Oma jaksaminen on kiinni pienestä. Jo pelkkä hymy voi pelastaa päivän.
Oma jaksaminen on kiinni pienestä. Jo pelkkä hymy voi pelastaa päivän.

Omaa mielenterveyttään voi – ja kannattaa – hoitaa pienillä arkipäiväisillä teoilla. Kun pienet asiat ovat kunnossa, isotkin kriisit on helpompi kohdata. Asiantuntija listasi neljä asiaa, joista ainakin kannattaa huolehtia.

1. Mene ajoissa nukkumaan.

Huonosti nukutun yön jälkeen töissä väsyttää, pienetkin asiat ärsyttävät ja muille tekisi mieli tiuskia.

Riittävä lepo auttaa meitä jaksamaan fyysisesti, ja sama pätee myös henkiseen jaksamiseen. Väsyneenä emme jaksa tavata ystäviä, harrastaa tai tehdä muita asioita, joista tulisi hyvä mieli. Siksi oman mielenterveytensä hoitaminen kannattaa aloittaa riittävän pitkistä yöunista.

2. Mieti, missä olet hyvä.

Tunne siitä, että onnistuu ja pääsee toteuttamaan itseään kasvattaa itsetuntoa. Siksi jokaisen kannattaa miettiä, missä on hyvä ja tehdä sitä – olit hyvä sitten öljyvärimaalaamisessa, juoksemissa tai muiden auttamisessa.

Tunne siitä, että onnistuu ja pääsee toteuttamaan itseään kasvattaa itsetuntoa. Siksi jokaisen kannattaa miettiä, missä on hyvä ja tehdä sitä.

Kun tekee itselleen mieluisia asioita, kestää paremmin myös huonoa mieltä. Mukavan tekemisen äärellä mieli piristyy edes hetkeksi. Jokaiseen päivään voikin tietoisesti hankkia hetkiä, joista saa hyvän mielen: tänään autan ystävää muutossa, huomenna kokkaan hyvää ruokaa.

3. Sano kiitos, anteeksi ja ole hyvä.

Kun kaupassa kassamyyjä hymyilee ja toivottavaa hyvää päivänjatkoa, omillekin huulille nousee hymy. Samalla tavoin se, miten sinä kohtelet muita, vaikuttaa myös sinuun itseesi.

Kun töissä kohtelet työkavereita kunnioittavasti, luultavasti hekin kohtelevat sinua samalla tavalla. Näin työpaikalle syntyy hyväksyvä ilmapiiri, ja töihin on helppo mennä. Silloin omakaan mieli ei kuormitu turhasta.

4. Uskalla sanoa ei.

Pidä huolta siitä, että oma jaksamisesi ja rajasi eivät ylity. Jos töitä tai menoja on liikaa, mieti, mitä voisit karsia. Joillekin asioille voi hyvin sanoa ei. Silloin jää aikaa myös levolle.

Asiantuntijana Mielenterveysseuran asiantuntija Ritva Karila-Hietala.

Vierailija

Asiantuntija: Jokainen voi hoitaa mieltään pienillä teoilla – muista ainakin nämä neljä arkista tapaa

Ein sanominen on joillekuille kova paikka. Toinen "ystävä" lakkasi tervehtimästä pariksi vuodeksi, nykyisin on kuin mitään ei olisi tapahtunut. Toinen "ystävä" on ollut pitkän aikaa tervehtimättä. Itse olen huomannut, etten läheskään aina ole saanut, mitä olen toivonut. En sen tähden ole lakannut tervehtimästä ihmisiä.
Lue kommentti