Iän myötä silmät kuivuvat ja piilolinssit saattavat tuntua epämukavilta. Apua on kuitenkin saatavissa.
Iän myötä silmät kuivuvat ja piilolinssit saattavat tuntua epämukavilta. Apua on kuitenkin saatavissa.

Kuulostaako tutulta: tekisi mieli käyttää piilolaseja, mutta vuosi vuodelta ne tuntuvat yhä epämukavammilta ja silmät kuivemmilta kuin ennen. 

Pelkkää mutua se ei ole, vahvistaa asiantuntija: iän karttuessa myös silmien vaivat yleistyvät – ja yksi niistä on kuivasilmäisyys.

”Iän myötä kyynelnesteen eritys vähenee ja silmän pintaa suojaavan kyynelfilmin rakenne muuttuu. Kyynelneste saattaa haihtua nopeammin silmän pinnalta eikä sitä erity niin paljon kuin aikaisemmin. Kyynelfilmi ei pysy ehjänä silmän pinnalla, ja silmät tuntuvat kuivilta”, sanoo optikko Henna Agbonogieva Instrumentariumista.

Myös yleissairaudet ja niihin liittyvät lääkitykset voivat aiheuttaa kuivasilmäisyyttä, ja naisilla hormonaaliset muutokset kuivattavat muiden limakalvojen lisäksi myös silmiä. 

Piilolinssien käyttäjät tuntevat vaivan: silmät punoittavat ja kutisevat ja niissä tuntuu olevan roska. Näkö voi välillä sumentua ja hetken räpyttelyn jälkeen taas tarkentua. Silmät voivat myös vetistää, vaikka se ei kuivista silmistä puhuttaessa loogiselta kuulostakaan. 

”On olemassa sanonta ’Kuiva silmä itkee kuivuuttaan’. Kun silmän pinta on kuiva eikä siinä ole suojaavaa kerrosta, silmän pinta ärsyyntyy. Silloin silmä voi alkaa kyynelehtiä”, kertoo Agbonogieva.

Moni huomaa keski-iässä myös, ettei näe enää tavallisilla piilolinsseillä yhtä hyvin, etenkin lukeminen vaikeutuu. Ratkaisu ikänäköön voi löytyä monitehopiilareista.

Mistä apua kuiviin piilarisilmiin?

Voiko kuivista silmistä kärsivät sitten käyttää piilolaseja?

Kyllä voi, sanoo Agbonogieva. Toki tilanne vaihtelee yksilöllisesti sen mukaan, kuinka kuivat silmät ovat. 

Silmien kuivumista voi helpottaa näillä keinoilla:

1. Kostutustipat ja -suihkeet

Ota avuksi kostutustipat ja käytä niitä säännöllisesti – ei siis pelkästään silloin, kun silmät tuntuvat kuivilta vaan myös silloin, kun piilolasit eivät ole päässä. Kostutustippojen säännöllinen käyttö tuo pidempiaikaisen avun kuiville silmille. 

Silmän terveyden kannalta parhaita ovat säilöntäaineettomat kostutustipat. Jos kostutustippojen käyttö tuntuu hankalalta, saatavilla on myös helppokäyttöisiä silmänkostutussuihkeita. 

2. Hengittävät, kosteuttavat piilolinssit

Myös piilolinssien materiaalilla on merkitystä. Kuivasilmäisiä varten on kehitetty sekä kertakäyttöisiä että kuukausipiilolinssejä, joita voi pitää silmissä pidempiä aikoja ilman kuivumisen tunnetta.

3. Kosteuttavat piilolinssinesteet

Kuukausilinssien käyttäjä saa helpotusta tehokkaammin kosteuttavasta piilolinssinesteestä. Kotelossa säilytyksen aikana linssi imee nesteestä kosteuttavia ainesosia. Kun linssi on käytössä, se pikku hiljaa vapauttaa kosteuttavia ainesosia silmään ja linssi tuntuu miellyttävämmältä silmässä.  

4. Ravintolisät

Kuivasilmäisyyttä vastaan voi käydä myös ravintolisillä. Esimerkiksi omega-7-rasvahappoa ja tyrniöljyä sisältävien ravintolisien ideana on se, että ne muuttavat kyynelnesteen laatua öljyisemmäksi. Näin kyynelneste voitelee silmän pintaa paremmin ja kyynelfilmi pysyy ehjänä.

Asiantuntijana optikko Henna Agbonogieva Instrumentariumista.
 

Osaatko vastata oikein näihin kymmeneen kysymykseen? Niitä kysytään muistihäiriöitä seulovassa testissä.

Arki on välillä niin täynnä, etteivät kaikki työt ja aikataulut tunnu millään pysyvän päässä. Tutkimuksin onkin todettu, että stressi saa muistin pätkimään.

Silti joskus häivähtää mielessä: entä jos tämä on alkavaa muistisairautta?

Jos muistioireet huolestuttavat, ne kannattaa tutkituttaa. Lääkäri aloittaa selvittelyn tavallisesti muistitutkimuksella. Yleisesti käytetty testi on MMSE eli Mini-Mental State Examination, joka kartoittaa lähimuistin häiriöitä.

Tärkein osuus kaikkiaan 19 tehtävän testissä on orientaatio-osio. Kokeile, miten hyvin sinä osaisit vastata stressipäivänä näihin kymmeneen aikaa ja paikkaa koskevaan kysymykseen.

1. Mikä vuosi nyt on? Vuosiluvun tulee olla täysin oikein.

2. Mikä vuodenaika nyt on? Huom! Oikea vuodenaika määrittyy kalenterin mukaan, ei sään.

Talvi = joulu-, tammi-, helmikuu

Kevät = maalis-, huhti-, toukokuu

Kesä = kesä-, heinä-, elokuu

Syksy = syys-, loka-, marraskuu

3. Monesko päivä tänään on? Yhden päivän virhe suuntaan tai toiseen on ok.

4. Mikä viikonpäivä tänään on? 

5. Mikä kuukausi nyt on? Sekä kuukauden nimi että järjestysnumero hyväksytään, esimerkiksi heinäkuu tai seitsemäs kuukausi.

6. Missä maassa olet?

7. Missä läänissä olet? Myös vanhan lääninjaon mukaiset vastaukset hyväksytään (esimerkiksi Uudenmaan lääni).

8. Mikä on tämän paikkakunnan nimi, jossa olet? Vastauksen tulee olla kaupungin, kunnan tai paikkakunnan nimi.

9. Mikä on tämä paikka, jossa olet? Jos vastaat kysymyksiin kotona, kerro osoite. Muuten kerro paikan nimi.

10. Monennessako kerroksessa olet?

Lähde ja koko testi: Suomen muistiasiantuntijat

Tietoa muistisairauksista ja tukea sairastuneelle ja omaisille tarjoavat Muistiliitto ja Alzheimerinfo. Tutustu myös uuteen Muistipuistoon!

Hakeudu muistitutkimuksiin, jos...

• sinä tai läheisesi epäilette, että muistisi on heikentynyt

• unohtelet tärkeitä asioita yhä useammin tai sinulla esiintyy muistiaukkoja

• arjesta selviytyminen heikentyy tuntemattomasta syystä

• persoonallisuutesi tai käyttäytymisesi muuttuu

• esimerkiksi leikkauksen tai infektion yhteydessä ilmenee sekavuustiloja

• huomaat lieviäkin muistiongelmia, mikäli lähisuvussasi on muistisairauksia

Lähde: Mehiläinen

Muusikko Jore Marjaranta opiskeli joogaohjaajaksi vuonna 2011 Coloradossa Yhdysvalloissa.
Muusikko Jore Marjaranta opiskeli joogaohjaajaksi vuonna 2011 Coloradossa Yhdysvalloissa.

Onko liikunnan ilo edelleen kateissa? Joogaohjaaja ja muusikko Jore Marjaranta, 56, kertoo, kuinka hän löysi omansa.

1. Jooga vei selkäkivut

”Minulla oli 1990-luvun lopussa tosi paha iskias, ja kaveri suositteli joogaa. Ennen sitä olin harrastanut liikuntaa satunnaisesti, uiden ja lenkkeilemällä. Nelikymppisenä aloin käydä Helsingin astangajoogakoulussa, välillä viisi kertaa viikossa, välillä kahdesti kuussa. Selkäsairaudet jäivät sille tielle.

Nyt ohjaan joogaa kymmenen tuntia viikossa. En opiskellut ohjaajaksi siksi, että minusta tulisi ohjaaja, vaan siksi, että halusin saada lisää tietoa joogasta. Ohjaamaan päädyin sattumalta.

”Liikkumiseen ei tarvita poppakonsteja. Jo sauvakävely on hieno lähtökohta.”

On ihanaa, että nyt kun joogaan paljon, kahden tunnin keikka ei ole mikään suoritus. Jaksan sen fyysisesti tosi hyvin. Tuntuu, että itsevarmuuskin on lisääntynyt.

Jokainen selkäkivun sairastanut tietää, ettei sen kummoinen tarvitse olla, kun koko toiminta pysähtyy. Uskon, että jos liikkuu aktiivisesti ja pitää huolta selän kunnosta, selkäkipuja tulee harvemmin.”

2. Oma laji löytyy etsimällä

”Liikkumiseen ei tarvita mitään poppakonsteja. Jo sauvakävely on hieno lähtökohta.

Lepopäiviä pitää olla kaksi viikossa, mutta olisi ihan mieletöntä, jos onnistuisi liikkumaan kolmena, neljänä päivänä viikossa. Eri tavoilla, monipuolisesti.

Toivoisin, että jokainen saisi käytyä edes kerran siinä itselleen oikeassa lajissa. Kuuntelisi omaa kehoaan ja antaisi sille mahdollisuuden. Monet seniorijoogassa käyvät esimerkiksi luulevat, että yhden jalan tasapaino on katoava taito. Ei ole. Sitä pitää vain harjoittaa. Tasapainossa pysyminen saattaa pelastaa vanhana monelta liukastumiselta.”

”Monet seniorijoogassa käyvät luulevat, että yhden jalan tasapaino on katoava taito. Ei ole.”

3. Ilo on hyvä tavoite

”Jooga vaikuttaa positiivisesti mieleen ja pienentää stressitasoja. Ihanaa siinä on se, että ei ole tavoitteita, ajatusta siitä, minkälaiseksi joogaajaksi pitäisi tulla. Saan edelleen hyvän fiiliksen jokaisesta tunnista.

Kannattaa etsiä opettaja, jonka kanssa kemiat kohtaavat ja jonka luona on aina hyvä olla. On tärkeää ajatella, että liikunta ei ole pakko vaan ihana asia. Sellainen, joka oikein kutkuttelee. On ihanaa päästä tunnille!”