Näihin aikoihin kannattaa ottaa purkki vitamiineja vakituisesti näkyviin.
Näihin aikoihin kannattaa ottaa purkki vitamiineja vakituisesti näkyviin.

D-vitamiinilisä on tarpeen nyt, kun päivät ovat lyhenemässä. Muistathan, että D-vitamiini ei imeydy kunnolla ilman rasvaa!

Aurinko paistaa jo niin matalalta, että sen D-vitamiinia antavat UVB-säteet eivät juurikaan ulotu Suomen leveyspiireille. Sen vuoksi pimeän Pohjolan asukkaiden on taas siirryttävä pilleripurkille.

THL suosittelee D-vitamiinivalmisteen käyttöä kaikille yli 60-vuotiaille ympärivuotisesti 20 mikrogrammaa päivässä. Lapsille, raskaana oleville ja imettäville suositellaan 7,5-10 mikrogramman vitamiinilisää ympäri vuoden. Muun väestön osalta vitamiinilisän tarve on yksilöllinen. 

Ota pilleripurkki ruokapöytään

Jos haluat täyden hyödyn D-vitamiinitableteista, älä syö niitä sellaisinaan. Koska D-vitamiini on rasvaliukoista, se tarvitsee kyytipojakseen rasvaa: muuten se ei imeydy kunnolla. Tehokkainta onkin ottaa tabletti aterian yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

D-vitamiinia saa myös ruoasta, mutta sitä sisältäviä ruoka-aineita on ikävän vähän. Suurina määrinä D:tä on vain rasvaisessa kalassa, etenkin lohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomessa D-vitamiinia on lisätty myös useimpiin maitotuotteisiin ja margariiniin, mutta esimerkiksi rasvattomassa luomumaidossa sitä ei ole.

Lähteet: Luustoliitto, THL (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos). Päivitys 24.10.2017: Lisätty vitamiinilisien suositellut määrät.

3 faktaa D-vitamiinista

  1. Luut tarvitsevat D-vitamiinia koko elämämme ajan, jotta ne kehittyisivät lujiksi ja pysyisivät sellaisina.
  2. Kesällä auringon UVB-säteet saavat ihon muodostamaan D-vitamiinia - jos auringossa viipyy keskellä päivää 10-20 minuutin ajan kasvot ja käsivarret paljaina ja ilman aurinkorasvaa.
  3. Asuitpa missä päin Eurooppaa tahansa, ihosi ei saa tarpeeksi UVB-säteilyä marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana.

Lähde: Luustoliitto

Sisältö jatkuu mainoksen alla