Tietysti kissat ovat söpöjä. Ja hauskoja. Mutta tiesitkö, että ne ovat myös hyväksi terveydellesi?

1. Stressaat vähemmän

Kissa laskee omistajansa stressitasoa. Pelkästään kissan helliminen ja katselu rentouttavat sen omistajaa. Ja koska kissat ovat itsenäisempiä kuin koirat ja useimmat muut lemmikit, ne tuottavat omistajalleen vähemmän huolta.

2. Sydämesi pysyy kunnossa

Minnesotan Stroke Institutessa vuonna 2008 tehty tutkimus paljasti, että kissanomistajat saavat sydänkohtauksen 30 prosenttia vähemmän todennäköisesti kuin ihmiset, joilla ei ole kissaa. Jatkotutkimus osoitti, että kissan omistajilla on pienempi riski kuolla muihinkaan sydän- ja verisuonitauteihin. Yksi syy ilmiöön on kissojen rauhoittava ja stressiä vähentävä vaikutus.

3. Olet vähemmän yksinäinen

Mikä tahansa lemmikki vähentää omistajansa yksinäisyyttä. Kotona odottava lemmikki piristää rankankin päivän jälkeen. Kissan seura hoitaa sosiaalisia tarpeita yhtä hyvin kuin ihmisten seura, sanoo Miamin ja Saint Louisin yliopistoissa tehty tutkimus. Toisin kuin yleensä luullaan, kissat osoittavat usein kiintymystään yhtä selvästi kuin koirat. 

4. Selviät mielenterveysongelmista

The Mental Health Foundationin ja kissajärjestön neljä vuotta sitten tekemässä tutkimuksessa kysyttiin 600 ihmiseltä mielenterveydestä. Vastaajista noin puolella oli oman kertomansa mukaan mielenterveysongelmia. Yhdeksän kymmenestä kissanomistajasta ilmoitti, että kissa vaikuttaa myönteisesti hänen hyvinvointiinsa ja melkein yhtä moni kertoi, että arjesta on helpompi selvitä kissan ansiosta. Kissan kiintymys auttaa, samoin vastuu elävästä olennosta. Lisäksi kissan hoitoon liittyvä rutiinit ja kissan kanssa leikkiminen tuovat arkeen aktiivisuutta.

5. Paranet nopeammin

Kehräämisen tuottamien värähtelyjen uskotaan parantavan tulehduksia ja lihas- ja nivelvammoja. Jotkut uskovat sen myös vahvistavan luita. Scientific American -tiedelehden mukaan tämä johtuu siitä, että kissan kehräyksen taajuus on 20-140 hertsiä, joka ilmeisesti tehoaa lääketieteellisesti moniin vaivoihin.

6. Naurat enemmän

Kissat saavat omistajansa nauramaan lähes päivittäin. Amerikkalaisessa Loma Linda -yliopistossa tehty tutkimus osoitti, että hauskojen videoiden katselu 20 minuutin ajan on hyväksi terveydelle. Indiana University Bloomingtonissa tehdyssä tutkimuksessa todettiin. että kissavideoiden katselu netissä vähentää katsojan stressiä ja parantaa tämän mielialaa. Live-esitysten on oltava vähintään yhtä tehokkaita! Tässä muuten linkki maailman todennäköisesti suosituimpaan suomalaiseen kissavideoon.

7. Tunnet olosi kokonaiseksi

Melkein kaikki kissanomistajat ovat yhtä mieltä siitä, ettei perhe ollut koossa ennen kuin siihen tuli kissa. 

 

Lähde: lifehack.org

Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.
Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.

Supermarja mustikka on mitä terveellisin metsien aarre – siitä on paljon tutkimustietoa. Lue tästä, miten monin tavoin mustikka tekee sinulle hyvää.

1. Mustikka on vitamiini- ja ravintoainepommi.  

Mustikka sisältää magnesiumia, mangaania ja sinkkiä ja esimerkiksi B-, C- ja E-ryhmän vitamiineja. Supermarjassa on myös runsaasti kuitua.

2. Mustikka parantaa näköä.

Mustikka voi parantaa erityisesti silmänpainetautipotilaiden ja likinäköisten näkökykyä. Mustikka voi myös lieventää näyttöpäätetyön aiheuttamaa silmien väsymistä.

3. Mustikka voi edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Mustikka voi vähentää valtimojäykkyyttä ja alentaa verenpainetta, joten mustikka vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. 

Mustikan sisältämät flavonoidit saattavat vähentää sydänkohtausten riskiä

4. Mustikka lieventää matala-asteista tulehdustilaa.

Säännöllinen mustikan käyttö lieventää matala-asteista tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus liittyy moniin yleisiin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Mustikka myös alentaa aterianjälkeistä insuliinin nousua.

5. Mustikka parantaa muistia.

Mustikoiden syöminen on hyväksi aivoterveydelle. Se parantaa muistia ja aivojen kognitiivista toimintaa ja ehkäisee ikääntymiseen liittyviä ongelmia.

6. Mustikka pienentää syövän riskiä.

Mustikoiden sisältämät flavonoidit ovat antioksidantteja ja alentavat muun muassa syöpien riskiä ja tulehduksellisia reaktioita.

Juominen on paras ensiapu, kun helle korventaa. Mutta tiesitkö, että loputtomiin ei kannata lipittää pelkkää vettä?

Särkeekö päätä? Tarvitset lisää nestettä

Tarvitset normaalioloissa pari litraa nestettä vuorokaudessa, mutta pitkän hellekauden aikana ainakin tuplasti sen määrän. Jos siis päätä alkaa kuumana päivänä särkeä, suuntaa lähimmän vesihanan luo. Viileää juotavaa kannattaa nauttia tasaisesti pitkin päivää, 2–4 desiä tunnissa.

Jos päänsärky on tullut auringossa oleskellessasi, kyse voi olla auringonpistoksesta. Sekin useimmiten helpottuu, kun vetäydyt viileään varjoon lepäämään ja juomaan nestettä. Lippa- tai lierihattu on oiva keino ehkäistä auringonpistosta.

Heikottaako? Juo muutakin kuin vettä

Elimistösi suolapitoisuus alkaa laimeta, jos juot hellepäivästä toiseen pelkkää vettä. Heikotushan siitä seuraa. Juo siis välillä mehua, kivennäisvettä tai vaikka piimää.

Alkoholista, kahvista ja teestä ei ole hellejuomiksi, koska ne lisäävät virtsaneritystä ja voivat pahentaa nestehukkaa entisestään.

Jo muutama suolakurkun viipale auttaa.

Kramppaavatko pohkeet? Suola ja juoma auttavat

Jos jalat kramppaavat helteellä, parasta ensiapua on lepo varjossa, juominen ja pieni suolainen. Jo muutama suolakurkun viipale leivän päällä auttaa.

Turpoavatko nilkat? Nosta jalat seinälle – ja juo

Hellepäivän jälkeen jalat ja etenkin nilkat ovat monesti turvoksissa. Pölkkyjalat alkavat pikku hiljaa sulaa, kun heittäydyt lepoasentoon ja nostat ne ylös. Ja jälleen kerran juo paljon nestettä. Juominen on helteellä lääke melkein kaikkeen.

Eivätkö oireet hellitä? Kysy neuvoa asiantuntijalta

Jos kuumuus oikein uuvuttaa tai jos kyse on lapsesta, vanhuksesta tai sairaasta, pelkät kotikonstit eivät välttämättä riitä. Ota yhteyttä lääkäriin ainakin näissä tapauksissa:

  • Jos heikotus, pahoinvointi ja muut uupumisoireet ovat hyvin voimakkaita tai ne eivät hellitä levolla, kehon viilentämisellä ja nesteellä.
  • Jos krampit jatkuvat yli tunnin ajan levosta, juomisesta ja pienen suolaisen nauttimisesta huolimatta.
  • Jos sinulla on nesteenpoistolääkitys ja jalkasi turpoavat. Oire voi silloin johtua myös perussairaudesta.

Lähteet: THL, Duodecim