Tytti Lauhava-Kääriäinen, 40, nukkuu nykyään hyvin. Puoliso kuorsaa edelleen.
Tytti Lauhava-Kääriäinen, 40, nukkuu nykyään hyvin. Puoliso kuorsaa edelleen.

"Akupunktioneulat toimivat kuin nukutuspiikit", kertoo espoolainen Tytti Lauhava-Kääriäinen, joka ei halunnut hoitaa unettomuuttaan vain lääkkeillä.

Tytti Lauhava-Kääriäinen:

"Univaikeuteni alkoivat puolitoista vuotta sitten. Työstressini oli positiivista, mutta se sai minut ylikierroksille niin, ettei uni enää tullut.

Pian huomasin, että tällä kertaa tilanne ei lähdekään korjaantumaan itsestään. En jäänyt odottelemaan, vaan aloin etsiä apua. Ensimmäiseksi varasin ajan lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Olin kuullut tarinoita uniongelmaa vähättelevistä lääkäreistä, mutta omani otti asiani todesta. Hän kuunteli, ymmärsi ja määräsi minulle unilääkkeitä ja sairaslomaa. Hain purkin apteekista, mutta pidin pillereitä ensiapuna. Lääkkeiden varaan en halunnut jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Piirsin itselleni ideakartan, jonka avulla osaisin suunnistaa unettomuudesta ulos. Merkitsin karttaan pelastusteitä: akupunktio, hypnoosi, Neurosonic?

"Unettomuus ei ole pysyvä olotila, hoin ja aloin uskoa lauseeseen itsekin."

Etsin netistä neuvoja ja päädyin Uniklinikan sivuille, joilla on Suomen johtavien unitutkijoiden tietoutta. Osallistuin heidän järjestämälleen unenhuoltokurssille. Sieltä mieleeni jäi erityisesti neuvo itsensä lohduttamisesta takaisin uneen.

'Unettomuus ei ole pysyvä olotila', hoin ja aloin uskoa lauseeseen itsekin. Ylen Areena-palvelusta löysin unta käsitteleviä radio- ja tv-ohjelmia, joista sain tietoa ja luottamusta siihen, että tästä selvitään.

Pahimmillaan unettomuuteni oli lohdutonta. Vieressä kuorsaava mies ärsytti ja koko muu maailma tuntui nukkuvan. Janosin selviytymistarinoita ja vertaistukea. Kaipasin neuvoja ja olin valmis kokeilemaan mitä tahansa. Kun ystäväni ehdotti akupunktiota, etsin heti hoitajan. Päätös nosti pääni pinnan yläpuolelle.

Mikään ei ollut siihen asti lohduttanut minua kuten akupunktiohoitajan tervetulotoivotus: Me hoidamme sinut kuntoon.

Akupunktion vaikutus alkoi tuntua jo muutaman hoitokerran jälkeen. Siihen asti olin lääkkeiden avulla saanut parin tunnin unet. Nyt ne alkoivat pidentyä.

"Rentouduin, uneni syveni ja heräilyt harvenivat."

Netistä löysin tietoa Neurosonic-hoidosta. Siinä istutaan tärisevässä tuolissa, jonka lähettämien matalataajuusvärähtelyjen kerrotaan korjaavan kehon epätasapainoa ja sitä kautta unen häiriöitä.

Rentouduin, uneni syveni ja heräilyt harvenivat. Hoidot maksavat, mutta maksavathan lääkkeetkin. Mihin tärkeämpään voisi rahaa käyttää kuin omaan hyvinvointiin? Nykyään nukun täysiä öitä enkä tarvitse unilääkkeitä.

Rytmin palautuminen normaaliksi kesti vuoden, mutta sen aikana opin uutta unesta ja itsestäni. Leeni Peltosen Valvomo-kirjasta oivalsin, että vaikka uni on tärkeää, ei sen pidä antaa pyörittää kaikkea. Päivät eletään yötä pelkäämättä ja illalla laskeudutaan lepoon.

Jos uni nykyään karkaa, muistelen päivää, jolloin juoksin maratonin nukkumatta edellisyönä silmällistäkään. Koska pystyin siihen, pystyn mihin tahansa."
 

Tytin neuvot parempaan uneen

Pysähdy ja mieti, miten voit helpottaa untasi häiritsevää stressiä. Tee rohkeita ratkaisuja, pane terveytesi etusijalle.

Arvosta untasi, mutta älä tee siitä elämäsi tärkeintä asiaa. Elä päiväsi täysillä ja luota, että uni tulee kyllä.

Älä leimaa itseäsi unettomaksi. Negatiivinen kierre syntyy helposti. Usko mielesi parantavaan voimaan: tämä on pysähtymisen paikka, jonka yli voit päästä. Harjoittele itsesi lohduttamista.

Anna aikaa unen paranemiselle. Takapakkia voi tulla, mutta kunhan suunta säilyy oikeana, ei ole hätää.

Nauti elämästä ja hoida itseäsi. Sauna, ystävien ja perheen seura ovat mitä parhainta unen itsehoitoa. Minua rentouttaa myös jooga.

Hanki makuuhuoneeseen pimennysverhot ja tuuleta kunnolla illalla. Piikkimatto vapauttaa endorfiineja, ja unihormonit alkavat hyrrätä. Unitee ja hyvä iltapala valmistavat kehoa yöunia varten.

Kokeile rohkeasti erilaisia hoitomuotoja, vaihtoehtoisiakin. Mikäli saat avun, panostus on kannattanut.

Etsi vertaistukea. Sellaista löytyy esimerkiksi Facebookin Nuku paremmin -ryhmästä.

Hei nimimerkki uneton opiskelija: kaikki varmaan todella yrittävät omien mahdollisuuksiensa mukaan löytää apua ongelmiinsa, ja oman hyvinvoinnin eteen voi tehdä valintoja, joskus ehkä luopuakin jostain. Olet oikeassa, että kaikkiin hoitoihin ei ole jokaisella varaa. Onneksi on myös paljon jopa aivan ilmaisia keinoja, joita voi ainakin kokeilla.

  • ylös 12
  • alas 9
uneton opiskelija

Melatoniini maksaa noin 10e 100kpl purkki, nämä vaihtoehtohoidot jopa satasen kerta. Kumman mahtaa köyhä hankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla