Hieromiseen ei kulu kauan aikaa ja silti se voi muuttaa olon kokonaan.
Hieromiseen ei kulu kauan aikaa ja silti se voi muuttaa olon kokonaan.

Voisiko juuri ihanampaa hemmottelua olla kuin on suloinen hieronta! Kireitä lihaksia rentouttava hieronta on helppoa myös kotona.

Opettele muutamat hierontaotteet ensin itse ja neuvo ne sitten perheenjäsenellesi. Sen jälkeen voitte virkistää toisianne helposti: jo muutaman minuutin hieronnan ansiosta olo voi olla koko illan parempi.

Helppo hartiahieronta

  1. Asetu seisomaan tuolilla istuvan hierottavan taakse. Laita kätesi hänen hartioilleen.
  2. Laita peukalosi hierottavan selkärangan molemmin puolin noin kymmenen senttiä olkapäiden alapuolelle. Purista hartioiden lihakset peukalon ja muiden sormien väliin.
  3. Hiero lihaksia rauhallisesti pyörivin liikkein. Tee viiden pyörityksen jälkeen aina kaksi hartialihasten nostoa.
  4. Vaihda käsien asentoa niin, että kädet ovat edelleen hartioilla, mutta peukalosi ovat nyt niskan alaosassa selkärangan molemmin puolin. Aloita niskan keskikohdilta.
  5. Paina hitaasti peukaloilla muutama sekunti ja päästä ote. Siirry alaspäin seuraavaan nikamaväliin ja paina taas hitaasti. Siirry vielä kerran alaspäin ja toista.
  6. Vaihda sitten asentoa niin, että seisot hierottavan oikealla puolella katse häneen päin. Laita kätesi hierottavan ympärille siten, että laitat sormet ristiin hänen vasemman olkavartensa ympärillä. Purista käsillä itseesi päin, laske viiteen ja vapauta ote. Toista viisi kertaa.
  7. Vaihda sitten hierottavan vasemmalle puolelle ja toista sama uudelleen.

Ylävartalon ja niskan rentoutus

  1. Asetu istumaan selällään makaavan hierottavan pään taakse. Hierottavan ylävartalon päälle voi laittaa paksun kylpypyyhkeen siten, että se suojaa vartaloa rinnoista alaspäin. Ylävartaloa on helpompi hieroa paljaana.
  2. Laita kätesi hierottavan rintakehän yläosan päälle. Pidä ne siinä noin viiden hengenvedon ajan.
  3. Liu'uta käsiä kohti hierottavan hartioita ja niiden yli.
  4. Taivuta kätesi siten, että saat ne kämmenpuoli ylospäin hierottavan hartioiden alle.
  5. Vedä toista kättä ylöspäin kohti hierottavan niskaa ja päähän saakka. Jätä käsi takaraivolle. Toista sama toisella kädellä. Ennen kuin irrotat toisen käden, muista kannatella niskaa.
  6. Toista liikettä vuorokäsin kolme kertaa: liu'uta kättä hartioiden alta takaraivoon saakka venyttäen.

Lähteenä käytetty: Hyvän olon hieronta (Keho & Mieli), Maailman parhaat hierontatekniikat (Schildts & Söderströms)