"Vaimenna sisäinen epäilijäsi. Jos fyysisesti tuntuu kaamealta, muista, että sille on järkisyy ja olotilasi kohenee ensi viikolla", sanoo terveysvalmentaja Kira Tiivola.
"Vaimenna sisäinen epäilijäsi. Jos fyysisesti tuntuu kaamealta, muista, että sille on järkisyy ja olotilasi kohenee ensi viikolla", sanoo terveysvalmentaja Kira Tiivola.

Aikamoista: jo neljän sokerittoman viikon jälkeen energiatasosi on kasvanut, iho kirkastunut ja unen laatu parantunut, lupaa asiantuntija. Jos päätät kokeilla, näistä neuvoista on paljon apua.

Viikko 1: Kun tästä selviät, pahin on selätetty

TÄLTÄ SINUSTA TUNTUU: Olo on kuin krapulassa

Neljä ensimmäistä päivää ovat vaikeimmat. Vierotusoireet ovat pahimmat ja voivat muistuttaa jopa krapulaa.

  1. Päätäsi saattaa särkeä ja tunteesi saattavat ailahdella: välillä olet onnesi kukkuloilla ja motivoitunut, mutta äkkiä saatatkin olla äreä, kiukkuinen tai masentunut.
  2. Muistamattomuus kuuluu asiaan: saatat kahvipöydässä huomata suussasi olevan muffinssin, vaikka olit juuri luvannut lopettaa sokerin syömisen.
  3. Nälkä saattaa vaivata. Ilman sokeripitoisia ruokia syöt normaalia vähemmän, eikä sokerin myötä poistunutta energiaa tule välttämättä korvattua terveellisemmällä ruoalla.
  4. Sokerin syönnin vähentäminen vaikuttaa myös hormonitoimintaan ja kehon kemiallisiin viesteihin välittäjäaineiden kautta. Ei ihme, että mielialat vaihtelevat!

TÄSTÄ ON APUA: Tyhjennä salavarastot

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
  1. Vältä ostamasta sokeripitoisia ruokia kotiisi. Tyhjennä kaapit ja salavarastot.
  2. Ole tietoinen tunteistasi. Ensimmäisellä viikolla sinusta voi jopa tuntua, että jotain puuttuu – olet niin tottunut saamaan sokeria. Saatat epäillä, miksi tämä onnistuisi, kun ei ole ennenkään onnistunut.
  3. Vaimenna sisäinen epäilijäsi. Jos fyysisesti tuntuu kaamealta, muista, että sille on järkisyy ja että olotilasi kohenee myöhemmin.
  4. Syö tasaisin väliajoin, jotta vältyt verensokerin romahduksilta ja makeanhimokohtauksilta. Muista juoda riittävästi.
  5. Makeanhimon iskiessä hämää ajatuksiasi jollain muulla: keitä kuppi teetä, käy nopsalla happihyppelyllä, siivoa, kilauta kaverille tai ratko ristisanoja.
  6. Ole ymmärtäväinen ja kiltti itseäsi kohtaan. Suhtaudu sokerilakkoon uteliaana kokeiluna, ei kurinalaisena dieettinä.
  7. Sen sijaan, että ruotisit itseäsi repsahduksista, ajattele asiaa positiivisen kautta: repsahdus oli hyvä juttu, sillä se sai sinut muistamaan, miksi haluat luopua sokerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Suhtaudu sokerilakkoon uteliaana kokeiluna, ei kurinalaisena dieettinä.
Suhtaudu sokerilakkoon uteliaana kokeiluna, ei kurinalaisena dieettinä.

Viikko 2: Kirkkauden hetkiä näköpiirissä

Alat todella uskoa onnistumiseesi ja epämiellyttävä olo alkaa väistyä. Alat pohtia, ettet ole pitkään aikaan tuntenut oloasi näin hyväksi!

Saatat jopa ihmetellä itseksesi: miksi en ole tajunnut tätä aikaisemmin. Alat löytää hyviä puolia sokerittomuudesta.

TÄLTÄ SINUSTA TUNTUU: Äkäpussi katosi jonnekin

  1. Tunteesi ovat tasaisempia ja olo on energisempi.
  2. Jos ruokavaliosi on sisältänyt paljon sokeria, olet jo tässä vaiheessa saanut merkittäviä terveyshyötyjä: virtsatie- ja hiivatulehdukset sekä suuri osa suolisto-ongelmista saattavat johtua liiallisesta sokerin saannista.
  3. Unenlaatusi on kohentunut, koska hormonitoimintaan heittelevästi vaikuttava sokeri on voinut saada sinut heräilemään keskellä yötä.

TÄSTÄ ON APUA: Juo, syö ja juo

  1. Toinen viikko on verrattain melko helppo, joten on hyvä hetki panostaa ruokailuun. Syö yhä tasaisin väliajoin ja nesteytä riittävästi.
  2. Panosta ruokavaliossasi erityisesti proteiineihin ja hyvälaatuisiin rasvoihin. Näiden avulla makeanhimo laantuu entisestään, sillä ne hillitsevät mielitekoja pitämällä sinut kylläisenä.

Viikko 3: Varo haasteellisen kauden vaaratilanteita

Useimpien sokerilakko sujuu melko mukavasti, kunnes kolme viikkoa on kulunut. Sitten tulee haasteita. Muista, että ne kuuluvat asiaan.

Jos lopetit sokerit kertaheitolla, olet nyt todennäköisesti vieroittautunut fyysisesti. Kroppasi ja mielesi haikailevat kuitenkin vielä makean perään.

Jatka sitkeästi samaa rataa kuin aikaisemminkin.

TÄSTÄ ON APUA: pysyttele pois keittiöstä

  1. Pysyttele pois keittiöstä (ellet laita ruokaa tai syö siellä), suunnittele ja varaudu erikoistilanteisiin (synttärit, kutsut, kyläilyt), vältä jättämästä väliin aterioita.
  2. Tunnista vaaratilanteet: himo iskee usein voimakkaasti etenkin väsyneenä tai stressaantuneena.
  3. Voitko pallotella ajatuksia ystävän tai vertaisryhmän kanssa? Tsempatkaa toinen toisianne!
  4. Varaudu myös siihen, etteivät kaikki kannusta tempaustasi. Jotkut saattavat saada kauttasi muistutuksen siitä, että he itse haluaisivat yrittää samaa – mutta eivät pysty tai yritä. Älä anna lannistajien lannistaa, vaan keskity omaan hyvään oloosi.

Ohoh: neljännellä viikolla alat saada ihmisiltä kehuja – kuulemma hehkut.
Ohoh: neljännellä viikolla alat saada ihmisiltä kehuja – kuulemma hehkut.

Viikko 4: Onnittelut taistelijalle, huomaat muutoksen itsekin!

Tämä viikko on jo paljon edeltäviä helpompi ja ajatukset on helppo kääntää sokerihötöistä johonkin muuhun.

TÄLTÄ SINUSTA TUNTUU: Virtaa riittää, riittää ja riittää

  1. Painosi on saattanut laskea hieman, joskin painon putoaminen on hyvin yksilöllistä.
  2. Energiatasosi on kasvanut, mielialan vaihtelut vähentyneet, iho kirkastunut ja unen laatu parantunut.
  3. Alat saada jopa kehuja – kuulemma hehkut! Tämä johtuu siitä, että ihosi on kirkastunut. Sokeri hidastaa ihon kimmoisuutta ylläpitävän kollageenin muodostumista ja lisäksi se tuhoaa ihon pidempikestoisinta kollageenia.

TÄSTÄ ON APUA: Huomaa, kuinka tykkäät olotilastasi

  1. Muista, että et ole dieetillä. Olet tekemässä elämäntapamuutoksia paremman terveyden eteen.
  2. Takaiskut ovat osa prosessia: kun repsahdus tulee, se ei ole maailmanloppu.
  3. Tee repsahdustilanteessa valinta: vaikka tulikin napsaistua muutama pala suklaata, koko levyä ei silti tarvitse syödä kerralla.
  4. Luota itseesi ja muista, kuinka pitkällä jo olet!
  5. Huomaa ja myönnä, että tykkäät olotilastasi. Todennäköisesti alat jopa miettiä, pitäisikö seuraavakin kuukausi toteuttaa sokerittomana.
  6. Mikäli tunnustaudut sokeririippuvaiseksi, riippuvuudesta kokonaan eroon pääseminen on yksilöllistä. Psykologisten tutkimusten mukaan sokeririippuvuudesta kokonaan eroon pääseminen vie henkilöstä riippuen 1–6 viikkoa.

Asiantuntijana terveysvalmentaja, personal trainer ja LCF Life Coach Kira Tiivola

Sisältö jatkuu mainoksen alla