Idässä metro kulkee pääosin maan päällä, mutta lännessä se sukeltaa pitkään, pitkään tunneliin. Tunnelista pääsee pois erinäisiä liukuportaita pitkin.
Idässä metro kulkee pääosin maan päällä, mutta lännessä se sukeltaa pitkään, pitkään tunneliin. Tunnelista pääsee pois erinäisiä liukuportaita pitkin.

Kahdeksan uuden metroaseman lisäksi viikonloppuna avautuu liuta uusia liukuportaita – siis liuta mahdollisuuksia.

Ei tähän ihan jokainen jaksanut uskoa, mutta nyt näyttää jo hyvältä: Helsingistä Espooseen johtava metrolinja eli länsimetro aukeaa varhain lauantaiaamuna 18. marraskuuta. Aplodit sille!

Helsingin Ruoholahdesta Espooseen päin jatkuvalla rataosuudella on kahdeksan uutta asemaa: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja viimeisenä Matinkylä.

Uusi rataosuus kulkee koko matkan maan alla, joten yhdessä asemien kanssa avautuu myös koko liuta uusia liukuportaita. Monilla asemilla on useampi kuin yksi sisäänkäynti.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Koivusaaren merenalaisen aseman liukuportaat ovat peräti Suomen pisimmät: runko huomioiden niiden pituus on 76,1 metriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liukuportaat ovat helppo kuntotesti

Jos kulkee aina metrolla työmatkansa, liukuportaita tulee nousseeksi ainakin pari kertaa päivässä. Seisoskelu rauhoittaa, mutta halutessaan ajan voi käyttää myös hyödyksi. Ylöspäin menevät liukuportaat ovat nimittäin oiva kuntotesti. Jaksatko kävellä portaat ylös saakka?

Liukuportaiden käveleminen on paljon mukavampaa kuin yleensä suositeltu työpaikan portaiden nouseminen: maisema vaihtuu, matka vilahtaa vikkelästi, ja jalan alla liukuvat portaat antavat illuusion nopeudesta.

Kun jaksat kävellä raput pysähtymättä ylös saakka (se päivä koittaa nopeammin kuin luulitkaan!), voit alkaa hifistellä. Olettaen, että raput liikkuvat aina tasaisella nopeudella, käveltyjen askelmien määrä lisääntyy sitä mukaa, mitä nopeammin ne jaksaa nousta.

Esimerkiksi Ruoholahden metroaseman liukuportaissa keskikuntoinen, 38-vuotias KK-lainen ehtii kävellä nousun aikana rauhalliseen tahtiin vajaat 70 askelmaa. Viime viikkoina askelmäärä on toistojen myötä ja nopeuden noustessa kohonnut jo lähes 80:een. Motivoivaa!

Menit ylös tai alas, seiso liukuportaissa aina oikealla.

Sekin tuli tässä eräänä päivänä epätieteellisesti testattua, että portaiden vauhti on aika tasainen. Kahdella perättäisellä nousukerralla Ruoholahden liukuportaissa seisominen kesti tasan minuutin ja 26 sekuntia.

Jos askelmien laskeminen tuntuu hankalalta, kunnon kohoamista voi testata myös ajalla: puhelimen sekuntikello vain käyntiin rappusten alussa ja menoksi.

Kisaa vain itsesi kanssa

Ikävä lieveilmiö on liukuportaissa havaittu kisailu. Etenkin jotkut miehet tuntuvat rynnivän portaita ylös kilpaillen toisia, ei itseään vastaan. Viereisiin portaisiin vilkuillaan: ei kai tuo ehdi ylös ensin? Pahimmillaan väki käyttää jopa leveitä kyynärpäitä estääkseen toisten etenemisen takaa.

KK:n mielestä metroporraskuntotestiä kannattaa käyttää enemmänkin meditatiivisessa itsekannustusmielessä.

Täysin sallittua on myös seistä portaissa paikallaan ja keskittyä sen puolitoistaminuuttisen matkan ajan vain omiin ajatuksiinsa. Kunhan muistat tärkeimmän: menit ylös tai alas, seiso liukuportaissa aina oikealla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla