Pala kerrallaan tehty peruskoulu-uudistus ei toimi kokonaisuutena.
Meneillään olevaa suurta peruskoulun muutosta on viety eteenpäin pala kerrallaan kuin salaa. Ei siinä mitään, jos pirstaleinen uudistus toimisi kokonaisuutena, mutta se ei toimi.
Yksi esimerkki on paljon puhuttu poikien putoaminen kyydistä. Osa pojista ei opi enää edes lukemaan kunnolla, ja he ovat sen takia vaarassa jäädä sivuun yhteiskunnasta.
Uuden opetussuunnitelman mukaisesti lapsia kannustetaan itseoppimiseen ryhmissä. Kukaan ei kuitenkaan ehdi kunnolla valvoa ryhmien tekemisiä, ja niinpä kiltit tytöt usein tekevät kaikkien tehtävät. Kuinka oppivat ne, joiden ei tarvitse itse tehdä tehtäviä?
Samaan aikaan kouluarvostelua on uudistettu niin, etteivät opettajat osaa enää tarkasti sanoa, mitä ryhmissä toisiaan opettaneet koululaiset ovat oppineet ja mitä eivät. Vanhemmilla ei ole enää harmainta aavistusta, miten lapsilla menee koulussa.
Jonkun pitäisi ottaa kouluuudistuksessa kokonaisuus haltuun ja laittaa asiat kuntoon ennen kuin on myöhäistä. Putoamme jo Pisa-tilastoissa.
Peruskoululaisen vanhempi