Iän myötä silmät kuivuvat ja piilolinssit saattavat tuntua epämukavilta. Apua on kuitenkin saatavissa.
Iän myötä silmät kuivuvat ja piilolinssit saattavat tuntua epämukavilta. Apua on kuitenkin saatavissa.

Kuulostaako tutulta: tekisi mieli käyttää piilolaseja, mutta vuosi vuodelta ne tuntuvat yhä epämukavammilta ja silmät kuivemmilta kuin ennen. 

Pelkkää mutua se ei ole, vahvistaa asiantuntija: iän karttuessa myös silmien vaivat yleistyvät – ja yksi niistä on kuivasilmäisyys.

”Iän myötä kyynelnesteen eritys vähenee ja silmän pintaa suojaavan kyynelfilmin rakenne muuttuu. Kyynelneste saattaa haihtua nopeammin silmän pinnalta eikä sitä erity niin paljon kuin aikaisemmin. Kyynelfilmi ei pysy ehjänä silmän pinnalla, ja silmät tuntuvat kuivilta”, sanoo optikko Henna Agbonogieva Instrumentariumista.

Myös yleissairaudet ja niihin liittyvät lääkitykset voivat aiheuttaa kuivasilmäisyyttä, ja naisilla hormonaaliset muutokset kuivattavat muiden limakalvojen lisäksi myös silmiä. 

Piilolinssien käyttäjät tuntevat vaivan: silmät punoittavat ja kutisevat ja niissä tuntuu olevan roska. Näkö voi välillä sumentua ja hetken räpyttelyn jälkeen taas tarkentua. Silmät voivat myös vetistää, vaikka se ei kuivista silmistä puhuttaessa loogiselta kuulostakaan. 

”On olemassa sanonta ’Kuiva silmä itkee kuivuuttaan’. Kun silmän pinta on kuiva eikä siinä ole suojaavaa kerrosta, silmän pinta ärsyyntyy. Silloin silmä voi alkaa kyynelehtiä”, kertoo Agbonogieva.

Moni huomaa keski-iässä myös, ettei näe enää tavallisilla piilolinsseillä yhtä hyvin, etenkin lukeminen vaikeutuu. Ratkaisu ikänäköön voi löytyä monitehopiilareista.

Mistä apua kuiviin piilarisilmiin?

Voiko kuivista silmistä kärsivät sitten käyttää piilolaseja?

Kyllä voi, sanoo Agbonogieva. Toki tilanne vaihtelee yksilöllisesti sen mukaan, kuinka kuivat silmät ovat. 

Silmien kuivumista voi helpottaa näillä keinoilla:

1. Kostutustipat ja -suihkeet

Ota avuksi kostutustipat ja käytä niitä säännöllisesti – ei siis pelkästään silloin, kun silmät tuntuvat kuivilta vaan myös silloin, kun piilolasit eivät ole päässä. Kostutustippojen säännöllinen käyttö tuo pidempiaikaisen avun kuiville silmille. 

Silmän terveyden kannalta parhaita ovat säilöntäaineettomat kostutustipat. Jos kostutustippojen käyttö tuntuu hankalalta, saatavilla on myös helppokäyttöisiä silmänkostutussuihkeita. 

2. Hengittävät, kosteuttavat piilolinssit

Myös piilolinssien materiaalilla on merkitystä. Kuivasilmäisiä varten on kehitetty sekä kertakäyttöisiä että kuukausipiilolinssejä, joita voi pitää silmissä pidempiä aikoja ilman kuivumisen tunnetta.

3. Kosteuttavat piilolinssinesteet

Kuukausilinssien käyttäjä saa helpotusta tehokkaammin kosteuttavasta piilolinssinesteestä. Kotelossa säilytyksen aikana linssi imee nesteestä kosteuttavia ainesosia. Kun linssi on käytössä, se pikku hiljaa vapauttaa kosteuttavia ainesosia silmään ja linssi tuntuu miellyttävämmältä silmässä.  

4. Ravintolisät

Kuivasilmäisyyttä vastaan voi käydä myös ravintolisillä. Esimerkiksi omega-7-rasvahappoa ja tyrniöljyä sisältävien ravintolisien ideana on se, että ne muuttavat kyynelnesteen laatua öljyisemmäksi. Näin kyynelneste voitelee silmän pintaa paremmin ja kyynelfilmi pysyy ehjänä.

Asiantuntijana optikko Henna Agbonogieva Instrumentariumista.
 

Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.
Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.

Supermarja mustikka on mitä terveellisin metsien aarre – siitä on paljon tutkimustietoa. Lue tästä, miten monin tavoin mustikka tekee sinulle hyvää.

1. Mustikka on vitamiini- ja ravintoainepommi.  

Mustikka sisältää magnesiumia, mangaania ja sinkkiä ja esimerkiksi B-, C- ja E-ryhmän vitamiineja. Supermarjassa on myös runsaasti kuitua.

2. Mustikka parantaa näköä.

Mustikka voi parantaa erityisesti silmänpainetautipotilaiden ja likinäköisten näkökykyä. Mustikka voi myös lieventää näyttöpäätetyön aiheuttamaa silmien väsymistä.

3. Mustikka voi edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Mustikka voi vähentää valtimojäykkyyttä ja alentaa verenpainetta, joten mustikka vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. 

Mustikan sisältämät flavonoidit saattavat vähentää sydänkohtausten riskiä

4. Mustikka lieventää matala-asteista tulehdustilaa.

Säännöllinen mustikan käyttö lieventää matala-asteista tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus liittyy moniin yleisiin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Mustikka myös alentaa aterianjälkeistä insuliinin nousua.

5. Mustikka parantaa muistia.

Mustikoiden syöminen on hyväksi aivoterveydelle. Se parantaa muistia ja aivojen kognitiivista toimintaa ja ehkäisee ikääntymiseen liittyviä ongelmia.

6. Mustikka pienentää syövän riskiä.

Mustikoiden sisältämät flavonoidit ovat antioksidantteja ja alentavat muun muassa syöpien riskiä ja tulehduksellisia reaktioita.

Juominen on paras ensiapu, kun helle korventaa. Mutta tiesitkö, että loputtomiin ei kannata lipittää pelkkää vettä?

Särkeekö päätä? Tarvitset lisää nestettä

Tarvitset normaalioloissa pari litraa nestettä vuorokaudessa, mutta pitkän hellekauden aikana ainakin tuplasti sen määrän. Jos siis päätä alkaa kuumana päivänä särkeä, suuntaa lähimmän vesihanan luo. Viileää juotavaa kannattaa nauttia tasaisesti pitkin päivää, 2–4 desiä tunnissa.

Jos päänsärky on tullut auringossa oleskellessasi, kyse voi olla auringonpistoksesta. Sekin useimmiten helpottuu, kun vetäydyt viileään varjoon lepäämään ja juomaan nestettä. Lippa- tai lierihattu on oiva keino ehkäistä auringonpistosta.

Heikottaako? Juo muutakin kuin vettä

Elimistösi suolapitoisuus alkaa laimeta, jos juot hellepäivästä toiseen pelkkää vettä. Heikotushan siitä seuraa. Juo siis välillä mehua, kivennäisvettä tai vaikka piimää.

Alkoholista, kahvista ja teestä ei ole hellejuomiksi, koska ne lisäävät virtsaneritystä ja voivat pahentaa nestehukkaa entisestään.

Jo muutama suolakurkun viipale auttaa.

Kramppaavatko pohkeet? Suola ja juoma auttavat

Jos jalat kramppaavat helteellä, parasta ensiapua on lepo varjossa, juominen ja pieni suolainen. Jo muutama suolakurkun viipale leivän päällä auttaa.

Turpoavatko nilkat? Nosta jalat seinälle – ja juo

Hellepäivän jälkeen jalat ja etenkin nilkat ovat monesti turvoksissa. Pölkkyjalat alkavat pikku hiljaa sulaa, kun heittäydyt lepoasentoon ja nostat ne ylös. Ja jälleen kerran juo paljon nestettä. Juominen on helteellä lääke melkein kaikkeen.

Eivätkö oireet hellitä? Kysy neuvoa asiantuntijalta

Jos kuumuus oikein uuvuttaa tai jos kyse on lapsesta, vanhuksesta tai sairaasta, pelkät kotikonstit eivät välttämättä riitä. Ota yhteyttä lääkäriin ainakin näissä tapauksissa:

  • Jos heikotus, pahoinvointi ja muut uupumisoireet ovat hyvin voimakkaita tai ne eivät hellitä levolla, kehon viilentämisellä ja nesteellä.
  • Jos krampit jatkuvat yli tunnin ajan levosta, juomisesta ja pienen suolaisen nauttimisesta huolimatta.
  • Jos sinulla on nesteenpoistolääkitys ja jalkasi turpoavat. Oire voi silloin johtua myös perussairaudesta.

Lähteet: THL, Duodecim

Vierailija

Saako helle pään särkemään ja jalat kramppaamaan? Nämä keinot helpottavat oloa

Helle on ihana! Kuten ovat kaikki säät paukkupakkasesta syystuiskuun, kun vain ei haikaile mitään muuta kuin jo on! Omat vinkkini siihen, että saa helteestä irti parhaat puolet: - vietä kuumin aika varjossa tai sisätiloissa - jos täytyy tehdä töitä ulkona, herää aikaisin - nauti kesäilloista auringossa - raikas merivesi raikastaa - valmista hellejuoma vedestä, puhdistamattomasta merisuolasta ja limestä kannuun valmiiksi edellisenä iltana ja juo tätä ainakin litra tavallisen veden lisäksi -...
Lue kommentti