Kenkäkaupassa menee helposti sormi suuhun, sillä juoksujalkineita on tarjolla jokaiseen tarpeeseen. Vältä virhevalinta näillä ohjeilla.

Hyvät lenkkikengät ovat juoksuharrastuksen kulmakivi. Kenkäkaupassa valinta kannattaa tehdä huolella, sillä huonot juoksukengät voivat aiheuttaa terveysvaivoja. Esimerkiksi lenkkeilyn jälkeinen levossa esiintyvä nivelkipu voi olla vääränlaisten lenkkikenkien syytä, kertoo jalkaterapeutti Veera Keltanen Vuosaaren jalkaterapiakeskuksesta.

Listasimme kolme yleisintä virhettä, jotka monet meistä tekevät ostaessaan lenkkikenkiä.

1. Ostat liian tuetun kengän

Yleisin virhe, jonka moni tekee kenkää ostaessaan, liittyy kengän jalkaa tukeviin ominaisuuksiin. Moni ostaa liian voimakkaasti tuetun kengän.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Voimakkaasti tuetuissa kengissä jalan lihakset eivät pääse töihin ja kenkä ikään kuin juoksee jalan puolesta.

"Tietenkin jokainen on yksilöllinen: se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi jollekin toiselle. Mutta yleisesti ihmiset käyttävät kenkiä, jotka tukevat jalkaa liikaa"; sanoo jalkaterapeutti Veera Keltanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Voimakkaasti tuetuissa kengissä jalan lihakset eivät pääse töihin ja kenkä ikään kuin juoksee jalan puolesta."

Keltanen suosittelee lenkkikengäksi mahdollisimman kevyesti tuettua jalkinetta, sillä se aktivoi jalan pieniä lihaksia. Pienten lihasten aktivoimisesa on paljon hyötyä jalan terveydelle.

"Moni asiakkaani on päässyt esimerkiksi kantakivuistaan ja lonkkakivuistaan kevyesti tuetun jalkineen avulla."

Lenkkeilijän ei hänestä kannata pelätä kevyesti tuettua jalkinetta rakennetuissa ympäristöissäkään, sillä jalka tottuu ajan myötä kevytjalkineeseen. Tosin jos vaihtaa kovin tuetusta kengästä kevyeen, kannattaa alkuun olla maltillinen lenkkien pituuden kanssa. Jalan pienten lihasten aktivoituminen voi alkuun aiheuttaa rasitusta ja tuntua lihaskipuna.

2. Luulet, että tekniset ominaisuudet takaavat laadun

Kenkien erilaiset tekniset ominaisuudet saattavat lisätä kengän hintaa. Kalliit kengät eivät välttämättä sovi käyttäjälleen yhtään paremmin kuin halvemmat, joissa ominaisuuksia on vähemmän.

"Hyviin kenkiin ei välttämättä tarvitse sijoittaa satoja euroja."

"Monesti kuvitellaan, että mitä kalliimmat kengät ovat, sen parempi. Se ei kuitenkaan ole totta", Keltanen toteaa.

Saadakseen hyvät lenkkikengät välttämättä tarvitse sijoittaa useita satoja euroja. Tärkeintä on, että kengät tuntuvat hyvältä jalassa.

Keltanen kertoo kohtaavansa työssään ihmisiä, joiden jalkavaivoihin on suositeltu jalan pronaatiota tukevia pohjallisia, useimmiten turhaan. Pronaatiolla tarkoitetaan jalan normaalia liikettä, jonka jalka tekee ottaessaan vastaan siihen kohdistuvaa iskua kävelyssä tai juoksussa. Jos jalan pronaatiossa on virhe, puhutaan jalan yli- tai alipronaatiosta.

Näihin virheasentoihin suositellaan usein tukipohjallisia, jotka korjaavat virhettä. Keltasen mukaan tästä ei kuitenkaan useimmille ole hyötyä, päinvastoin.

Kengännumero, joka tuntui sopivalta kaksikymppisenä, ei välttämättä ole oikea enää nelikymppisenä.

"Suurin osa kohtaamieni asiakkaiden jalan virheasennoista on toiminnallisia, eli ne voidaan korjata esimerkiksi tiettyjä lihaksia vahvistamalla. Pronaatiotuettu ja ylipäätään paljon tuettu kenkä saattaa estää näiden lihasten aktivoitumisen ja siten virheasennon korjaantumisen", Keltanen selventää.

3. Ostat vääränkokoiset kengät

Keltanen kertoo monen juurtuneen käyttämään tiettyä kengännumeroa, vaikka todellisuudessa jalan koko voi muuttua läpi elämän.

Juoksukenkä on hyvä silloin, kun se ei tunnu missään.

Se kengännumero, joka tuntui sopivalta kaksikymppisenä, ei välttämättä istukaan enää nelikymppisenä. Keltanen arvelee, että naisten yleisin jalankoko on todellisuudessa 40, kun ihmiset ajattelevat sen olevan kolme numeroa pienempi.

"Liian usein ihmiset tuijottavat vain kengännumeroa ja erehtyvät ajattelemaan, että kengän pitäisi tuntua jossain. Juoksukenkä on hyvä silloin, kun se ei tunnu missään", Keltanen ohjeistaa.

Kenkien sopivuuden testaamisessa auttaa, jos hölkkää kaupassa kengät jalassa. Juostessa kenkien pitää tuntua hyvältä, eikä varvas saa osua kärkeen lainkaan.

"Kärkeen tulisi jäädä noin sentti ylimääräistä tilaa. Monissa kengissä on pohjallinen, jonka voi tarvittaessa irrottaa. Kannattaa ottaa se pois ja laittaa lattialle. Oman jalan voi laskea pohjallisen päälle. Silloin kätevästi näkee, paljonko tilaa jää ja onko kenkä todella sopiva", Keltanen neuvoo.

Kengissä on syytä huomioida vielä kengän lesti. Ulkopohjasta voi kätevästi tarkastella kengänpohjan muotoa. Keltanen neuvoo, että lestin tulisi olla suurin piirtein jalan levyinen ja suora.

Sisältö jatkuu mainoksen alla