Olisi pitänyt ottaa sinkkiä ajoissa.
Olisi pitänyt ottaa sinkkiä ajoissa.

Lyhenisikö riivatun räkätauti tai voisiko sen peräti ehkäistä ennalta, jos nappailisi sinkkitabletteja, C-porejuomia tai inkivääriä?

Mitäpä ihminen ei tekisi lyhentääkseen jokatalvisen räkätaudin kestoa. Moni imeskelee mieluummin vaikka sinkkitabletteja, vaikka ne metallilta maistuvatkin.

Mutta lyhentääkö tai peräti ehkäiseekö sinkki flunssaa oikeasti? Tutkimusten perusteella vastaus on kyllä.

”Ennaltaehkäisynä sinkki saattaa vähentää lasten sairastumista flunssaan kolmanneksella. Hoitona se taas lyhentää aikuisten flunssaoireiden kestoa kolmanneksen verran, toisin sanoen pari päivää”, kertoo työterveyslääkäri Toni Vänni Terveystalosta.

Sinkki-imeskelytabletit pitää vain ottaa käyttöön 24 tunnin sisällä ensimmäisten oireiden alkamisesta. Siis heti, kun kurkkuun tulee karhea olo tai nenää alkaa kutittaa.

Tehokas annos on 8 tablettia päivässä.

Aikuisen päiväannoksen täytyy myös olla kohtalaisen suuri, vähintään 75 milligrammaa. Yhdessä imeskelytableteissa on sinkkiä noin 10 milligrammaa, joten tehokas annos on 8 tablettia päivässä.

”Ja sinkkiasetaattitabletit tosiaan ovat pahanmakuisia, minkä lisäksi isot annokset saattavat aiheuttaa vatsavaivoja. Niinpä niiden käyttö flunssan ehkäisyyn on vähän haasteellista hommaa etenkin lapsilla”, Toni Vänni huomauttaa.

C-vitamiinikin lyhentää oirepäiviä – vähän

Olisiko C-vitamiini parempi vaihtoehto? Ainakin C-poretabletit maistuvat hyviltä.

C:täkin on tutkittu paljon, mutta tutkimusten lopputulema on vähän vaisu.

”Jatkuva suurten C-vitamiiniannosten nauttiminen ei vähennä infektioiden määrää, mutta lyhentää ilmeisesti oireiden kestoa noin päivällä”, Toni Vänni kertoo.

”Sitä voi sitten miettiä, onko yksi oirepäivä vähemmän merkityksellistä, kun oireet flunssan loppupuolella ovat muutenkin jo alkaneet hiipua.”

Ylisuuret määrät C-vitamiinia aiheuttavat huonolla tuurilla virtsatiekiviä.

C-vitamiinia ei siis ole tarkoituksenmukaista syödä päivittäin vain siinä toivossa, että se estäisi flunssan iskemistä. Ainakaan ei kannata ylittää suositeltua päiväannosta, koska ylisuuret määrät askorbiinihappoa aiheuttavat huonolla tuurilla virtsatiekiviä.

”Mutta jos flunssa tulee, C-vitamiinia voi kyllä käyttää hetkellisesti, etenkin jos harrastaa raskaampaa urheilua. Urheilijoille C-vitamiini saattaa jopa antaa vähäistä flunssanehkäisyä.”

Saisiko saman vaikutuksen ruuasta?

Asiantuntijat sanovat, että vitamiinit tehoavat parhaiten, kun ne nauttii mahdollisimman luonnollisessa paketissa. Toisin sanoen pitäisi syödä mahdollisimman vitamiinipitoista ruokaa. Mutta miten on, saisiko myös flunssaa lyhentävän määrän C-vitamiinia ruuasta, esimerkiksi syömällä appelsiineja?

Toni Vänni tekee nopean laskutoimituksen. Sadassa grammassa kuorittua appelsiinia on 51 milligrammaa C-vitamiinia. Jotta C-vitamiinia saisi tarvittavat kaksi grammaa, appelsiineja pitäisi syödä neljä kiloa päivässä.

”Sadassa grammassa ruusunmarjoja on C-vitamiinia melkein 800 milligrammaa, joten vaikuttavaan päiväannokseen riittäisi 150 – 250 grammaa ruusunmarjaa. En sitten tiedä, pystyykö niitä syömään niin paljon”, Toni Vänni sanoo.

”Pitäisi syödä puolitoista kiloa naudanlihaa tai yli kaksi kiloa ruisleipää päivässä, että sinkkiä saisi tarvittavat 75 milligrammaa.”

Sinkkiä puolestaan saa luontaisesti lihasta, täysjyväjauhoista, siemenistä ja pähkinöistä. Sadassa grammassa naudanlihaa on 4,9 milligrammaa sinkkiä, samassa määrässä täysjyväruisjauhoja sitä on 3 milligrammaa.

”Pitäisi syödä puolitoista kiloa naudanlihaa tai yli kaksi kiloa ruisleipää päivässä, että sinkkiä saisi tarvittavat 75 milligrammaa.”

Pysytään siis tableteissa.

Influenssa on eri juttu

Influenssa on tavallista flunssaa rankempi tauti, ja sen aiheuttava viruskin on erityyppinen. Toni Vänni ei ole löytänyt tutkimuksia, jotka kertoisivat sinkin tai C-vitamiinin vaikutuksista influenssan kestoon tai ehkäisyyn.

”Kokemusperäisesti sanoisin, että tuskin niistä on kauheasti apua”, hän sanoo.

Toisaalta ei niistä ole haittaakaan.

”Jos sairastuu influenssaan, voi olla ihan hyvä idea ottaa hiukan sinkki- ja C-vitamiinilisää.”

Inkivääri, valkosipuli, hunaja ja muut

Entäpä muut aineet, joita usein suositellaan flunssan hoitoon ja ehkäisyyn? Toni Vännin mukaan ne vaikuttavat vaihtelevasti:

Inkivääristä puhutaan länsimaissa nykyisin paljon, mutta sen vaikutuksista flunssaan on olemassa lähinnä koeputkessa tai koe-eläimillä tehtyjä tutkimuksia. Niistä ei voi suoraan päätellä, miten inkivääri vaikuttaa ihmiseen. Aasialaiset taas käyttävät inkivääriä runsaasti omassa ruokavaliossaan, mutta sairastavat flunssia yhtä paljon kuin eurooppalaisetkin.

Valkosipulin tehosta ei ole olemassa kunnollisia tutkimuksia. Se voi silti ehkäistä flunssaa jossain määrin, koska sillä on tulehdusta vähentäviä vaikutuksia.

Lusikallinen hunajaa illalla helpottaa öisiä yskänpuuskia.

Hunajan vaikutuksesta flunssan hoidossa ei ole tutkimusnäyttöä. Sen sijaan lääkärit suosittelevat sitä yskänlääkkeeksi lapsille ja miksei aikuisillekin: lusikallinen hunajaa illalla helpottaa öisiä yskänpuuskia.

D-vitamiinista ei ole todettu tehoa flunssan ehkäisyssä ja hoidossa perusterveillä. Muista syistä sitä kyllä täytyy syödä, ennen kaikkea siksi, että luut pysyisivät lujina.

Echinacea- eli punahattutuotteita voi käyttää aikuisilla suusuihkeena kurkkukipuun ja kurkun karheuteen. Sen teho vain on epävarma, eikä sitä suositella alle 12-vuotiaille. Echinacea-liuoksella ja -tableteilla ei useimpien tutkimusten mukaan ole vaikutusta flunssan oireisiin ja kestoon. Kirjava tuotevalikoima vaikeuttaa tulkintaa.

Ginsengin vaikutuksesta flunssan ehkäisyyn on olemassa lähes pelkästään markkinoijien tekemiä tutkimuksia. Todettua hyötyä ei ole, ja tulokset ovat ristiriitaisia. Ginsengin tehosta flunssan hoidossa ei ole yhtään tutkimusta.