Näissäkin herkkupaloissa piileskelee sokeria.
Näissäkin herkkupaloissa piileskelee sokeria.

Piilosokeri on iso terveysongelma, koska sitä on melkein kaikessa. Petollisinta on, että myös terveellisinä pidetyistä ruuista löytyy piilosokeria.

Jotkut piilosokerit ovat vähemmän piilossa kuin toiset. Jos syön karkin tai juon lasillisen limua, tiedän tasan tarkkaan, että sokeria sain. Korkeintaan määrä voi yllättää. Puolen litran pullollinen colalimua sisältää Kuluttajaliiton vertailun mukaan 21 sokeripalaa.

Piilosokerin tunnistaminen käy paljon vaikeammaksi, kun aletaan puhua herkuista, joissa ei muista sokeria olevankaan. Maustekurkuista, sinapista, kurkkusalaatista, hillosipuleista.

”Tai perunalastuista. Ne ovat tärkkelystä, ja kun tärkkelyspitoista tuotetta mutustelee pikkuhiljaa, se pilkkoontuu suussa sokeriksi”, kertoo hammaslääkäri ja lääketieteellinen johtaja Kaj Karlsson PlusTerveydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Sokeria on nykyään tarjolla joka paikassa. Jos siihen ei aktiivisesti kiinnitä huomiota, sitä tulee lappaneeksi itseensä valtavat määrät, vaikka eläisi mielestään terveellisesti.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Arvaisitko syöväsi sokeroitua ruokaa, kun otat lautaselle rakasta, arkista makaronilaatikkoa?

Niinpä, piilosokeria on myös terveellisinä pidetyissä ruuissa. Esimerkiksi jugurtti ja makuviili kuulostavat kelpo välipaloilta, mutta todellisuudessa ne ovat sokeripommeja. Tavallisessa 200 gramman jugurttipurkissa on Kuluttajaliiton mukaan 9 sokeripalaa, samankokoisessa makuviilissä 10.

Tai arvaisitko syöväsi sokeroitua ruokaa, kun otat lautaselle rakasta, arkista makaronilaatikkoa – ja lurautat päälle ketsuppia? THL on laskenut, että 100 grammaa ketsuppia sisältää 7 ja puoli sokeripalaa.

Voi ei, hedelmissäkin on sokeria!

Piilosokerin petollisuudelle ei ole rajaa. Otetaan esimerkiksi vaikka hedelmät, jotka ovat terveellistä ja ehdottomasti suositeltavaa syötävää. Niiden kanssa ei vain passaa sortua ajatukseen, että mitä enemmän syön, sitä terveellisempää.

”Myös hedelmien makeus on peräisin sokerista. Suuri määrä sokeria tarkoittaa suurta määrää energiaa, joka varastoituu kehoon rasvaksi”, Kaj Karlsson sanoo.

Sama koskee hedelmistä puristettuja tuoremehuja, vaikka ne olisivat sokeroimattomia.

”Niissä on luontaisesti hirvittävä määrä hedelmäsokeria, minkä lisäksi ne ovat happamia eli jatkuvassa käytössä vahingollisia hampaille.”

Runsaasti käytettynä hedelmäsokerikin rasittaa maksaa.

Hedelmäsokeria pidettiin joskus terveellisenä, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että sitä se ei ole. Runsaasti käytettynä se rasittaa maksaa.

Sen sijaan juurekset ja sokeroimattomat luonnonmarjat ovat hammaslääkärinkin mielestä turvallisia välipaloja. Ne eivät ole erityisen makeita eivätkä erityisen happamia.

”Eivät suomalaiset omenatkaan hirveästi sokeria sisällä. Kun niitä popsii kohtuullisesti, ne ovat terveysruokaa”, Karlsson rohkaisee.

”Ylipäänsä kaikkea voi syödä, mutta mitään ei kannata syödä ylen määrin. Kohtuus kaikessa ja kaikkea kohtuudella.”

Makeaakin saa syödä

Sokeria lisätään kaikkialle yksinkertaisesti siksi, että se parantaa makua. Makeaan myös tottuu nopeasti. Siihen jää koukkuun.

”Sokerista saa nopeasti mielihyvää, mutta se häviää yhtä nopeasti. Ensin sokeri piristää, sen jälkeen väsyttää, ja sitten sitä tekeekin mieli lisää”, Kaj Karlsson kertoo.

”Piilosokeri on iso terveysongelma, mutta onneksi aika selkeä. Pitää vain tiedostaa, missä kaikkialla piilosokeria on.”

Tärkeintä on muistaa kohtuus ja välttää napostelua.

Tieto löytyy purkkien ja pakkausten kyljestä. Siinä kerrotaan, paljonko tuote sisältä hiilihydraatteja ja kuinka suuri osa hiilihydraateista on sokereita.

”Myös sanat sakkaroosi, fruktoosi ja glukoosisiirappi tarkoittavat sokeria”, Karlsson muistuttaa.

Mutta kerrataan vielä: makeaakin saa syödä. Tärkeintä on muistaa kohtuus, välttää napostelua pitkin päivää ja pyrkiä syömään selkeinä ajankohtina. Aamiainen, lounas, välipala, illallinen, iltapala, tuttua juttua.

”Ei ole helppoa, tiedän sen itsekin, kun nykyään on koko ajan tarjolla kaikkea”, Kaj Karlsson myöntää.

”Kova itsekuri saa olla, jos haluaa elää terveellisesti, mutta nämä ovat faktoja. Ei voi mitään.”

Vierailija

Siis joku ei tiedä, että sokeroiduissa jugurteissa ja ketsupeissa on sokeria? Kannattaa syödä maustamatonta jugurttia ja lisätä haluamansa mausteet itse, esim. marjoja, banaania, omenasosetta tai jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla