Viekö elämä sinua kovempaa kyytiä kuin haluaisit? Jarruta. Hidasta.
Viekö elämä sinua kovempaa kyytiä kuin haluaisit? Jarruta. Hidasta.

Kiireen tunne voi vaivata, vaikka loikoilisi sohvalla tekemättä mitään. Hidastamista ja hellittämistä voi onneksi harjoitella samalla tavoin kuin muitakin taitoja.

Joskus on hyvä pysähtyä ja olla vain. Näiden ohjeiden avulla se onnistuu.

  1. Näe, mitä sinulla on. Poimi viisi kaunista ja sinulle mieleistä asiaa juuri tästä hetkestä ja nauti niistä.
  2. Älä tee mitään. Varaa joka päivä aikaa vain olemiselle ja opettele olemaan paikoillasi. Vietä vartti niin, että et tee mitään. Aluksi viisitoista minuuttia tuntuu ikuisuudelta, mutta pikkuhiljaa se alkaa sujua.
  3. Keskity hengitykseen. Huomion kiinnittäminen omaan hengitykseen auttaa kiireen tunteeseen. Jo kymmenen minuuttia syvää palleahengittelyä päivässä kohentaa oloa. Vedä syvään henkeä ja laske samalla neljään. Puhalla ulos myös samalla neljään laskien.
  4. Laita arvot kohdilleen. Listaa viisi sinulle tärkeintä arvoa. Sen jälkeen mieti, miten hyvin ne toteutuvat elämässäsi juuri nyt.
  5. Huolehdi itsestäsi. Palaa perusasioiden äärelle: liiku riittävästi, lepää runsaasti ja syö terveellisesti.
  6. Keskity haluamaasi. Jos kiirettä ajattelee jatkuvasti, sen tunne lisääntyy. Ajattele siis sitä, mitä haluat, äläkä sitä, mitä et elämääsi kaipaa.