Arhg, ensin se kirpaisee, mutta vähitellen kylmästä suihkusta voi oppia jopa pitämään. Avantouimarit tietävät, että kylmäsokin jälkeen hyvänolontunne valtaa kehon ja mielen.
Arhg, ensin se kirpaisee, mutta vähitellen kylmästä suihkusta voi oppia jopa pitämään. Avantouimarit tietävät, että kylmäsokin jälkeen hyvänolontunne valtaa kehon ja mielen.

Avantoon pulahtaminen on tutkitusti terveysteko, mutta saisimmeko samat hyvät vaikutukset myös kylmästä aamusuihkusta? Periaatteessa kyllä, asiantuntija vastaa.

Kylmän suihkun alle vääntäytyminen aamun alkajaisiksi ei ensi alkuun houkuttele, mutta kannattaa totutella tapaan. Kylmä vesi nimittäin lisää monella tavalla hyvinvointiamme, mikä on todistettu avantouintia koskevissa tutkimuksissa. Ja varmasti suihkuun astuminen on ainakin helpompaa kuin hyiseen avantoon hyppääminen!

”Aloita kylmien suihkujen ottaminen haalealla vedellä ja lisää kylmän osuutta asteittain. Kun suihkuttelet säännöllisesti, keho tottuu kahdessa viikossa”, vakuuttaa erikoistutkija Sirkka Rissanen Työterveyslaitokselta.

Asiantuntijan mukaan kylmällä vedellä suihkuttelu kannattaa, koska:

1. Saat päivälle pirteän aloituksen. Lämmin vesi rentouttaa, mutta kylmä suihku karistaa unihiekat silmistä ja freesaa tehokkaasti. Kylmän veden alla ei tarvitse seisoa tuntikausia. Peseydy kuten normaalisti ja ota lopuksi jääkylmä suihku.

2. Verenkiertosi reipastuu. Kylmä vesi tekee hyvää koko elimistölle, joka saa paremmin happea ja ravintoaineita. Jos kärsit sydänvaivoista, on turvallisinta kuitenkin jättää jäiset suihkut väliin.

3. Stressi vähenee ja masennus helpottaa. Kun stressaat vähemmän, et sairastu niin helposti. Kylmä hoitaa kipua ja lisää mielihyvähormonien erittymistä. Voit paremmin ja näytätkin siltä.

4. Saat ihosi hehkumaan. Ihohuokoset supistuvat ja iho voi tuntua napakammalta kuin lämpimän suihkun jälkeen. Ihon kosteuteen kylmällä ei sen sijaan liene vaikutusta. Harva käy niin kuumassa suihkussa, että ihon rasvat liukenisivat.

5. Ruskean rasvan osuus elimistössäsi lisääntyy. Ja se on hyvä, sillä ruskea rasva lisää aineenvaihduntaa, pitää sinut lämpimänä ja saattaa vaikuttaa suotuisasti myös painonhallintaan.