Vaikka ei heti arvaisi, tämä ohra-juuressalaatti on täydellinen lounas. Reseptiin löydät linkin jutun lopusta.
Vaikka ei heti arvaisi, tämä ohra-juuressalaatti on täydellinen lounas. Reseptiin löydät linkin jutun lopusta.

Jos iltapäivällä ruuan jälkeen alkaa väsyttää, onko syönyt väärin lounaalla? Ravitsemusterapeutin mukaan syy löytyy kauempaa.

Syönkö liikaa tai väärää ruokaa, kun lounaan jälkeen tuppaa haukottamaan?

Kysyimme ravitsemusterapeutilta, miten välttää iltapäivän väsymys. Vastaus on armoton: oikotietä ei ole, vaan lounaan jälkeen väsyttää, jos ei ole nukkunut riittävästi.

”Jaksamisen ja painonhallinnan kannalta uni on ykkösasia. Jos nukkuu liian vähän, iltapäivällä väsyttää ihan varmasti. Nykyihmisten elämänrytmi on hektinen eikä unelle ole aikaa”, ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen lääkärikeskus Mehiläisestä sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Millainen on paras lounas?

Kun eri ruoka-aineita on tutkittu, ei ole löytynyt tiettyjä vältettäviä ruoka-aineita. Hyvinkin erilaisten lounaiden jälkeen väsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Selvää on vain se, että rasvaisen ruuan jälkeen olo on vetämätön. Iso pihvi kermaperunoiden kanssa tai lihapiirakka ei ole hyvä lounas. Sen sijaan viljatuotteita ei kannata kaihtaa lounaalla”, Ruottinen sanoo.

”Selvää on vain se, että rasvaisen ruuan jälkeen olo on vetämätön.”

Täysjyväleivän syönti on ravitsemusterapeutin mukaan hyväksi, koska siitä saa kuitua. Kuidun hyöty taas on siinä, että se tasaa verensokeria, joka on avainasemassa jaksamisessa.

”Leipä yksin ei tietenkään torju väsymystä, vaan aterian monipuolisuus. Hyvässä lounaassa on sopivasti kasviksia, lihaa, kalaa tai palkokasveja sekä vilja- ja maitotuotteita”, Ruottinen sanoo.

Suklaata ruuan sijaan – huonoin vaihtoehto

Kun vatsassa kurnii, tekee mieli herkkuja. Suklaapatukka voi tuoda nälkään hetkellisen helpotuksen, mutta sokeripiikin jälkeen olo on entistäkin väsyneempi.

”Jos verensokerit ovat kauhean matalalla, ja siihen hetkeen syö suklaapatukan, nousee verensokeri nopeasti tosi ylös. Kahden tunnin kuluttua verensokeri on jo laskenut, ja on itse asiassa matalammalla kuin ennen suklaapatukan syömistä. Olo on entistä väsyneempi”, Ruottinen sanoo.

”Suklaapatukan jälkeen olo on entistä väsyneempi.”

Herkuttelun himon ja rasvaiset mättöateriat välttää, kun pitää ateriarytmin hyvänä, Ruottinen muistuttaa. Sopiva aika aamiaisen ja lounaan välillä on 3–5 tuntia.

Kahvia väsymykseen?

Entä sitten iltapäiväkahvi, voiko sillä torjua väsymystä?

”Kofeiinin vaikutus on ihan yksilöllistä: toisia kahvi piristää enemmän ja toisia vähemmän. Kahvi kannattaa juoda sillä hetkellä, kun itse kokee, että alkaa väsyttää. Jos kahvin kera on tapana syödä jotain, lounaan ja kahvitteluhetken välissä on hyvä pitää kolmen tunnin tauko. Hampaat kiittävät”, Ruottinen sanoo.

Tee kuvan salaatti tällä reseptillä:

Mama maatuska

Nukun päivittäin 1-2 tunnin unet työpäivän jälkeen. Kahvi ei piristä, vaan se tainnuttaa horrokseen iltapäivällä.
Olin vuorotteluvapaalla, ei stressiä, söin kevyesti, nukuin hyvin yöt, liikuin paljon. Ja silti aina pakko ottaa kunnon tirsat iltapäivällä.
Hypotyreoosi diagnoosi. Liekö vika lisämunuaisissa?

  • ylös 17
  • alas 23
Sisältö jatkuu mainoksen alla