Omenoista saa kuivaamalla hyvää naposteltavaa tai täydennystä mysliin. Kuivatut omenanpalat ja -viipaleet ovat tiivistä tavaraa, jossa useimpia hyödyllisiä ainesosia on suhteessa enemmän kuin tuoreessa omenassa.

Nopeimmin ja helpoimmin omenien kuivaus onnistuu erityisellä kasvikuivurilla. Myös uunissa ja jopa huoneenlämmössä voi kuivata.

Kun omenan neste katoaa, esimerkiksi A- ja B2-vitamiinin määrä lisääntyy. Myös kuidun sekä sokerin suhteellinen osuus moninkertaistuu. Mutta C-vitamiinia ei ole alkuunkaan paljon, ja kuivatussa sitä on jäljellä enää kolmasosa.

Pitäisikö omenat sitten kuivata nopeasti vai antaa niiden nahistua ajan kanssa? Ravintoaineet säilyvät sitä paremmin, mitä nopeammin kuivaus tapahtuu. Lämpötila ei kuitenkaan saa nousta yli 50 asteen, silloin omena alkaa kypsyä.

Säilyvyyteen vaikuttaa myös valaistus. Hyvä varasto on ilmatiivis purkki pimeässä ja mahdollisuuksien mukaan vähän viileässä. Jos jäljellä on vielä edellisvuosien kuivattua syyssatoa, sitäkin voi hyvin syödä niin kauan kuin pilaantumisen merkkejä ei ole näkyvissä. Ravintoaineet hieman hiipuvat, mutta on kauppojenkin kuivatuissa hedelmissä aika pitkät myyntiajat.