Jos kerran kuitenkin syöt karkkia, mieti edes, mitä karkkia syöt. Hammaslääkäri neuvoo, mihin karkkihyllyn luona kannattaa mieluiten sortua.

Erikoishammaslääkärinä Marja-Terttu Pakkanen ei suosittele kenellekään karkinsyöntiä. Kun karkkia siitä huolimatta tulee syötyä, hampaita auttaa jo se, että valitsee karkeista pienemmän pahan.

Hammaslääkärin vinkkejä karkkihyllyn edessä seisoville:

1. Suklaa on karkkitiskin priimus. Se sulaa kauniisti suussa niin, että hampaille ei tule mekaanista rasitusta. Kaikkein parasta on tumma suklaa. Sen sokeripitoisuus on maitosuklaata pienempi, ja lisäksi muut terveysvaikutukset puoltavat tumman suklaan syömistä. Mitä tummempaa eli kaakaoisempaa suklaa on, sitä enemmän siinä on hyviä antioksidantteja.

2. Kirpeät tai happamat hedelmäkarkit ovat parhaasta päästä. Kirpeys lisää syljeneritystä, sylki taas suojaa hampaita. Toisaalta jos kirpeitä karkkeja syö todella paljon, happamuus ja makeus voivat yhdessä aiheuttaa hampaissa eroosiota eli hammaskiilteen liukenemista.

3. Tahmaiset, hampaisiin tarttuvat karkit ovat erityisen haitallisia siksi, että niitä tulee jyystettyä suussa kovalla puruvoimalla. Karkinsyönti on siis myös tekniikkalaji: kun sitkeitä karkkeja imeskelee, karkin sokeri on suussa kauemmin mutta hampaiden pururasitus pienenee.
Merkkareiden maine paikkojen irrottajana on silti liioiteltu. Terveet hampaat kestävät kyllä sitkeidenkin karkkien jyystämisen. Mutta jos suussa on jo ennestään vähän vaurioituneita hampaita kuten reikiä tai huonoja paikkoja, voi karkinsyönnistä tulla lohkeamia ja kiire hammaslääkäriin.

4. Karkkihyllyn pahimpia ovat kovat karkit, kuten vaikka turkinpippurit. Ne, joita pitäisi imeskellä, mutta joita monet pureskelevat niin, että narskunta kuuluu.