Ravitsemusterapeutti Hanna Huttunen, 43, neuvoo asiakkailleen terveellistä ruokavaliota. Hän päätyi uudelle uralleen luovuttuaan sokerista terveyssyistä.
Ravitsemusterapeutti Hanna Huttunen, 43, neuvoo asiakkailleen terveellistä ruokavaliota. Hän päätyi uudelle uralleen luovuttuaan sokerista terveyssyistä.

Lääkärin määräys pakotti Hanna Huttusen jättämään sokerin kokonaan. Muutos vei hänet kokonaan uuteen ammattiin.

"Kolmikymppisenä olin ylipainoinen ja sairas. Minulla oli kipuja ja suolisto-oireita, ja olin aina väsynyt. Syitä vaivoihini etsittiin teini-iästä asti, mutta vasta 27-vuotiaana sain diagnoosin: fibromyalgia. Kipu-uupumusoireyhtymään ei ole lääkettä.

Suklaa oli lohtuni. Kun särki ja tunsin oloni surkeaksi, ostin patukan. Matkalla töistä kotiin poikkesin väsyneenä kauppaan ja ostin suklaata. Aina, joka päivä. 

Mielihyvä kesti tarkalleen sen ajan, kun suklaa oli suussani. Heitin kääreen yleiseen roskikseen, ettei miesystäväni näkisi sitä. Joka päivä päätin, etten enää osta patukkaa. Ostin kuitenkin.

Kotona saatoin tehdä kerrosvoileipiä kokonaisesta limpusta ja tyhjentää sipsipussin yksin.

Tärkkelys muuttuu elimistössäni tavallista nopeammin sokeriksi.

KUN IHONI ALKOI hilseillä, menin erikoislääkärille. Kasvoni olivat raapimisesta turvonneet ja iho oli muuttunut ryppyiseksi.

Olin tottunut lääkärissäkävijä, joten hämmästyin, kun lääkäri halusi tietää, mitä syön. Kerroin kaunistelematta ruokailutottumuksistani. 

Lääkäri sanoi heti, että vaivojeni syy oli sokeri. Ei pelkästään näkyvä sokeri vaan myös leipä, pasta ja peruna. Hän kielsi minulta ne kaikki. 

Kuulun siihen neljännekseen ihmisistä, joka kestää sokeria huonoimmin. Tärkkelys muuttuu elimistössäni tavallista nopeammin sokeriksi.

Olin ruokkinut väärällä ruokavaliolla vääriä bakteereita suolistossani. Kehoni puolustus oli rapautunut. 

Laihduin vuodessa 15 kiloa.

LOHTUSUKLAASTA OLI yllättävän helppo luopua. Vaikeampaa oli päästää irti leivästä. Koetin yhä uudelleen, josko kehoni kestäisi edes puoli siivua. Nyt osaan valmistaa itse leipiä siemenistä.

Paras palkintoni oli parempi olo. Jo kahdessa viikossa olin pirteämpi ja onnellisempi.

Kuukausien kuluessa kasvojeni iho parani ja kivut hävisivät. Laihduin vuodessa 15 kiloa. 

Puolukkakin voi nyt tuntua makealta.

SOKERISTA LUOPUMINEN teki minusta kulinaristin. Aiemmin maistoin vain makean, suolaisen ja tulisen, nyt aistin makujen kerrostumat ja nautin ruuanlaitosta. Syön runsaasti kasviksia ja yrttejä.

Herkkyyteni aistia makeaa on muuttunut. Puolukka maistui ennen happamalta, mutta nyt sekin voi tuntua makealta. Lusikankärjellinen suklaamoussea maistuu niin äitelältä, etten ymmärrä, miksi joskus pidin siitä.

Sokerinhimo on kuin alkoholismi. Jos maistan ranskalaisen perunan, päässäni aktivoituu tuttu himo. Jos nappaan toisen ranskalaisen, syön koko lautasellisen.

Niin sanotusti selvin päin, ilman sokeria, jaksan keskittyä ja saan enemmän aikaan. Nautin selkeästä olosta, kun verensokeri ei enää heilauttele mielialojani."

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 11/2015.

Viisas vähentää, mutta ei luovu kokonaan

Sekä WHO:n että suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan lisätty sokeri saisi antaa korkeintaan 10 prosenttia päivittäisestä energiasta. Marjojen ja hedelmien sisältämä luontainen sokeri ei sisälly suositusten kymmeneen prosenttiin, joten niitä voi nauttia huoletta.

"Jos haluat vähentää sokerinsyöntiä, selvitä, mistä saat eniten sokereita", neuvoo ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

"Syötkö makeita jugurtteja? Käytätkö teessä paljon hunajaa? Pursutatko ketsuppia kaikkeen? Pienet määrät voivat olla yhteensä paljon."

Sokeri voi lisätä elimistön tulehdusreaktiota, joten varsinkin tulehdusperäisestä sairaudesta kärsivän on hyvä välttää sitä. 

Perusterve voi kuitenkin hyvällä omallatunnolla herkutella sokerilla kohtuudella. Järkevintä on pitää sokerin kulutus arkena pienenä, jotta juhlissa voi hyvillä mielin herkutella.

Jos syöt runsaasti näkyvää sokeria kuten karkkia, vaihda vaalea leipä kokojyvään ja syö paljon kasviksia. Kokonaisuus tasapainottuu ja varmistat tärkeiden ravintoaineiden saannin.

Päivänkakkara

Hanna luopui sokerista kokonaan: "Vaikeinta oli päästää irti leivästä"

"Jos syöt runsaasti näkyvää sokeria kuten karkkia, vaihda vaalea leipä kokojyvään ja syö paljon kasviksia. Kokonaisuus tasapainottuu ja varmistat tärkeiden ravintoaineiden saannin." Eikö ravitsemusterapeutin kuuluisi käskeä ihmistä jättämään pois ne karkit ja muut, eikä vaihtamaan vaaleaa leipää tummaan yms.
Lue kommentti
Vierailija

Hanna luopui sokerista kokonaan: "Vaikeinta oli päästää irti leivästä"

Kokonaisuus on se joka ratkaisee, siksi ravitsemusterapeutti neuvoo noin. Yleinen ohje on, että 80-prosenttisesti terveellinen ruokavalio on riittävän hyvä. Ei kokonaan kieltäytymistä mistään yksittäisestä ruoka-aineesta tai ruoka-aineryhmästä suositella yleisissä ravitsemussuosituksissakaan, ellei siihen ole erityistä syytä kuten tämän jutun henkilöllä on. Muille riittää vähemmän ehdoton ruokavaliokin. Vaalean leivän vaihtaminen tummaan ja kasvisten lisääminen on merkityksellisempää kuin...
Lue kommentti