Pähkinät ylhäältä alas: pekaanipähkinä, macadamiapähkinä, saksanpähkinä, hasselpähkinä, parapähkinä ja maapähkinä.
Pähkinät ylhäältä alas: pekaanipähkinä, macadamiapähkinä, saksanpähkinä, hasselpähkinä, parapähkinä ja maapähkinä.

Pähkinät ovat terveellisiä energiapommeja. Vaikka niissä on paljon rasvaa, se on laadultaan hyvää, pehmeää rasvaa, josta sydänkin tykkää.

Kourallinen pähkinöitä vastaa noin ruokalusikallista öljyä. Säilytä pähkinät jääkaapissa, jotta ne eivät härskiinny.

Maapähkinä
Kokonaisen maapähkinän sisältä löytyy kaksi melko isoa, kuorellista pähkinää. Kasvitieteellisesti se ei ole pähkinä vaan palkokasvi. Maapähkinä on pähkinöistä yleisin ja sitä syödään sellaisenaan, pähkinä-hedelmäsekoituksissa, salaateissa ja kastikkeissa, myös suolattuna ja paahdettuna. Siitä valmistetaan maapähkinävoita. Rasvaa noin 43
prosenttia.

Parapähkinä
Para- eli brasilianpähkinä on suurikokoinen ja pehmeän makuinen pähkinä. Se sopii hyvin leivontaan jauhettuna tai rouhittuna. Kaksi parapähkinää päivässä riittää takaamaan tarvittavan seleenin saannin. Seleeni on hyvä antioksidanttilähde. Rasvaa noin 66 prosenttia.

Saksanpähkinä
Saksanpähkinä on maukas herkku, jota käytetään paljon leivonnassa ja ruuanvalmistuksessa jauheena tai rouhittuna sekä koristeena. Siitä  valmistetaan myös aromikasta öljyä. Saksanpähkinöissä on lähes kaksinkertainen määrä antioksidantteja muihin pähkinöihin verrattuna. Saksanpähkinät syödään ja käytetään ruuan-
valmistuksessa useimmiten ilman paahtamista. Ne kuuluvat olennaisesti waldorfinsalaattiin. Rasvaa noin 65 prosenttia.

Pekaanipähkinä
Pekaanipähkinä tunnetaan parhaiten amerikkalaista pekaanipähkinäpiirakoista. Se muistuttaa saksanpähkinää, mutta on hieman pienempi ja tummempi. Pekaanipähkinät käytetään useimmiten sellaisenaan, mutta niitä voi myös rouhia ja paahtaa kevyesti. Paahdettuna ne antavat mukavaa makua myslille. Pekaanipähkinä on myös suosittu raaka-aine jäätelöissä. Rasvaa noin 72 prosenttia.

Hasselpähkinä
Pieni ja pyöreä hasselpähkinä on joulukakkujen soma koriste. Se maistuu sellaisenaan tai paahdettuna, kokonaisena tai rouhittuna salaateissa, jälkiruuissa ja leivonnaisissa. Rasvaa noin 60 prosenttia.

Macadamiapähkinä
Macadamiapähkinä, toiselta nimeltään australianpähkinä on pähkinöiden aatelia. Sen maku on pehmeä ja voimakas. Se on parhaimmillaan sellaisenaan tai rouhittuna. Macadamiapähkinöitä myydään myös paahdettuna ja suolattuna. Rasvaa noin 75 prosenttia.