Jari Sinkkonen muistuttaa, että lapsen täytyy saada välillä epäonnistua ja harjoitella turhautumista.
Jari Sinkkonen muistuttaa, että lapsen täytyy saada välillä epäonnistua ja harjoitella turhautumista.

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen kuulee kouluista ja päiväkodeista jatkuvasti samaa viestiä: lapset pyörittävät yhä enemmän vanhempiaan. ”Vanhemmat kestävät huonosti lasten pettymystä ja kiukkua."

Lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan Suomessa on yhä enemmän lapsia, joille ei ole asetettu rajoja. 

”Vanhemmat kestävät huonosti lasten pettymystä ja kiukkua. Lapsi kuitenkin tarvitsee itseään vahvemmat vanhemmat. Jos vanhemmista ei ole johtajiksi, lapsi ottaa johtajuuden.” 

Sinkkonen puolustaa lapsen toimintaa sanoen, ettei häiriökäytös ole lapsen omaa syytä.

”Lapsi ei ole mikään pikku tyranni, vaan hänen käytöksensä on usein sopeutumista epäjohdonmukaiseen kasvatukseen. Lasta saatetaan toisaalta palvoa ja nostaa muiden yläpuolelle. Sitten jos hän käyttäytyy huonosti, hänet hylätään. Ihannointi ja tunnetason hyljeksintä vuorottelevat. Tämä voi johtaa narsistiseen häiriöön.”

Lapsi voi olla ihan hädässä, jos häntä vaikkapa koulussa joskus kritisoidaan. Hän voi kokea, että tähän astihan kaikki, mitä hän on tehnyt, on ollut täydellistä.

Sinkkonen tietää, että Suomessa on ollut pitkään vallalla kovaan kuriin perustuva kasvatusmalli.

”On ymmärrettävää, että omille lapsilleen voi haluta antaa erilaisen mallin. Usein se tuottaa hyvää jälkeä, aina ei.” 

”Moni kuulee ei-sanan ensi kertaa armeijassa”

Lapsen tietä tasoittavasta ”curling-vanhemmuudesta” on puhuttu jo pitkään. Jari Sinkkonen näkee ja kuulee työssään lastenpsykiatrina ja luennoitsijana paljon sen aiheuttamia ongelmia. Lapsen tietä ei pidä liikaa silottaa vaan arvostaa hänen omaa yritystään.

”Jos lasta kannetaan kaikkien esteiden yli, hän ei opi selviytymään epämukavista asioista. Sitten lapsi voi olla ihan hädässä, jos häntä vaikkapa koulussa joskus kritisoidaan. Hän voi kokea, että tähän astihan kaikki, mitä hän on tehnyt, on ollut täydellistä.”

Sinkkosen mukaan curling-vanhemmuus johtaa alhaiseen turhautumiskynnykseen, mikä taas aiheuttaa hankaluuksia koulussa ja myöhemmin työelämässä. Myös riippuvuudet ja tyhjyyden tunne ovat tavallisia seurauksia.

Sinkkonen kertoo kuulleensa, että työharjoitteluissa on entistä enemmän nuoria, jotka eivät kestä pomon käskyjä.

”On sanottu, että joku on kuullut ei-sanan melkein ensi kertaa armeijassa.” 

Lastenpsykiatrian dosentti Jari Sinkkonen puhui lasten psyykkisestä hyvinvoinnista Orionin järjestämässä tilaisuudessa 16.5.2017 Helsingissä.

Kolme neuvoa kasvattajalle

1. Älä anna vaihtoehtoja, jos niitä ei oikeasti ole.

”Päiväkodista lähtiessä saatetaan sanoa, että jokos me ruvettais laittamaan haalaria päälle tai kenkiä jalkaan. Konditionaalipuhe on tyypillistä. Sen sijaan voisi todeta, että laitetaan haalari päälle. Eräskin isä kertoi itseironisesti, että he ovat neuvotelleet kaikesta lapsen kanssa synnytyslaitokselta saakka.”

2. Keksi sopivasti tehtäviä.

Lapsi oppii vastuuta, kun hänelle sitä annetaan. Sinkkonen arvelee, että lapsille on nykyisin ehkä vaikeampi keksiä tehtäviä kuin esimerkiksi hänen lapsuudessaan maalla, jolloin lasten piti osallistua erilaisiin töihin. ”Nyt oman huoneen siivous tai roskien vieminenkin voi olla joillekin lapsille liikaa.”

3. Anna lapselle tilaa oppia itse.

Curling-vanhemmat rientävät helposti auttamaan lasta arjessa, mutta se voi olla karhunpalvelus. Lapsi ei saa onnistumisen kokemuksia.

Sinkkonen kertoo jokin aika sitten katselleensa vuoden ikäistä, jonka isä antoi kontata hitaasti ylös portaita. "Lapsi sai harjoitella kaikessa rauhassa."

Vanhemmat hoi!

Jari Sinkkonen: "Lapsi tarvitsee itseään vahvemmat vanhemmat" – kolme arkista neuvoa

Valitettavan totta myös esim toisen asteen koulutuksessa. Tunneilla opiskelijat pelaavat tietokoneillaan ja puhelimillaan, puhuvat kovaäänisesti opettajan huomautuksista huolimatta, tulevat milloin huvittaa tunneille (jos tulevat) ja haistattelevat ilmettä muuttamatta opettajaa ja opiskelukavereitaan päin kasvoja. Tänä päivänä opettajilla ei ole auktoriteettia, ja mikä surullisinta mahdollisuutta työrauhaan ja siten opettaa/ohjaamaan opiskelijoita oppitunneilla - jos nuoren ei ole koskaan...
Lue kommentti