32-vuotias toimintaterapeutti Emma Salonen asuu Helsingissä avomiehensä kanssa. Jos päivän aktiivisuustavoitteesta puuttuu illalla viisi prosenttia, Emma tekee tätä: tanssii.
32-vuotias toimintaterapeutti Emma Salonen asuu Helsingissä avomiehensä kanssa. Jos päivän aktiivisuustavoitteesta puuttuu illalla viisi prosenttia, Emma tekee tätä: tanssii.

Emma Salonen pitää kirjaa nukkumisestaan puhelimen avulla. Kännykkäsovellusta seuraamalla hän on oivaltanut, mitkä asiat vaikuttavat hyvän unen laatuun. 

Kello soi 6.40. Emma Salonen nostaa pään tyynystä, kurkottaa puhelimen yöpöydältä ja näpäyttää ruutua. Naps, yö on päättynyt.

"Päiväni alkavat sillä, että tarkistan puhelimesta, miten yö meni", Emma sanoo.

Tänä aamuna tilastot näyttävät ihan hyvältä: kahdeksan tuntia ja neljätoista minuuttia unta. Se on suomalaiselle perusnukkujalle hyvä määrä ja pärjää kansainvälisessä vertailussakin.

"Uudessa-Seelannissa nukutaan keskimäärin seitsemän ja puolen tunnin yöunia, Saudi-Arabiassa alle kuusi tuntia. Nämä tilastot tiedän, sillä sovellus kerää käyttäjien kokemuksia kaikkialla maailmassa."

Talvella nukuin huonommin kuin keväällä, Emma näkee puhelimesta. Nukkumaanmeno ennen kello 23:a on onnistunut hyvin.
Talvella nukuin huonommin kuin keväällä, Emma näkee puhelimesta. Nukkumaanmeno ennen kello 23:a on onnistunut hyvin.

Sovellus käyttää puhelimen mikrofonia nukkujan liikkumisen tutkimiseen. Emma törmäsi unisovellukseen alun perin sattumalta. Ensimmäisen mitatun yönsä jälkeen hän halusi tietää lisää. Unen keston lisäksi puhelimeen ladattu sovellus kertoo, onko Emma nukkunut levottomasti vai rauhassa ja onko hän kuorsannut.

"Puhelin kuuntelee minua öisin eli mittaa kuorsaamista mikrofonin kautta. Viime yönä kuorsasin kaksi minuuttia. Avomieheni on enää turha väittää, että enemmän", Emma nauraa.

Lepoa, neuvoo puhelin

Oman elämän mittaaminen on Emman mielessä paitsi ensimmäisenä aamulla myös viimeiseksi illalla. Ennen nukkumaan menoa hän kertoo puhelimen sovellukselle, onko nauttinut tänään alkoholia, syönyt sokeria tai ollut erityisen stressaantunut. Tiedot auttavat selvittämään, mihin huonot yöunet voisivat liittyä.

Unen lisäksi Emma mittaa myös muuta, kuten kuntosalilla kohoavaa sykettä ja poltettuja kaloreita. Työpäivän aikana aktiivisuusmittari ranteessa ilmoittaa, jos Emma on istunut tunnin yhteen menoon. Illalla hän tarkistaa päättyvän päivän aktiivisuusasteen, ja aamulla mitattava leposyke kertoo, hermostuttaako edessä oleva työpäivä.

Joskus umpilaiskat pyjamapäivät ovat parasta, mitä keholleen voi tarjota.

"Kun aloin seurata untani, yllätyin, miten stressaantunut olin työviikon aikana. Ero arjen ja viikonlopun unenlaadun välillä on järisyttävä."

Unisovellus on paljastanut myös sen, että joskus umpilaiskat pyjamapäivät ovat parasta, mitä keholleen voi tarjota.

"Yleisesti uskotaan, että uni on parasta, kun on liikkunut tai puuhannut jotakin. Sovellus kuitenkin osoittaa, että nukun selvästi parhaiten niinä viikonlopun päivinä, kun makoilen enkä tee oikeastaan mitään."

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 12/2017.

Emman mittausviikko

Maanantai

Yöuni 9 t 19 min, unenlaatu 92 %. Päivän aktiivisuus 75 %, askeleet 8018, kulutettu energia 2 172 kaloria.

Tiistai

Yöuni 8 t 4 min, unenlaatu 94 %. Päivän aktiivisuus 82 %, askeleet 9446, kulutettu energia 2 217 kaloria.

Keskiviikko

Yöuni 8 t 57 min, unenlaatu 100 %. Päivän aktiivisuus 216 %, askeleet 11 055, kulutettu energia 2627 kaloria. Kuntosali 1 t 14 min.

Torstai

Yöuni 9 t 56 min, unenlaatu 100 %. Päivän aktiivisuus 106 %, askeleet 11 800, kulutettu energia 2346 kaloria.

Perjantai

Yöuni 8 t, unenlaatu 98 %. Päivän aktiivisuus 235 %, askeleet 11 817, kulutettu energia 2 815 kaloria. Spinning + vatsalihastreeni 53 min.

Lauantai

Yöuni 9 t 16 min, unenlaatu 100 %. Päivän aktiivisuus 207 %, askeleet 14 295, kulutettu energia 2715 kaloria. Kuntosali 1 t.

Sunnuntai

Yöuni 8 t 24 min, unenlaatu 96 %. Päivän aktiivisuus 210 %, askeleet 6 976, kulutettu energia 2 644 kaloria. Kahvakuulatunti + venyttely 1 t 10 min.

Otatko uudet syysvaatteet suoraan käyttöön? Ihosi saattaa päättää puolestasi.
Otatko uudet syysvaatteet suoraan käyttöön? Ihosi saattaa päättää puolestasi.

Jotkut pukevat uudet vaatteet päälleen pesemättä, toiset kelpuuttavat ne käyttöön vasta pesukoneen kautta. Mikä olisi oikea tapa?

Uusi vaate on puhdas, eikä sikäli välttämättä pesun tarpeessa. Niin moni ajattelee, ja ottaa vaatteen suoraan kaupasta tuotuna käyttöön.

Toiset sen sijaan haluavat pestä vaatteet ennen ensimmäistä käyttökertaa.

Marttojen neuvonnan johtajan Teija Jerkun mukaan kullekin oikea tapa riippuu siitä, kuinka herkkäihoinen on.

”Herkkäihoisten on hyvä pestä etenkin ihoa koskettavat tummat vaatteet”, Jerkku sanoo.

Mutta miksi juuri tummat? Tummissa vaatteissa saattaa olla useampia värikemikaalikerroksia, joiden vuoksi irtovärin määrä voi olla suurempi kuin vastaavissa vaaleammissa vaatteissa. Uusissa vaatteissa saattaa olla myös viimeistelyaineita, jotka lisäävät niiden tuoksua.

”Herkimmät voivat saada irtoväristä ja tuoksusta oireita, kuten ihon kutinaa ja allergisia reaktioita. Usein herkkäihoiset tietävät tämän itsekin ja huolehtivat vaatteidensa pesemisestä tarkemmin.”

Pesu parantaa pyyhkeen imukykyä

Moni pesee myös uudet pyyhkeet ja lakanat ennen käyttöä. Teija Jerkku pitää sitä hyvänä tapana. Mahdolliset irtokemikaalit lähtevät usein ensimmäisessä pesussa, ja pyyhe myös imee vettä ja kuivaa ihon paremmin, kun se on pesty.

Lakanoista puolestaan voi joskus lähteä hyvinkin voimakas tuoksu, kun ne otetaan uutena paketista.

”Joissakin lakanoissa lukee myös suositus, että ne olisi hyvä pestä ennen käyttöä”, Jerkku kertoo.

Myös vaatteet ja muut tekstiilit, jotka tulevat vauvan ihoa vasten tulevat ja menevät helposti suuhun, on syytä pestä ennen käyttöönottoa.

Noudata vaatteen hoito-ohjeita. Niin saat sen säilymään kauan kunnossa ja uuden tuntuisena.
Noudata vaatteen hoito-ohjeita. Niin saat sen säilymään kauan kunnossa ja uuden tuntuisena.

Harmittaahan se, jos vasta ostettu vaate alkaa jo muutaman pesun ja käyttökerran jälkeen näyttää ikivanhalta. Opettele vaatteiden hoitoon helpot perussäännöt!

Tekstiilien säilyttäminen hyväkuntoisena ei niinkään vaadi työtä tai vaatteen käsittelyä jollain erityisellä tavalla. Vaatteen kestoa voi pidentää oikeastaan ihmeen helposti: kiinnittämällä huomiota siihen, miten vaatetta käsittelee ja tekemällä viisaita valintoja.

Huolenpito on myös ekologinen teko, sillä sen avulla vaate kestää kauemmin, eikä uutta tarvitse ostaa niin usein.

Vältä pesua – tuuletus voi riittää.

Marttojen neuvonnan johtaja Teija Jerkku pitää tärkeimpänä ohjeena sitä, ettei vaatetta saisi pestä turhaan.

”Peseminen kuluttaa aina vaatetta. Vaate kannattaa pestä vasta, kun se on likainen. Turha peseminen kuormittaa myös ympäristöä”, Jerkku muistuttaa.

Usein vaatteen raikastamiseen voi riittää sen tuulettaminen.

Pese niin kuin pyydetään

Vaikka pesemistä kannattaa lykätä, sitä ei silti saa päästää liian likaiseksi. Muuten se ei välttämättä enää puhdistu kunnolla.

Pyykkikoneen äärellä kannattaa käyttää hetki harkintaa: tekstiileistä löytyvät pikku lappuset kertovat tärkeitä terveisiä valmistajilta. Noudata vaatteen hoito-ohjeita ja pese se oikeassa lämpötilassa. Muista myös, että kaikille vaatteille ei sovi huuhteluaine. Värivirheiltä vältyt, kun lajittelet pyykit värin mukaan.

Tukeva henkari pitää huolen siitä, ettei vaate veny.

Pesun jälkeen vaate on tärkeää oikoa omiin mittoihinsa ja ripustaa kuivumaan. Tukevat henkarit pitävät huolen siitä, ettei vaate veny tai muuta muotoaan kuivauksen aikana.

Jotkut vaatteet, kuten villapaidat, kuuluu kuivata vaakatasossa eli esimerkiksi pyykkitelineen päällä.

Henkarikuivatus vähentää myös silittämisen tarvetta. Esimerkiksi paitapuserot siliävät paremmin, kun ne oikoo kuivumaan henkarille. Liian kuuma silitysrauta voi myös vahingoittaa vaatetta.

Silittämistä helpottamaan on olemassa silitysvettä. Teija Jerkun mielestä vaatehuollossa kuitenkin pärjää hyvin ilman sitä, etenkin, jos tahtoo vähentää turhien kemikaalien käyttöä.

Satsaa laatuun ja säilytykseen

Kestävyyteen voi myös vaikuttaa satsaamalla hyvälaatuisiin vaatteisiin. Kaupassa on hyvä tutkia, millaisia vaatteen saumat ovat, miltä materiaali tuntuu ja onko napit kiinnitetty huolella. Jos vaate on laadukas, se kestää pesua heikompikuntoisia paremmin.

Tekstiilisi huomaavat myös sen, miten niitä säilytät. Vaatteita ei kannata mytätä kaappiin sekaisin, vaan antaa niille arvoisensa kohtelu ja laittaa siisteihin pinoihin.

”Hyvin säilytettyinä ne pysyvät parempikuntoisina, löytyvät helpommin ja menevät pienempään tilaan”, Jerkku vinkkaa.