"Isän huomio, katse ja lämpö ovat olleet hyvin tärkeitä itsetunnolleni", näyttelijä Miitta Sorvali kertoo. Mustavalkoisessa kuvassa perheen kuopus Miitta ja isä Martti Nuortia viettävät joulua Kiteen pappilassa 1950-luvun lopulla. Taustalla näkyy Miitan sisaruksia.
"Isän huomio, katse ja lämpö ovat olleet hyvin tärkeitä itsetunnolleni", näyttelijä Miitta Sorvali kertoo. Mustavalkoisessa kuvassa perheen kuopus Miitta ja isä Martti Nuortia viettävät joulua Kiteen pappilassa 1950-luvun lopulla. Taustalla näkyy Miitan sisaruksia.

Näyttelijä Miitta Sorvali oli vasta kolmen, kun äiti muutti Kiteeltä Helsinkiin opiskelemaan. Tärkeästä isästä tuli silloin vieläkin tärkeämpi.

Rovasti Martti Nortialla oli seitsemän tytärtä: Virve, Kirsti, Elina, Annikka, Nonna, Manna ja Miitta. Jouluisin hän teki jokaiselle tyttärelleen yhden lahjan.

"Rakkain lahjani on pahvinen nukkekoti, jossa on suurenmoisia yksityiskohtia. Isä oli askarrellut spagettipaketista takan ja oranssista silkkipaperista tulen takkaan. Patterivalot loistivat silkkipaperin takana. Isä oli kekseliäs ja kätevä käsistään. Se nukkekoti oli ihmeellisen ihana", Miitta Sorvali kertoo.

Isä oli askarrellut spagettipaketista takan ja oranssista silkkipaperista tulen takkaan

Miitta tarinoi äidistään Airista lavalla huippusuositussa Kaikki äitini, kaikki tyttäreni –esityksessä, joka perustuu myös Kodin Kuvalehden lukijoiden tarinoihin. Kaikki mieheni –esityksessä Miitta puolestaan hurmaa katsojat kertomalla isästään Martista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Monet rakkaimmista muistoista liittyvät vuosiin Kiteen pappilassa, jossa isä Martti toimi rovastina 50-luvulla. Tärkeästä isästä tuli vieläkin tärkeämpi, kun äiti Airi muutti Helsinkiin opiskelemaan. Miitta oli silloin kolmen vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Yhtenä aamuna äitiä ei vaan ollut. Se jätti jäljen. Ei siihen aikaan nähty tarpeelliseksi pohjustaa lasta näin isoon muutokseen. Ei edes Arvo Ylpön kasvatusopeissa."

Yhtenä aamuna äitiä ei vaan ollut.

Isä oli valtava tuki, kun äidin lähtö hämmensi pientä Miittaa.

"Isän syliin kipusin aina, kun kaipasin turvaa ja läheisyyttä." 

Juhlan hetki, kun Martti Nortia on asetettu papiksi Lahdessa. Kahvipöydän ääressä myös piispa Eelis Gulin (vas.), jonka ristiä Miitta tutkailee. "Olimme juuri muuttaneet Kiteeltä Lahteen. Minusta oli hienoa muuttaa kaupunkiin, vaikka olin hyvin viihtynyt Kiteellä. Äiti asui taas kanssamme. Hänestä tuli perheterapeutti."
Juhlan hetki, kun Martti Nortia on asetettu papiksi Lahdessa. Kahvipöydän ääressä myös piispa Eelis Gulin (vas.), jonka ristiä Miitta tutkailee. "Olimme juuri muuttaneet Kiteeltä Lahteen. Minusta oli hienoa muuttaa kaupunkiin, vaikka olin hyvin viihtynyt Kiteellä. Äiti asui taas kanssamme. Hänestä tuli perheterapeutti."

Isän mukana Miitta matkasi myös seurakunnan tilaisuuksiin: häihin, hautajaisiin, ristiäisiin ja hartaustilaisuuksiin.

"Isä oli valoisa ja sydämellinen, hauska humoristi ja hyvällä tavalla lapsenomainen. Hänellä oli hyvä lauluääni ja kyky ilmaista itseään. Hän myös uskalsi itkeä ja näyttää tunteensa. Isän huomio, katse ja lämpö ovat olleet hyvin tärkeitä itsetunnolleni."

Isä myös uskalsi itkeä ja näyttää tunteensa.

Kaikki mieheni –esitystä varten Miitta kävi muistojaan isästä läpi. Sisarten aarteiden kätköistä löytyi kirjeitä, joita Martti oli lähettänyt sotavuosina rintamalta vaimolleen Airille. Yhden näistä herkistä ja koskettavista kirjeistä Miitta lukee lavalla Kaikki mieheni –esityksessä.

Yleisö kyynelehtii ja Miittakin herkistyy, joka kerta.

Kaikki mieheni  sekä Kaikki äitini, kaikki tyttäreni -esitykset jatkuvat Aleksanterin teatterissa Helsingissä. Esitykset kiertävät myös muualla Suomessa. Molemmat esitykset ovat syntyneet myös Kodin Kuvalehden lukijoiden tarinoiden pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla