Kun otat luonnon elementin käteesi "stressileluksi", ajatuksesi selkiytyvät ja uudet ideat kirkastuvat.
Kun otat luonnon elementin käteesi "stressileluksi", ajatuksesi selkiytyvät ja uudet ideat kirkastuvat.

Luonnossa oleilu hoitaa terveyttä ja mieltä, mutta aina metsään ei ehdi tai tarkene mennä. Tässä seitsemän vinkkiä, joiden avulla voit tuoda luonnon hyvät vaikutukset työpisteellesi saakka.

  1. Järjestä työpisteesi siten, että sen välittömässä läheisyydessä on jotain luonnosta tuotua. Muista kaikki luonnon elementit: maa, vesi, tuli ja ilma. Esimerkiksi kivi ja käpy edustavat maata, simpukka vettä, sulka ilmaa ja kynttilä tulta.
  2. Jos joudut liikkumaan työssäsi, luonnon elementit kulkevat mukana vaikkapa pienessä pussukassa. Luonnon elementit muistuttavat, että toisinaan on lupa vain hengittää, tekemättä mitään muuta. Ihmisen on hyvä päästää joskus irti tehokkuuden vaatimuksista. 
  3. Ota luonnosta tuotu esine käteen pohdiskelun tueksi tai ”stressileluksi”. Ajatuksesi selkiytyvät ja uudet ideat kirkastuvat.
  4. Älä unohda huonekasveja, joita voit itse hoivata. Monet kasvit puhdistavat ilmaa. Esimerkiksi rönsylilja on hyvä kasvi tähän tarkoitukseen, eikä se ole kovin ronkeli hoidettava.
  5. Katsele kuvaa sielunmaisemastasi tai muuta puhuttelevaa luontokuvaa. Sydämensykkeesi laskee. Myös luontorunon lukeminen vie ajatukset luontoon ja hoitaa mieltä.
  6. Kuuntele netistä linnunlaulua. Luovuutesi kasvaa ja työtulokset paranevat. Voit myös itse äänittää vaikkapa kosken pauhua, lehtien kahinaa, meren lyöntiä rantakivikkoon tai tuulen suhinaa ja rauhoittaa äänillä mieltäsi päivittäin tai tarvittaessa.
  7. Sulje silmät ja tee mielikuvamatka sinulle rakkaaseen luonnonpaikkaan. Kuvittele maisema äänineen ja tuoksuineen. Mielikuvamatka rentouttaa ja virkistää yhä aikaa.

Asiantuntijana luontoterapiaohjaaja Mirjam Silvén.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla