Ruuan lämpötila ei vaikuta ravitsemukseen, joten ateriat voi nauttia huoletta joko kylminä tai kuumina.
Ruuan lämpötila ei vaikuta ravitsemukseen, joten ateriat voi nauttia huoletta joko kylminä tai kuumina.

Kylmät eväät ovat hyvät eväät! Tärkeintä on, että ateria on monipuolinen, ei se, että syötävät asiat ovat lämpimiä, sanoo ravitsemusterapeutti.

Lämmintä ruokaa ei ehdi eikä jaksa tehdä, eikä se aina edes maistu. Piknikillekin tekisi mieli kylmien eväiden kera. Mutta jostain takaraivoon on iskostunut sääntö, jonka mukaan ihminen tarvitsisi kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Onko ihmisen tosiaan välttämätöntä syödä ruokansa lämpimänä vai selviääkö pelkällä voileivällä tai salaatilla? Kysyimme asiaa ravitsemusterapeutilta.

”Kyllä kylmällä ruualla selviää. Emme me tarvitse kahta, tai edes yhtä, lämmintä ateriaa joka päivä”, sanoo ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen lääkärikeskus Mehiläisestä.

Sekä kylmä että kuuma ruoka tekevät kylläiseksi.

”Sillä syökö ruuan lämpimänä vai kylmänä, ei ole juurikaan tekemistä kylläisyyden tunteen eikä painonhallinnan kanssa.”

Lämmin ateria on usein täysipainoisempi kuin kylmä

Lämmintä ruokaa suositellaan syömään sen takia, että ateriasta tulee näin yleensä huomaamatta monipuolisempi. Lämpimän ruuan kylkeen kun otetaan helpommin kasviksia sekä vilja- ja maitotuotteita.

”Kun syö ruisleipää, paprikaa ja juustoa, juo lasin maitoa ja ottaa vielä jälkiruuaksi hedelmän, on hyvä ja monipuolinen ateria valmis.”

”Eihän makaroni ja ketsuppi ole hyvä ateria, vaikka se syödäänkin lämpimänä. Eikä pelkkä leipä, rasva ja kahvi ole riittävä ateria. Sen sijaan kun syö ruisleipää, paprikaa ja juustoa, juo lasin maitoa ja ottaa vielä jälkiruuaksi hedelmän, on hyvä ja monipuolinen ateria valmis”, Ruottinen sanoo.

Silläkään ei ole väliä, vaikka söisi samaa ruokaa päivän jokaisella aterialla. Tärkeää on vain se, että nautittavat ruoka-aineet ovat monipuolisia.

”Voi syödä vaikka samana päivänä riisiä, broileria ja kasviksia lounaalla ja päivällisellä, kunhan syö aterialla jotain jokaisesta viidestä ruokaryhmästä. Nämä ovat kasvikset, viljat, maitotuotteet, proteiinin lähteet eli liha, kala ja kananmuna sekä rasvat”, Ruottinen sanoo.