Kuvassa Riikka (vas.) ja Salla skoolaavat kirjanjulkistamistilaisuudessa vuonna 2012 . Viime vuonna he lupasivat kohottaa samppanjamaljat sitten, kun Riikka on terve.
Kuvassa Riikka (vas.) ja Salla skoolaavat kirjanjulkistamistilaisuudessa vuonna 2012 . Viime vuonna he lupasivat kohottaa samppanjamaljat sitten, kun Riikka on terve.

Riikka Kämppi ja Salla Paajanen ovat ystävyksiä, jotka ovat molemmat kokeneet vakavan sairauden. Siksi he ovat oikeita ihmisiä kertomaan, mitä sairastunut muilta toivoo.

1. Muista, että hän ei ole vain potilas

Älä kuormita sairastunutta huolellasi. Olet varmasti peloissasi, koska välität hänestä, mutta käsittele oma paha olosi jonkun terveen ystävän kanssa. Potilas tarvitsee lohdutusta. Hänen ei pitäisi joutua lohduttamaan muita.

Vaikka sinusta tuntuisi valheelliselta olla pirteä ja vakuutella, että kyllä sinä tuosta selviät, ne ovat ainoat oikeat sanat sairastuneelle.

Älä silti käske häntä tsemppaamaan. Se ärsyttää. Esimerkiksi syöpä tapahtuu solutasolla. Vaikka potilas miten yrittäisi, hän ei kykene tsemppaamaan solujaan: ”Nyt jätkät, taistelkaahan vähän!”

Muista, että hän ei ole vain potilas. Kun kivut hellittävät, häntä kiinnostavat samat asiat kuin ennenkin.

On hyvä juttu, jos hän jaksaa käydä töissä ja saa tehdä töitä vointinsa mukaan. Työkaverina helpota tarpeen tullen hänen tehtäviään.

2. Nauru ja itku helpottavat

Uskalla nauraa sairastuneen kanssa. Pöhkökin huumori käy, jos se saa hänet nauramaan. Kun on fyysisesti huonossa kunnossa, nauru helpottaa.

Kun häntä itkettää, pysy hänen luonaan ja anna itkeä. Itkun jälkeen olo on paljon parempi.

Jos se on sinulle tärkeää, rukoile sairastuneen puolesta ja kerro siitä hänelle. Se liikuttaa, vaikkei hän uskoisi kuten sinä.

Kaikkien ei tarvitse osata antaa henkistä tukea. Vähintään yhtä tärkeää on auttaa arjessa. Kysy, voitko käydä hänen puolestaan ruokakaupassa, laittaa ruokaa, antaa kuskausapua tai viedä hänen lapsensa leffaan.

Jos hän on normaalisti vahva ja pärjäävä, hänestä voi tuntua hankalalta pyytää apua. Silti hän ottaa sen kiitollisena vastaan, jos joku älyää kysyä.

3. Älä välttele häntä

Jos pystyt, puhu kauniita sanoja tai taputa vaikka olalle. Se liikuttaa etenkin silloin, kun ele tulee ihmiseltä, joka ei tavallisesti näytä tunteitaan.

Ellet uskalla sanoa mitään, älä sano. Älä kuitenkaan ala vältellä sairastunutta. Parempi vaihtoehto on, että olet hänen kanssaan tekemisissä niin kuin ennenkin etkä ota sairautta edes puheeksi.

Jos et normaalisti ole kanssakäymisissä kyseisen ihmisen kanssa, älä ole nytkään. Sairastunut ei ole oikea kohde, jos tunnet tarvetta paikata huonoa omaatuntoasi.

 

Neuvoja antoivat viestintäalan yrittäjä Riikka Kämppi ja toimittaja Salla Paajanen.

Vinkkejä sairastuneelle

• Ole avoin. Kerro perheelle, ystäville, työkavereille ja muille tärkeille ihmisillesi, mistä on kysymys.
• Kerro sairaudestasi mahdollisimman rehellisesti myös lapselle, jos hän on siinä iässä, että osaa käyttää tietokonetta. Hän googlaa sen joka tapauksessa.
• Tunnusta, että tarvitset apua. Läheisten tuki ja myötäntunto auttavat sinua jaksamaan.

Ei olla liian ujoja ja juroja!

Näin tuet vakavasti sairastunutta läheistä

"Jos et normaalisti ole kanssakäymisissä kyseisen ihmisen kanssa, älä ole nytkään. Sairastunut ei ole oikea kohde, jos tunnet tarvetta paikata huonoa omaatuntoasi." No tota. Ei tietysti niin että hyökätään päälle eikä varsinkaan vain oman omantunnon rauhoittmiseksi. Mutta moikkailusta voi tehdä juttelua ja apuakin voi tarjota. Varinkin lapsipeheen arki menee ihan sekaisin, jos joku perheejäsenistä sairastuu vakavasti, enkä usko että avuntarjous loukkaa.
Lue kommentti
Kasviksia kannattaa opetella syömään satokauden mukaan – maukasta ja edullista!
Kasviksia kannattaa opetella syömään satokauden mukaan – maukasta ja edullista!

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mielestä kasvisten tärkeyttä ei ole vielä ymmärretty. ”Kasvisten syömisestä pitäisi ravintokeskusteluissa puhua paljon enemmän, sokereista ja rasvoista vähemmän.”

Ovathan ne terveellisiä ja ovathan ne kevyitä, ne kasvikset. Se tiedetään, mutta harva ymmärtää, miten tärkeitä kasvikset ovat.

”Kasvisten syömisestä pitäisi ravintokeskusteluissa puhua paljon enemmän, sokereista ja rasvoista vähemmän. Toisaalta ei mikään ihme, että ihmiset eivät tiedä kasvisten tärkeyttä. Vasta uusimmissa ruokapyramideissa kasvikset ovat tippuneet pyramidin juurelle, sinne eniten syötäviin ruokiin”, Borg sanoo.

Kasviksista saa tietysti vitamiineja, ja kasvikset täyttävät vatsaa mutta ovat kevyitä. Se tärkein juju on kuitenkin kasvisten sisältämistä antioksidanteissa.

”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan.”

”Antioksidanteilla on akuutteja hyvinvointivaikutuksia. Koska antioksidantit kärsivät kaikesta prosessoinnista, niitä ei saa pillereistä. Ainoa tapa saada antioksidantteja on syödä paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.”

”Ainoa tapa saada antioksidantteja on syödä paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.”

”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan. Uusi tutkimusnäyttö osoittaa, että riittävä kasvisten syönti vähentää ahdistusta. Kasvisten syömisen tärkeyden rinnalla sokerin syönti tai lisäainepuheet ovat aika lailla pieni asia.”

Univaje ja stressi sekoittavat nälän

Hyvä syöminen käy vaikeammaksi, kun stressiä on liikaa ja unta liian vähän.

”Univaje lisää nälkää, koska se sekoittaa nälkähormonien toimintaa. Uni on monen syömistään miettivän sokea piste, sen merkitystä ei ymmärretä”, Patrik Borg sanoo.

”Mikä hirveä määrä syyllisyyttä asiasta, jonka pitäisi tuoda hyvää vointia ja mieltä.”

”Myös stressi vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan ja sekoittaa siksi elimistön nälkämekanismia. Se voi vaikuttaa eri tavoin: Niin, että ruoka ei maistu esimerkiksi aamuisin, jolloin juuri pitäisi maistua. Tai sitten elimistö kaipaa esimerkiksi rasvaisempaa ruokaa tai jotakin muuta kaukana kasviksista.”

Lisää stressiä aiheuttaa myös syöminen itse. Borg kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan naisista noin puolet ja miehistäkin joka neljäs kokee syömisestä syyllisyyttä viikoittain tai päivittäin.

”Mikä hirveä määrä syyllisyyttä asiasta, jonka pitäisi tuoda hyvää vointia ja mieltä. Moni ajattelee, että hyvin syöminen vaatii valtavasti itsekuria ja kieltäytymistä. Ei vaadi. Terveellinen syöminen on taito, jonka voi oppia. Kun perusta on kunnossa, yksittäisistä epäterveellisistäkään herkuista ei ole syytä tuntea muuta kuin iloa.”

Auts. Nyt pois auringosta!
Auts. Nyt pois auringosta!

Joskus iho pääsee palamaan kaikista varotoimista huolimatta. Olo helpottuu eivätkä vammat ainakaan pahene, kun teet nämä kuusi asiaa.

  1. Kääri märkä pyyhe palaneen ihon ympärille tai käy viileässä suihkussa. Se helpottaa kirvelyä.
  2. Rauhoita iho perusvoiteella tai kortisonivoiteella.
  3. Ota kipuun ja huonoon oloon tulehduskipulääkettä.
  4. Juo runsaasti vettä.
  5. Mene uudestaan aurinkoon vasta, kun iho on kunnolla parantunut eli noin viiden päivän päästä.
  6. Suojele palaneita kohtia auringolta erityisen hyvin. Ne palavat herkästi uudelleen.

Asiantuntijana Anne Vuorenmaa, Allergia-, iho- ja astmaliitto. Lisää aiheesta Kodin Kuvalehdessä 10/2018.

Lue myös: