Peruskoulussa tulisi ottaa oppiaineeksi käytöstapojen alkeet. Siitä olisi hyötyä aikuisena ja myöhemmin omien lasten kasvatuksessa.

Teollisuuspaikkakunnalla riitti alakoulussa oppilaita monelle rinnakkaisluokalle. Siirtyessäni oppikouluun meitä oli luokassa 42 oppilasta.

Opiskelu sujui, sillä oppilaat eivät häirinneet tunninpitoa. Opettajia oli opittu kunnioittamaan, joten luokassa vallitsi työrauha. Samalla opittiin itsehillintää.

Nykyisin lapsia opetetaan päiväkodeissa ottamaan toisetkin huomioon. Siinä oppivat muiden huomioimista nekin, joilla ei ole kotona sisaruksia. Sisarukset sinällään ovat hyviä särmien hiojia, sillä kenellekään ei sisarusparvessa suvaita enempää etuuksia kuin toiselle.

Valitettavan usein lapset saavat nykyisin kuitenkin tahtonsa läpi kiukuttelemalla. Aikuisena ei tässä maailmassa kuitenkaan saa asioita läpi polkemalla maata tai heittäytymällä kaupassa lattialle hyllyn eteen.

Ehdotan, että peruskouluun otettaisiin oppiaineeksi käytöstapojen alkeet. Siitä olisi hyötyä omassa elämässä aikuisena ja myöhemmin omien lasten kasvatuksessa.

Minkä taakseen jättää edestään löytää

Käyttäjä10808
Seuraa 
Liittynyt1.2.2018

Lukijan kirje: Toisten huomioimisen pitäisi olla oppiaine

Ei jokaisesta pinnalla olevasta aiheesta tarvitse perustaa uutta oppiainetta. Ehdotusten takana ovat usein koulun arkea tuntemattomat paremmin tietäjät. Mikseeei koulussa opeteta: työnhakua, raha-asioiden hoitoa, toisten huomioon ottamista, käytöstapoja, kaurapuuron keittoa, sähköistä asiointia, napin neulomista, kestävää kehitystä, medialukutaitoa, suvaitsevaisuutta, seksuaaliterveyttä. Kyllä kaikkea tätä ja paljon muuta opiskellaan: köksässä, opon tunnilla, ryhmänohjauksessa, liikunnassa,...
Lue kommentti