Jalkaterapeutti tietää vain yhden tapauksen, jossa koroista on jalalle hyötyä. Tässä neuvot siihen, millaiset korkokengät vahingoittavat jalkoja vähiten.

Jalkaterveyden asiantuntijaa ei saa puhumaan korkokenkien puolesta, ei sitten millään. Dosentti, jalkaterapeutti Minna Stolt Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta ei tee poikkeusta.

”Mahdollisimman matala korko, mieluiten ei korkoa ensinkään. Se on jalalle luonnollisinta ja terveellisintä”, Minna Stolt sanoo.

Hän tietää vain yhden tapauksen, jossa korko voi olla jaloille jopa hyväksi – tilapäisesti: akillesjänteen kiputiloja voi joskus helpottaa, jos kantapään alle saadaan pieni ylimääräinen korotus.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Se rauhoittaa tulehdusta akillesjänteen kiinnityskohdassa, mutta se on vain ensiapua. Jotta vaiva paranisi, pitää löytää syy, miksi kohta on tulehtunut.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valitse korkokengät näin

Joskus työssä on vain pakko käyttää korkoja. Jotta jaloille koituisi mahdollisimman vähän harmia, Minna Stolt suosittelee valitsemaan korkokengät näin:

  • Koroissa on eroa. Hanki niin matalat kuin suinkin voit.
  • Neliömäinen kengänkärki on aina parempi kuin suippo. Siinä varpaille jää enemmän tilaa liikkua.
  • Pehmeä materiaali mukautuu jalkaterän muotoihin ja helpottaa sen liikkumista. Nahka on hyvä vaihtoehto.
  • Iskunvaimennetuissa kengissä korko pehmentää hiukan iskua, joka kantapäähään kohdistuu jokaisella askeleella.
  • Geelityyny päkiän alla auttaa, jos päkiät väsyvät kovasti päivän aikana.
Jalkahoitaja

Otsikko: näin valitset korkokengät

Niin, miten valitsen? En löytänyt tekstistä ohjetta. Pelkkää liirumlaarumia. Eli osta kengät, joissa ei ole korkoa.

mun kinttuun piikkikorot

Minua neuvoi kokenut jalkineitten myyjä: Istu ja ota jalastasi polvitaipeesta kiinni, anna jalan roikkua niin, että varpaat koskettavat lattiaa. Sellaisessa asennossa kantapään ja lattian väli on sopiva kengänkoron korkeudeksi. Kokeilkaa ja väittäkää sitten vastaan. En tosin lue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla