Nokkaunista on tutkimusten mukaan monenlaista hyötyä. Ihanaa, eikun petiin!

Asiantuntijoiden mukaan aikuisten tulisi nukkua 7-9 tuntia yössä. Aina se ei onnistu, ja silloin päiväunet auttavat.

Pienistä nokosista on kuitenkin hyötyä aina, vaikka sinulla ei univelkaa olisikaan. Tässä seitsemän tutkimuksiin perustuvaa syytä:

1. Päiväunet lisäävät kärsivällisyyttä

Turhauttaako? Mene silloin päiväunille, sanovat Yhdysvaltojen Michiganin yliopiston tutkijat. He pyysivät tutkittavia suoriutumaan erityisen turhauttavasta tehtävästä, johon kuului geometristen kuvioiden piirtäminen tietokoneella. 

Ne, jotka nukkuivat tunnin ajan ennen tehtävän tekemistä, jaksoivat piirtää 90 sekuntia. Toiset tutkittavat katsoivat luontodokumenttia nukkumisen sijaan – ja luovuttivat 48 sekunnin jälkeen.

2. Olet tarkkaavaisempi

Pitkä ajomatka edessä? Tärkeä työtehtävä suoritettavana, mutta pää tuntuu puuroiselta? Mene nukkumaan. Päiväunet ovat hyvä keino lisätä tarkkavaisuutta. NASAN tutkijat huomasivat tutkimuksessaan, että 40 minuutin nokosten jälkeen lentäjät ovat tarkkaavaisempia. Toisen tutkimuksen mukaan jopa 10 minuutin pikapäikkärit riittävät siihen, että ihminen tuntee olevansa tarkkaavaisempi. 

3. Pelkkä nokosten ajatteleminen vähentää verenpainetta

Eräässä brittiläisessä tutkimuksessa huomattiin, että osallistuneiden verenpaine laski ennen kuin he edes ehtivät nukahtaa. Jo pelkkä päätös päiväunista on siis hyödyksi. 

4. Muistat paremmin

Tunnin päiväunet voivat parantaa muistikykyä, sanovat saksalaiset tutkijat. He pyysivät tutkittaviaan muistamaan tiettyjä sanoja ja sanapareja. Sen jälkeen puolet osallistujista katsoi elokuvan ja puolet nukkui. Kun heitä pyydettiin toistamaan aiemmin kerrotut sanat, nokoset ottanut ryhmä suoriutui tehtävästä viisi kertaa paremmin kuin elokuvan katsonut ryhmä. 

5. Pitkät päiväunet tekevät luovemmaksi

Kekseliäimmänkään ihmisen mielikuvitus ei aina lennä. Silloin on syytä painua petiin. Amerikkalaisen psykiatri Sara Mednickin tutkimuksessa selvisi, että tarpeeksi pitkiä päiväunia ottavat ovat luovempia ongelmanratkaisijoita kuin lyhyemmän aikaa nukkuvat.

Tutkimuksen mukaan tärkeää on se, että nukkuessaan ehtii vaipua REM-tilaan eli siihen vaiheeseen, jossa ihminen näkee eniten unia. Unisyklin ensimmäinen REM-vaihe alkaa noin 90 minuutin kuluttua nukahtamisesta.

6. Säännölliset nokoset ehkäisevät sydäntauteja

Keskellä päivää nukkuvat kuolevat sydänsairauksiin yli 30 prosenttia epätodennäköisemmin kuin ne, jotka eivät nuku. Se selvisi, kun tutkittiin yli 23 000 kreikkalaista aikuista. 

”Päiväunet voivat vähentää stressiä”, selittää yhdysvaltalaisen Sydän-, keuhko ja veri-instituutin edustaja Michael Twery. Hänen mukaansa joidenkin ihmisten luonnolliseen unen ja valveilla olon kiertoon voi kuulua nukkuminen aikaisin iltapäivällä.

7. Jo kymmenen minuutin makoilu auttaa

Kaikille päiväunien ottaminen ei ole helppoa. Joillekin uni ei tule valoisaan aikaan, toiset eivät saa ajatuksiaan rauhoitettua tarpeeksi nukahtaakseen.

Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin päiväunien ja pelkän lepäämisen vaikutuksia. Selvisi, että jo 10 minuutin paikoillaan makuu paransi tutkittavien mielialaa huolimatta siitä, nukahtivatko he vai eivät. 

Lähde: huffingtonpost.com