Jos suoliston mikrobit nyrjähtävät pois tasapainosta, kasvaa riski muun muassa allergiaan, unettomuuteen, lihavuuteen, diabetekseen, Crohnin tautiin ja masennukseen.

  1. Syö kaikkea mutta enimmäkseen kasvikunnan tuotteita. Suoliston mikrobit pysyvät monipuolisempina.
  2. Kaihda dieettejä. Jos sinulla ei ole tutkittua vaivaa, kuten keliakiaa, älä rajoita ruokavaliotasi. Se köyhdyttää suotta suoliston mikrobikantaa.
  3. Möyri maata, osta multaperunoita, kerää marjoja ja sieniä, rapsuta eläimiä. Se kaikki vahvistaa suoliston mikrobeja.
  4. Nauti probiootteja, erityisesti jos olet saanut antibioottikuurin. Niitä on lisätty esimerkiksi moniin mehuihin, marjakeittoihin ja maitotuotteisiin.
  5. Älä syö turhaan antibiootteja. Ne nitistävät taudinaiheuttajien lisäksi myös suoliston hyvät mikrobit.  
  6. Älä syö vihaisena. Stressi, suru ja suuttumus häiritsevät suolistomikrobien toimintaa – ja saavat sinut syömään epäterveellistä lohturuokaa.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 5/2017.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla