Univaje on vaaraksi terveydelle, mutta niin on liika nukkuminenkin, kertoo unitutkija Tarja Stenberg.

1. Jos nukkuu lomalla 15 tunnin yöunia, auttavatko ne jaksamaan loppuvuoden töissä, unitutkija Tarja Stenberg?

"Etukäteen nukkuminen ei onnistu, sillä unta ei voi varastoida. 

Ainut tapa ennakoida tulevaa univajetta on ottaa etukäteen pienet päiväunet. Sitä suositellaan usein vuorotyöntekijöille, jotka elävät jatkuvassa univelassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lomallakin voi toki ottaa päiväunia, jos siitä nauttii. Mutta silloin kannattaa muistaa, että seuraavasta yöunesta tulee lyhyempi. Ihmisellä on tietty unentarve, ja kun se täyttyy, ei pysty nukkumaan enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Superpitkiä yöunia ei voi siis harrastaa huvikseen?

"Ei. Ihminen pystyy nukkumaan 15 tunnin unet vain, jos hänelle on kertynyt sitä ennen paljon univelkaa."

3. Voiko ihminen nukkua liikaa?

"Jos olisit kysynyt vuosi sitten, olisin vielä vastannut, että ei voi. Mutta viime aikoina on tullut uusia tutkimustuloksia, joiden vuoksi olen muuttanut mieleni.

Niiden mukaan vaikuttaa siltä, että ihmisen ihanteellinen nukkumisaika on noin 7-8 tuntia. Henkilöillä, jotka nukkuvat enemmän, ainakin yli yhdeksän tuntia, on enemmän terveysongelmia ja korkeampi riski erilaisiin sairauksiin. Syytä siihen ei ole vielä pystytty selvittämään.

Myös alle 5-6 tuntia nukkuvilla on suurempi sairastumisriski kuin 7-8 tuntia nukkuvilla."

4. Kauanko kestää, että saa nukuttua yhden viikon univelat pois?

"Tarkkaa vastausta ei tiedetä, mutta kokeita on tehty paljon. Itse olen ollut mukana kokeessa, jossa tutkittiin, kauanko elimistön palautuminen kestää, jos on kerryttänyt univelkaa viiden päivän ajan neljä tuntia yössä.

Tulos oli tämä: palautumiseen ei riitä kaksi päivää. Viiden yön univelasta ei siis ehdi palautua viikonlopun aikana."

5. Kuinka univelkaa kannattaa nukkua pois: menemällä aiemmin nukkumaan vai nukkumalla myöhempään?

"Kannattaa tehdä molemmat. Jos unta jatkaa hiukan molemmista päistä, vuorokausirytmi pysyy kohdallaan.

Elimistössämme on sisäinen kello. Uni on tehokkainta silloin, kun sisäinen kello osoittaa uniaikaa - ja ihmisen uniaika on yöllä.

Jos herää kovin myöhään tai nukkuu lähinnä päivällä, unen teho heikkenee."

6. Jos ei saa unta, onko mitään hyötyä siitä, että makaa sängyssä paikallaan? Lepäävätkö aivot silloin?

"Eivät. Mutta keho lepää. Kun keho on rento, mielenkin on helpompi rauhoittua. Yleensä ihminen nukahtaa vasta, kun mieli on rauhoittunut."

7. Mistä tietää, että on nukkunut tarpeeksi?

"Siitä, että herää aamulla ilman herätyskelloa. Silloin on nukkunut oikein ja tarpeeksi."

Vastaajana Helsingin yliopiston unitutkija, dosentti Tarja Stenberg.

 

 

Vierailija

Samoin minä nukun mielelläni paljon. Ja enpä usko, että 9-12 tunnin nukkuminen aiheuttaisi haittaa.  Voi olla, että sairaat ihmiset nukkuvat paljon ja siksi on noita tutkimustuloksia, että siihen liittyisi lisääntynyt kuolleisuus. Mutta ei se nukkuminen sitä kuolleisuutta lisää vaan ne sairaudet. Jos terve ihminen nukkuu 9-12 tuntia, ei se asia voi lisätä kuolleisuutta.  Tutkimuksissa pitäisi aina huolella selvittää, onko asioiden välillä jokin oikea yhteys. Muutoin tulee tuollaisia kummallisia näennäistotuuksia, jotka eivät pidä paikkaansa.

Vierailija

"Siitä, että herää aamulla ilman herätyskelloa. Silloin on nukkunut oikein ja tarpeeksi."
niin... siksi painankin 9-12 tunnin unia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla