Syyllisyys on raskas tunne koko ajan kannettavaksi. Kokeile kuutta keinoa, joilla turhasta syyllisyydestä voi päästä eroon. 

1. Tarkastele tosiasioita.

Jos tunnet syyllisyyttä siitä, ettet tee tarpeeksi lastesi tai puolisosi hyväksi, kirjaa ylös, mitä kaikkea teet heidän hyväkseen. Jos tunnet syyllisyyttä töistä, listaa nekin. Kun syyllisyyden puuska iskee, lue listat läpi. Lopeta turha suorittaminen, parisuhteessa ja muuallakin elämässä.

2. Pysähdy ja pyydä apua.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jos tekemättömät työt aiheuttavat syyllisyyttä, eikä aika tunnu riittävän mihinkään, pysähdy pohtimaan tilannetta. Mitkä asiat ovat välttämättömiä hoitaa? Mitkä asiat voit tehdä huonommin tai jättää tekemättä? Missä asioissa voit pyytää apua? Avun pyytäminen ei ole heikkoutta vaan viisautta. Lisäksi ihmiset yleensä auttavat mielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Mieti tunnetko sittenkin jotain muuta?

Vaikka syyttelet itseäsi, kyse ei aina ole syyllisyydestä. Mieti, mitä muita tunteita syyllisyyden alla voi olla. Tunnetko kenties vihaa tai suuttumusta? Kun tavoitat todellisen tunteen, voit käsitellä sitä. 

4. Käännä katse onnistumisiisi.

Jatkuva syyllisyydentunto vääristää ajatuksia.  Entä jos kääntäisit katseesi siihen, mitä teet hyvin?  Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa, mutta kiitäkin vain itseäsi. Kehu itseäsi onnistumisista ja asioista, joita olet saanut aikaiseksi. Kun sitkeästi kirjaat ylös hyvät asiat, alat huomata niitä automaattisesti. Samalla huomaat myös, että sinä riität. Itseään voi kehua vaikka kerran tunnissa.

5. Huolehdi itsestäsi.

Itsestään huolehtimisesta ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.  Se auttaa jaksamaan. 

6. Pyydä anteeksi.

Jos syyllisyydelle on jokin todellinen syy, pyydä anteeksi. Se helpottaa.  Anteeksipyynnön jälkeen asia on käsitelty. Älä kuitenkaan lankea siihen ansaan, että alat koko ajan pyydellä kaikkea anteeksi.

Lähteet: Psychology today, Suomen mielenterveysseura, Nyyti ry

Sisältö jatkuu mainoksen alla