kuinka voitte myydä tavaraa kalliimmalla kuin uutena. Virheitä sattuu joskus.
/kodinkuvalehti.fi/s3fs-public/main_media/b882503638z.1_20230216151516_000gvp5l252d.10.iptcstrip.jpg?itok=4XvaUxdB)
Mitä työstäsi yleisimmin kysytään, ja mitä vastaat?
Tuleeko ostettua paljon tavaraa? Sinulla on varmasti koti täynnä kaikkea käytettyä?
Näen kyllä joka päivä kierrätyskeskuksessa jotakin ihanaa, mutta olen oppinut malttamaan.
Muutaman turhan huonekalun olen meinannut viedä kotiin, kunnes mieheni on kysynyt, että minne meinasit sen laittaa.
Matot ovat heikkouteni. Olen ostanut kotiin monta käsin solmittua mattoa. Nyt olen sanonut töissä, että lattiani ovat täynnä, ei yhtään mattoa enää.
Mitkä ovat työsi helmihetkiä?
Ne liittyvät ihmisiin – asiakkaisiin tai henkilökuntaan.
Jos asiakas on tyytymätön ja onnistun saamaan hänet tyytyväiseksi, olen iloinen, että saan ongelmatilanteen ratkaistuksi.
Pari kertaa olen itkenyt ilosta, kun pitkäaikaistyötön tai kotoutuja on löytänyt avullamme työpaikan tai opiskelupaikan. Kollegani sai kerran työntekijältä viestin: muutit elämäni, olit ainoa, joka uskoi minuun.
/kodinkuvalehti.fi/s3fs-public/main_media/b882503638z.1_20230216151516_000gvp5l2526.10.iptcstrip.jpg?itok=9omsER3-)
Mitä muuttaisit työssäsi, jos voisit?
Työpäiväni aikana tilanteet muuttuvat koko ajan, eikä aamulla itselleni tekemä tehtävälista koskaan toteudu sellaisenaan. Se on välillä raskasta.
Olisi mukavaa, jos edes joskus voisin tehdä juuri ne työt, joita olin suunnitellut tekeväni. Usein väliin tulee pieni katastrofi, joka ei voi odottaa.
Mitä Peppi Mattila teki, kun hän löysi kierrätyskeskukseen tuodusta lahjoituskassista joulukortin, jonka välissä oli sata euroa? Millaiset tavarat menevät kierrätyskeskuksessa hyvin kaupaksi ja mitkä taas jäävät käsiin? Lue koko juttu Kodin Kuvalehdestä 5/2023 tai tilaajana täältä. Jos et ole vielä tilaaja, kokeile digilehdet.fi-palvelua.