Kesä jättää jälkensä, varsinkin jalkapohjiin. Rasvaa jalkoja ahkerasti, niin ne pysyvät silkoisina ja kauniina ympäri vuoden.
Kesä jättää jälkensä, varsinkin jalkapohjiin. Rasvaa jalkoja ahkerasti, niin ne pysyvät silkoisina ja kauniina ympäri vuoden.

Pese, kuivaa ja rasvaa säännöllisesti – niin yksinkertaista on hoitaa jalkoja.  Vaan mitä tehdä, kun sandaaleista kurkkivia peikonvarpaita ja halkeilevia kantapäitä ei enää kestä katsella? Pelasta koppurajalat ammattilaisen vinkeillä.

Ohjeet antaa jalkaterapeutti Lea Mäkelä Espoon Jalkaterapia Teamista.

1. Ennakoi eli rasvaa säännöllisesti. Paras tapa hoitaa jalkoja on hoitaa niitä niin hyvin, ettei pelastusoperaatioihin ole aihetta. Taikasana on rasvaa, rasvaa, reippaammin rasvaa.

Ohjeet ovat simppelit: pesaise jalat joka päivä ja kuivaa huolellisesti, myös varpaanvälit. Voitele sitten tarpeeksi rasvaisella voiteella. Lotionit eivät tähän kelpaa, voiteen rasvapitoisuuden on hyvä olla mielellään vähintään 30 prosenttia.

Tarkista aika ajoin, ettei jaloissa näy hiertymiä ja kovettumia.

2. Unohda raspaus. Kovettumien kimppuun ei nykyopein tosiaankaan käydä raspi kädessä. Jalkapohjien iho käsittää hankauksen niin, että nyt tarvitaan erityisesti suojaa ja kovettumien muodostuminen vain kiihtyy.

Jos kovettumat ovat niin pahat, ettei voidekaan niiden lävitse imeydy, voi niitä satunnaisesti, varoen, hipaista hohkakivellä. Tällainen tilanne voi tulla, jos vaikka äkillisen menon takia jalkaan on vedettävä sukkahousut ja jalkapohjat muistuttavat raastinrautaa. Jos joudut turvautumaan hohkiveen, muista, että ihon pitää olla kuiva. Kosteasta voi irrota enemmän tavaraa kuin on tarkoitus ja nirhaumia voi syntyä.

Jalkapohjien iho käsittää hankauksen niin, että nyt tarvitaan erityisesti suojaa ja kovettumien muodostuminen vain kiihtyy.

3. Älä liota. Jalkojen liottamista ei myöskään nykyisin suositella. Siitä ei tutkimusten mukaan ole hyötyä vaan päinvastoin, jalkojen iho voi entisestään kuivua.

Poikkeus ovat suolakylvyt, jotka voivat olla avuksi voimakkaasti hikoileville jaloille. Silloinkin veden on hyvä olla haaleaa eikä liian lämmintä.

4. Turvaudu tuorekelmuun. Hätätilanteissa ensiavuksi rientää vanha kunnon tuorekelmu. Voitele jalat paksusti rasvaisella voiteella, kääräise kantapäät tuorekelmuun ja vedä sukat jalkaan. Anna vaikuttaa vaikka yli yön.

Varpaanvälejä ei rasvata. Pitkään kengissä hautuneet varpaanvälit ilahtuvat ja ilmastoituvat, kun erottelevat varpaat toisistaan lampaanvillasuikaleilla. Lampaanvillaa myydään myydään apteekeissa ja jalkahoitoloissa.

Kuuriluontoisesti koppuroihin voit käyttää ureapitoista jalkavoidetta, joka pehmittää kovettumat vähitellen.

5. Anna ammattilaisen auttaa. Hankalimmissa tapauksissa korppukoivet on parasta hoidattaa jalkaterapeutilla tai jalkojenhoitajalla. Pahoin koppuroituneeseen ihoon tulee herkästi haavaumia ja halkeamia, joiden kautta pöpöt pääsevät iskemään ja voivat aiheuttaa ikäviäkin infektioita.

Jalkojenhoidon ammattilaisilla on tehokkaat, mutta hellävaraiset keinot kovettumien poistoon. Käsittelyn jälkeen kotihoitokin onnistuu paremmin.

Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.
Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.

Supermarja mustikka on mitä terveellisin metsien aarre – siitä on paljon tutkimustietoa. Lue tästä, miten monin tavoin mustikka tekee sinulle hyvää.

1. Mustikka on vitamiini- ja ravintoainepommi.  

Mustikka sisältää magnesiumia, mangaania ja sinkkiä ja esimerkiksi B-, C- ja E-ryhmän vitamiineja. Supermarjassa on myös runsaasti kuitua.

2. Mustikka parantaa näköä.

Mustikka voi parantaa erityisesti silmänpainetautipotilaiden ja likinäköisten näkökykyä. Mustikka voi myös lieventää näyttöpäätetyön aiheuttamaa silmien väsymistä.

3. Mustikka voi edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Mustikka voi vähentää valtimojäykkyyttä ja alentaa verenpainetta, joten mustikka vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. 

Mustikan sisältämät flavonoidit saattavat vähentää sydänkohtausten riskiä

4. Mustikka lieventää matala-asteista tulehdustilaa.

Säännöllinen mustikan käyttö lieventää matala-asteista tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus liittyy moniin yleisiin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Mustikka myös alentaa aterianjälkeistä insuliinin nousua.

5. Mustikka parantaa muistia.

Mustikoiden syöminen on hyväksi aivoterveydelle. Se parantaa muistia ja aivojen kognitiivista toimintaa ja ehkäisee ikääntymiseen liittyviä ongelmia.

6. Mustikka pienentää syövän riskiä.

Mustikoiden sisältämät flavonoidit ovat antioksidantteja ja alentavat muun muassa syöpien riskiä ja tulehduksellisia reaktioita.

Juominen on paras ensiapu, kun helle korventaa. Mutta tiesitkö, että loputtomiin ei kannata lipittää pelkkää vettä?

Särkeekö päätä? Tarvitset lisää nestettä

Tarvitset normaalioloissa pari litraa nestettä vuorokaudessa, mutta pitkän hellekauden aikana ainakin tuplasti sen määrän. Jos siis päätä alkaa kuumana päivänä särkeä, suuntaa lähimmän vesihanan luo. Viileää juotavaa kannattaa nauttia tasaisesti pitkin päivää, 2–4 desiä tunnissa.

Jos päänsärky on tullut auringossa oleskellessasi, kyse voi olla auringonpistoksesta. Sekin useimmiten helpottuu, kun vetäydyt viileään varjoon lepäämään ja juomaan nestettä. Lippa- tai lierihattu on oiva keino ehkäistä auringonpistosta.

Heikottaako? Juo muutakin kuin vettä

Elimistösi suolapitoisuus alkaa laimeta, jos juot hellepäivästä toiseen pelkkää vettä. Heikotushan siitä seuraa. Juo siis välillä mehua, kivennäisvettä tai vaikka piimää.

Alkoholista, kahvista ja teestä ei ole hellejuomiksi, koska ne lisäävät virtsaneritystä ja voivat pahentaa nestehukkaa entisestään.

Jo muutama suolakurkun viipale auttaa.

Kramppaavatko pohkeet? Suola ja juoma auttavat

Jos jalat kramppaavat helteellä, parasta ensiapua on lepo varjossa, juominen ja pieni suolainen. Jo muutama suolakurkun viipale leivän päällä auttaa.

Turpoavatko nilkat? Nosta jalat seinälle – ja juo

Hellepäivän jälkeen jalat ja etenkin nilkat ovat monesti turvoksissa. Pölkkyjalat alkavat pikku hiljaa sulaa, kun heittäydyt lepoasentoon ja nostat ne ylös. Ja jälleen kerran juo paljon nestettä. Juominen on helteellä lääke melkein kaikkeen.

Eivätkö oireet hellitä? Kysy neuvoa asiantuntijalta

Jos kuumuus oikein uuvuttaa tai jos kyse on lapsesta, vanhuksesta tai sairaasta, pelkät kotikonstit eivät välttämättä riitä. Ota yhteyttä lääkäriin ainakin näissä tapauksissa:

  • Jos heikotus, pahoinvointi ja muut uupumisoireet ovat hyvin voimakkaita tai ne eivät hellitä levolla, kehon viilentämisellä ja nesteellä.
  • Jos krampit jatkuvat yli tunnin ajan levosta, juomisesta ja pienen suolaisen nauttimisesta huolimatta.
  • Jos sinulla on nesteenpoistolääkitys ja jalkasi turpoavat. Oire voi silloin johtua myös perussairaudesta.

Lähteet: THL, Duodecim