Nyt se on tutkittu: pohjoismainen lähiruoka pitää terveenä ja hoikkana. Tärkein terveystuote suomalaisessa ruokapöydässä on ruisleipä.

Kun syöt tutuista pohjoisista raaka-aineista valmistettua ruokaa, saat kapeamman vyötärön. Tämä selviää Noora Kanervan lääketieteen väitöstutkimuksesta.

Pohjoismaista eli Itämeren ruokavaliota noudattavilla on tutkimuksen mukaan myös matalammat tulehdusarvot. Se tietää lisää terveitä vuosia: lievästi kohonnutta tulehdus- eli CRP-arvoa pidetään yhtenä tekijänä esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien kehittymisessä.

Vyötärö pysyy hoikempana etenkin niillä, jotka syövät runsaasti pohjoismaisia viljoja. Syynä saattaa olla se, että viljat sisältävät vähän energiaa mutta paljon kuituja. Ne siis pitävät näläntunnetta poissa, mutta eivät lihota.

”Jos suuriin muutoksiin ei ole motivaatiota, suosittelen pienenä muutoksena painottamaan ruokavaliossa tummaa ruisleipää. Sillä edistää jo paljon terveyttään”, Noora Kanerva kertoo.

Niinpä. Rakas suomalainen ruisleipä pitää pintansa vuosisadasta toiseen!

Kokoa ruoka näistä

Itämeren ruokavalio muistuttaa terveellisyydestään tunnettua Välimeren ruokavaliota, mutta sen raaka-aineet ovat pohjoisia. Tällaisia:

Kalaa mielellään 2–3 kertaa viikossa. Lohta, muikkua, silakkaa, siikaa, ahventa, kuhaa. Niitä meidän isovanhempammekin söivät. Heille liha oli pyhäruokaa.

Marjoja. Puolukoita, mustikoita, vadelmia. Kaikkea, mitä pohjoinen metsä kasvattaa.

Juureksista suomalaisimpia ovat nauriit ja lantut, punajuuret ja porkkanat. Muutkin käyvät. Lisäksi paljon hedelmiä ja vihanneksia, sillä kasvikset ovat kaiken perusta.

Ruista, kauraa, ohraa, vehnää. Niistä syntyy täysjyväleipää ja -puuroa.

Kotimaista rypsiöljyä, joka hakkaa terveystuotteena oliiveista puristetun eteläisen serkkunsa. Sen rasvahappokoostumus on monipuolisempi.

Vähärasvaista lihaa.

Perunaa pääruuan oheen.

Vähärasvaista maitoa, piimää, viiliä, jogurttia.

Siinä se, pohjoisten kansojen terveysruoka.

Itämeren ruokavalio kaventaa vyötäröä. Mutta mikä onkaan terveystuote nro 1?

Vierailija: Mumsk! 28.11.2014 klo 04:50 ATERIARYTMI kuntoon ja paljon kasviksia! Näillä pääsee jo pitkälle - olkoon ruokavalio miltä mereltä tahansa ;) juuri näin. Kolme kunnon ateriaa päivässä, niinkuin monissa perinteisissä ruokakulttuureissa on tapana. Ranskalaiset ihmettelevät meidän välipalakulttuuria ja ovat itse Euroopan hoikin kansa. Suomalaiset pullukat popsivat välipaloja joka väliin.
Lue kommentti