32-vuotias toimintaterapeutti Emma Salonen asuu Helsingissä avomiehensä kanssa. Jos päivän aktiivisuustavoitteesta puuttuu illalla viisi prosenttia, Emma tekee tätä: tanssii.
32-vuotias toimintaterapeutti Emma Salonen asuu Helsingissä avomiehensä kanssa. Jos päivän aktiivisuustavoitteesta puuttuu illalla viisi prosenttia, Emma tekee tätä: tanssii.

Emma Salonen pitää kirjaa nukkumisestaan puhelimen avulla. Kännykkäsovellusta seuraamalla hän on oivaltanut, mitkä asiat vaikuttavat hyvän unen laatuun. 

Kello soi 6.40. Emma Salonen nostaa pään tyynystä, kurkottaa puhelimen yöpöydältä ja näpäyttää ruutua. Naps, yö on päättynyt.

"Päiväni alkavat sillä, että tarkistan puhelimesta, miten yö meni", Emma sanoo.

Tänä aamuna tilastot näyttävät ihan hyvältä: kahdeksan tuntia ja neljätoista minuuttia unta. Se on suomalaiselle perusnukkujalle hyvä määrä ja pärjää kansainvälisessä vertailussakin.

"Uudessa-Seelannissa nukutaan keskimäärin seitsemän ja puolen tunnin yöunia, Saudi-Arabiassa alle kuusi tuntia. Nämä tilastot tiedän, sillä sovellus kerää käyttäjien kokemuksia kaikkialla maailmassa."

Talvella nukuin huonommin kuin keväällä, Emma näkee puhelimesta. Nukkumaanmeno ennen kello 23:a on onnistunut hyvin.
Talvella nukuin huonommin kuin keväällä, Emma näkee puhelimesta. Nukkumaanmeno ennen kello 23:a on onnistunut hyvin.

Sovellus käyttää puhelimen mikrofonia nukkujan liikkumisen tutkimiseen. Emma törmäsi unisovellukseen alun perin sattumalta. Ensimmäisen mitatun yönsä jälkeen hän halusi tietää lisää. Unen keston lisäksi puhelimeen ladattu sovellus kertoo, onko Emma nukkunut levottomasti vai rauhassa ja onko hän kuorsannut.

"Puhelin kuuntelee minua öisin eli mittaa kuorsaamista mikrofonin kautta. Viime yönä kuorsasin kaksi minuuttia. Avomieheni on enää turha väittää, että enemmän", Emma nauraa.

Lepoa, neuvoo puhelin

Oman elämän mittaaminen on Emman mielessä paitsi ensimmäisenä aamulla myös viimeiseksi illalla. Ennen nukkumaan menoa hän kertoo puhelimen sovellukselle, onko nauttinut tänään alkoholia, syönyt sokeria tai ollut erityisen stressaantunut. Tiedot auttavat selvittämään, mihin huonot yöunet voisivat liittyä.

Unen lisäksi Emma mittaa myös muuta, kuten kuntosalilla kohoavaa sykettä ja poltettuja kaloreita. Työpäivän aikana aktiivisuusmittari ranteessa ilmoittaa, jos Emma on istunut tunnin yhteen menoon. Illalla hän tarkistaa päättyvän päivän aktiivisuusasteen, ja aamulla mitattava leposyke kertoo, hermostuttaako edessä oleva työpäivä.

Joskus umpilaiskat pyjamapäivät ovat parasta, mitä keholleen voi tarjota.

"Kun aloin seurata untani, yllätyin, miten stressaantunut olin työviikon aikana. Ero arjen ja viikonlopun unenlaadun välillä on järisyttävä."

Unisovellus on paljastanut myös sen, että joskus umpilaiskat pyjamapäivät ovat parasta, mitä keholleen voi tarjota.

"Yleisesti uskotaan, että uni on parasta, kun on liikkunut tai puuhannut jotakin. Sovellus kuitenkin osoittaa, että nukun selvästi parhaiten niinä viikonlopun päivinä, kun makoilen enkä tee oikeastaan mitään."

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 12/2017.

Emman mittausviikko

Maanantai

Yöuni 9 t 19 min, unenlaatu 92 %. Päivän aktiivisuus 75 %, askeleet 8018, kulutettu energia 2 172 kaloria.

Tiistai

Yöuni 8 t 4 min, unenlaatu 94 %. Päivän aktiivisuus 82 %, askeleet 9446, kulutettu energia 2 217 kaloria.

Keskiviikko

Yöuni 8 t 57 min, unenlaatu 100 %. Päivän aktiivisuus 216 %, askeleet 11 055, kulutettu energia 2627 kaloria. Kuntosali 1 t 14 min.

Torstai

Yöuni 9 t 56 min, unenlaatu 100 %. Päivän aktiivisuus 106 %, askeleet 11 800, kulutettu energia 2346 kaloria.

Perjantai

Yöuni 8 t, unenlaatu 98 %. Päivän aktiivisuus 235 %, askeleet 11 817, kulutettu energia 2 815 kaloria. Spinning + vatsalihastreeni 53 min.

Lauantai

Yöuni 9 t 16 min, unenlaatu 100 %. Päivän aktiivisuus 207 %, askeleet 14 295, kulutettu energia 2715 kaloria. Kuntosali 1 t.

Sunnuntai

Yöuni 8 t 24 min, unenlaatu 96 %. Päivän aktiivisuus 210 %, askeleet 6 976, kulutettu energia 2 644 kaloria. Kahvakuulatunti + venyttely 1 t 10 min.