Elina Tanskasen kirja Parempaa seksiä opastaa eteenpäin, jos nautinto on hukassa.

Parempaa seksiä -kirjassa on 27 harjoitusta, joilla seksistä saa itselle sopivinta. Miten kauan kirjaa täytyy lukea, jotta tavoite täyttyy, erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen?

"Lähestyn seksiä nautintokeskeisesti enkä toivo kenenkään vain suorittavan kirjaa. Sen tavoite on selvittää, mitä kohti haluaa seksielämässään mennä ja mistä haluaa pois.

Teos voi olla parille esimerkiksi työkirja, jonka voi kaivaa esiin sopivissa väleissä. Jos todella haluaa syventyä, voi pitää vaikka viikonlopun mittaisen suhderetriitin."

Kumppanini ei halua lukea kirjaa, miten etenemme?

"Tehtäviä voi makustella itsekseen ja esimerkiksi neutraalin kosketusharjoituksen voi tehdä hyvän ystävän kanssa. Jo se, että suhteessa toinen haluaa pohtia seksielämää, voi saada aikaan muutoksen."

Miksi seksistä puhuminen on kiusallista?

"Moni liittää seksiin häpeän tai pelkää antaa itselleen luvan nauttia. Kehosuhde saattaa olla tuomitseva, vaikka kehomyönteisyys helpottaa seksuaalisuuden toteuttamista.

Seksielämä ei parane, jos ei tutki ja harjoittele. Ensimmäinen rohkea askel voi olla seksikirjan lukeminen yhdessä kumppanin kanssa."

Kysy itseltäsi ainakin nämä

  1. Mitä toivot? Kirjoita ajatuksesi ylös. Mistä haluat päästä eroon, mitä kohti haluat mennä? Mieti konkretiaa. Jos sanot, että haluat kiihkeän seksielämän, erittele, mitä kiihkeys tarkoittaa sinulle käytännössä. Ole realistinen. Muista myös, että mieltään saa muuttaa matkan varrella.
  2. Mitä ajattelet kehostasi? On vaikeaa tuntea nautintoa toisen kanssa, jos päiväsi täyttyy negatiivisista ajatuksista itseäsi kohtaan. Ihminen joutuu opettelemaan kehoonsa rakastumista aina uudestaan ja uudestaan, sillä elämänmuutokset jättävät siihen jälkensä. Anna itsellesi myös aikaa surra kehosi muutoksia, jotta voit alkaa pitää itsestäsi uudenlaisessa tilanteessa.
  3. Millaista on sinun hyvä seksisi? Kyseenalaista yhteiskunnan vallitseva seksi-ihanne. Muistele, millainen oli juuri sinusta nautinnolliselta tuntunut seksikokemus. Pyri muistelemaan sitä mahdollisimman yksityiskohtaisesti: olosuhteet, kumppani, ympäristö, mielentilasi, aistihavainnot... Muistele sitten seksikokemusta, joka ei tuntunut nautinnolliselta, ja mieti, mikä siitä teki erilaisen kuin ensimmäisestä.

Lähde: Elina Tanskanen: Parempaa seksiä (Tammi 2017).

Kasviksia kannattaa opetella syömään satokauden mukaan – maukasta ja edullista!
Kasviksia kannattaa opetella syömään satokauden mukaan – maukasta ja edullista!

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mielestä kasvisten tärkeyttä ei ole vielä ymmärretty. ”Kasvisten syömisestä pitäisi ravintokeskusteluissa puhua paljon enemmän, sokereista ja rasvoista vähemmän.”

Ovathan ne terveellisiä ja ovathan ne kevyitä, ne kasvikset. Se tiedetään, mutta harva ymmärtää, miten tärkeitä kasvikset ovat.

”Kasvisten syömisestä pitäisi ravintokeskusteluissa puhua paljon enemmän, sokereista ja rasvoista vähemmän. Toisaalta ei mikään ihme, että ihmiset eivät tiedä kasvisten tärkeyttä. Vasta uusimmissa ruokapyramideissa kasvikset ovat tippuneet pyramidin juurelle, sinne eniten syötäviin ruokiin”, Borg sanoo.

Kasviksista saa tietysti vitamiineja, ja kasvikset täyttävät vatsaa mutta ovat kevyitä. Se tärkein juju on kuitenkin kasvisten sisältämistä antioksidanteissa.

”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan.”

”Antioksidanteilla on akuutteja hyvinvointivaikutuksia. Koska antioksidantit kärsivät kaikesta prosessoinnista, niitä ei saa pillereistä. Ainoa tapa saada antioksidantteja on syödä paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.”

”Ainoa tapa saada antioksidantteja on syödä paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.”

”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan. Uusi tutkimusnäyttö osoittaa, että riittävä kasvisten syönti vähentää ahdistusta. Kasvisten syömisen tärkeyden rinnalla sokerin syönti tai lisäainepuheet ovat aika lailla pieni asia.”

Univaje ja stressi sekoittavat nälän

Hyvä syöminen käy vaikeammaksi, kun stressiä on liikaa ja unta liian vähän.

”Univaje lisää nälkää, koska se sekoittaa nälkähormonien toimintaa. Uni on monen syömistään miettivän sokea piste, sen merkitystä ei ymmärretä”, Patrik Borg sanoo.

”Mikä hirveä määrä syyllisyyttä asiasta, jonka pitäisi tuoda hyvää vointia ja mieltä.”

”Myös stressi vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan ja sekoittaa siksi elimistön nälkämekanismia. Se voi vaikuttaa eri tavoin: Niin, että ruoka ei maistu esimerkiksi aamuisin, jolloin juuri pitäisi maistua. Tai sitten elimistö kaipaa esimerkiksi rasvaisempaa ruokaa tai jotakin muuta kaukana kasviksista.”

Lisää stressiä aiheuttaa myös syöminen itse. Borg kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan naisista noin puolet ja miehistäkin joka neljäs kokee syömisestä syyllisyyttä viikoittain tai päivittäin.

”Mikä hirveä määrä syyllisyyttä asiasta, jonka pitäisi tuoda hyvää vointia ja mieltä. Moni ajattelee, että hyvin syöminen vaatii valtavasti itsekuria ja kieltäytymistä. Ei vaadi. Terveellinen syöminen on taito, jonka voi oppia. Kun perusta on kunnossa, yksittäisistä epäterveellisistäkään herkuista ei ole syytä tuntea muuta kuin iloa.”

Auts. Nyt pois auringosta!
Auts. Nyt pois auringosta!

Joskus iho pääsee palamaan kaikista varotoimista huolimatta. Olo helpottuu eivätkä vammat ainakaan pahene, kun teet nämä kuusi asiaa.

  1. Kääri märkä pyyhe palaneen ihon ympärille tai käy viileässä suihkussa. Se helpottaa kirvelyä.
  2. Rauhoita iho perusvoiteella tai kortisonivoiteella.
  3. Ota kipuun ja huonoon oloon tulehduskipulääkettä.
  4. Juo runsaasti vettä.
  5. Mene uudestaan aurinkoon vasta, kun iho on kunnolla parantunut eli noin viiden päivän päästä.
  6. Suojele palaneita kohtia auringolta erityisen hyvin. Ne palavat herkästi uudelleen.

Asiantuntijana Anne Vuorenmaa, Allergia-, iho- ja astmaliitto. Lisää aiheesta Kodin Kuvalehdessä 10/2018.

Lue myös: