Terveyden kannalta askelia pitäisi kertyä joka päivä vähintään 10 000. Laskukaava kertoo, kuinka paljon se on kilometreissä.
Terveyden kannalta askelia pitäisi kertyä joka päivä vähintään 10 000. Laskukaava kertoo, kuinka paljon se on kilometreissä.

Tämän laskutoimituksen avulla saat selville, kuinka pitkän kävelylenkin tarvitset päivässä. Kuinka kaukana on suositusten mukainen kymppitonni?

Terveen aikuisen suositellaan ottavan vähintään 10 000 askelta päivässä, jotta hän myös pysyisi terveenä. Se, kuinka pitkän matkan 10 000 askeleella kuljet, riippuu askeleesi pituudesta.

Keskimääräinen askelpituus voidaan laskea kävelijän pituuden perusteella näin:

Naiset: 0,413 x pituus

Miehet: 0,415 x pituus

172 senttimetriä pitkä nainen kulkee 10 000 askeleella yli seitsemän kilometriä.

Esimerkiksi 172 senttimetriä pitkän naisen askelpituus on 172 cm x 0,413 = 71 cm.

10 000 askeleella hän kulkee 10 000 kertaa 71 cm: 10 000 x 0,71 m = 7 100 m eli 7,1 km.

Lue alta, millaisia terveysvaikutuksiakin kävelyllä on! Sekä mieli että kroppa kiittävät.