Vaikka kävelisit kuinka alakuloisena, liike auttaa.
Vaikka kävelisit kuinka alakuloisena, liike auttaa.

Yllättävän lyhytkin kävelylenkki parantaa merkittävästi mielialaa. Riittää, että kävelet puoli tuntia joka päivä. 

Mitä jos päättäisit tehdä puolen tunnin kävelylenkin joka päivä?

Se on rutiini, joka ei vaadi mahdottomia, mutta joka muuttaa mielialasi väkisin paremmaksi. Syitä on ainakin neljä:

1. Mielihyvähormonisi alkavat hyrrätä - halusit tai et.

Kun kävelet, aivosi alkavat vapauttaa endorfiineja eli mielihyvähormoneja. Vaikka kävelisit kuinka alakuloisena, liike auttaa. Kehosi täyttyy mielihyvähormoneista, huvitti sinua tai ei. Muutut hyväntuulisemmaksi, ja stressihormoni kortisolin määrä elimistössäsi vähenee.

Myös unesi laatu paranee. Tutkimusten mukaan yllättävän lyhytkin liikuntamäärä, kuten puolen tunnin kävely, ehkäisee merkittävästi jopa masennusta. Masennuksen hoitamiseen sen sijaan tarvitaan yleensä ammattiapua, esimerkiksi psykoterapiaa tai lääkkeitä. 

2. Saat tauon vatvomisesta.

Kun lähdet kävelylle, joudut siirtämään huomion pois itsestäsi. Ensimmäisen vartin onnistut ehkä vellomaan murheissasi, mutta mitä pidempään kävelet, sitä vaikeampi sinun on olla kiinnittämättä huomiota ympäristöösi. Huomaat ehkä astuvasi lätäkköön, näet hassunnäköisen koiran, unohdut katsomaan puun oksia.

Havaitsit mitä tahansa, aivosi saavat uusia ärsykkeitä. Niiden ansiosta kielteisten ajatusten ketju mielessäsi katkeaa. Saat lepotauon itsestäsi.

3. Luonto lohduttaa.

Terapeuttisinta kävely on metsässä. Jo muutaman minuutin kävelyn jälkeen verenpaine ja sydämen syke laskevat.

Tutkimusten mukaan mieliala nousee jo 20 minuutin metsäkävelyn jälkeen.  

4. Kävellessäsi onnistut aina.

Arki on täynnä vertailua ja suorittamista, mutta kävellä et voi väärin. Ota ensin tavoitteeksi pelkästään se, että laitat kengät jalkaan ja takin päälle. Kun saat sen tehtyä, olet jo puoliksi ulkona. 

Jos et jaksa kävellä puoltakaan tuntia, kävele 15 minuuttia kaksi kertaa päivässä. Tutkimusten mukaan se parantaa oloasi yhtä paljon kuin puolen tunnin yhtäjaksoinen kävely.

Lähteinä mm. Medicine & Science in Sports & Exercise ja American Journal of Preventive Medicine.

Vierailija

Kävele puoli tuntia joka päivä - saatat ehkäistä masennusta

Joka päivä oon kävellyt n. puoli tuntia bussipysäkkimatkoja ala-asteelta lukion loppuun ja nyt liikun vähintään tunnin päivässä, mutta jo varhaisteini-iästä alkaen oon ollut eriasteisesti masentunut ja tällä hetkellä olo on sietämätön. Siispä esitän toiveen teille tän lehden toimittajille: Koittakaa välttää provosoivia ja yliyksinkertaistavia otsikoita. Lähteet on hieman epäselviä, mutta otsikon voisi muotoilla esimerkiksi: "Kävele puoli tuntia joka päivä - saattaa ehkäistä masennusta"...
Lue kommentti
Vierailija

Kävele puoli tuntia joka päivä - saatat ehkäistä masennusta

Edelliseltä kommentoijalta ihan hyvä huomio. Masennus ei ole ehkäistävissä kävelyllä, se ehkä saattaa lieventyä tai käveleminen tuo valopilkkuja muuten niin pimeään päivään. Se voi toista vaikka parantaa. Masennus on muotisana, mutta masennus on myös vaikea asia masentuneelle. Kipeä asia. Toivon vaan kaikille masennuksesta kärsiville toivoa paremmasta ja voimia jokaiseen hetkeen! Käydään silti kävelyllä ainakin puoli tuntia joka päivä.
Lue kommentti